Huurcontract op 2 namen verbreken

suarez2708
Topic Starter
Berichten: 2

Huurcontract op 2 namen verbreken

#1 , 03 apr 2014 21:06

Beste,

Ik woonde officieel samen met mijn ex-partner. We hadden een huurcontract op beide namen staan. Een huurcontract van 1 jaar.
We zijn uit elkaar gegaan en ik ben verhuisd. Ik heb een nieuwe domiciel en samenwonend contract is vernietigd verklaard.
Mijn ex-partner woont nog steeds in dat huis. Ik heb in November opzegging van het huurcontract gedaan. Ik heb dan 3maanden (tot februari) de helft van de huishuur betaald omdat er meestal een opzegging termijn is van 3maanden. Huishuur bedraagt 600€. ik heb deze altijd alleen betaald maar vanaf december hebben we elke de helft betaald.

Nu zegt de huisbaas dat ik verplicht ben de helft van het huidhuur te betalen zolang mijn ex in het huis blijft wonen. Ik kan ook nog niet de helft van de waarborg opvragen aangezien mijn ex nog steeds in het huis woont. Ben ik echt verplicht om het huishuur altijd te blijven betalen zolang mijn ex erin woont? Ik heb mijn opzegging gedaan per aangetekende zending.
Ik vind het raar dat ik nog steeds zou moeten betalen. Ik zou graag een nieuwe start nemen in mijn leven maar zolang ik 300€ ga moeten blijven betalen, zal ik geen nieuwe huisje kunnen nemen. Momenteel woon ik dus terug bij mijn ouders.

Kan iemand mij hierover raad geven? Ik ben al naar de huurderssyndicaat geweest maar die wisten niet hoe het zit als het contract op 2 namen staat.

Met vriendelijke groeten
Sabrina Suarez

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 03 apr 2014 22:29

Verhuurder heeft gelijk, een huurcontract door 2 personen ondertekend, kan alleen maar door beide te samen verbroken worden. Bovendien kan een contract van korte duur niet vroegtijdig verbroken worden.

Beide zaken kunnen echter wel, als alle partijen overeen komen om dit te doen. Doordat u uw opzeg heeft gegeven zonder dit te overleggen met uw verhuurder, moet hij deze niet aanvaarden, en blijft u mee verantwoordelijk voor de huur. Neem dus contact op met uw verhuurder (en best ook uw ex) om te trachten tot een akkoord te komen. Lukt dit niet, dan kan u enkel nog aan de vrederechter vragen om dit contract te wijzigen of te verbreken.

suarez2708
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 03 apr 2014 23:10

Bedankt voor je reactie. De verhuurder wist dat ik opzegging ging doen. Ik ben op gesprek bij hem geweest voordat ik een aangetekende vrief heb gestuurd. Het probleem is namelijk dat mijn ex wil dat ik blijf betalen dus zal hij ook niet zorgen dat ik uit het contract word gezet. ik heb in december opzegging gedaan en in november is het contract juist verlengt dus ik zal tot november dus huishuur moeten betalen? Ik vind dit oneerlijk aangezien ik daar niet meer woon! Ik heb zelfs mijn sleutel afgegeven. Ik kan daar niet meer binnen.

Groeten
Verhuurder heeft gelijk, een huurcontract door 2 personen ondertekend, kan alleen maar door beide te samen verbroken worden. Bovendien kan een contract van korte duur niet vroegtijdig verbroken worden.

Beide zaken kunnen echter wel, als alle partijen overeen komen om dit te doen. Doordat u uw opzeg heeft gegeven zonder dit te overleggen met uw verhuurder, moet hij deze niet aanvaarden, en blijft u mee verantwoordelijk voor de huur. Neem dus contact op met uw verhuurder (en best ook uw ex) om te trachten tot een akkoord te komen. Lukt dit niet, dan kan u enkel nog aan de vrederechter vragen om dit contract te wijzigen of te verbreken.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 03 apr 2014 23:15

U kan dat oneerlijk vinden maar u het een contract getekend en dat heeft kracht van wet tussen partijen.
Ook is het een contract van korte duur dus indien niets voorzien in contract inzake vervroegde opzegging NIET opzegbaar.
De drie partijen meten samen akkoord zijn.
Als de verhuurder akkoord is met uw opzeg ( mits schadevergoeding) kan u altijd naar de vrederechter stappen om contract te laten ontbinden.
Vrederechter kan dan beslissen dat contract ontbonden wordt en enkel nog op het hoofd van uw ex staat. Maar of rechter dat zal doen zal van uw argumentatie afhangen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 04 apr 2014 13:50

in november is het contract juist verlengd
Hoe? stilzwijgend? Met een (aangetekende) brief?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 04 apr 2014 14:30

Als één van de partijen weigert het huurcontract te verbreken heeft u slechts één mogelijkheid en dat is via het vredegerecht de verbreking van het huurcontract vorderen. U kan het uit elkaar gaan als overmacht aanhalen. het is echter de vrederechter die zal bepalen of hij dit als overmacht zal aanvaarden.

In de sectie nuttige documenten vindt u een verzoekschrift art 1344bis Ger.W. dat u kan gebruiken als voorbeeld.

Rony56
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jun 2017 08:15

Huurcontract getekend door 2 personen in hetzelfde appartement, samenwonend . Kan 1 persoon alleen het contract verbreken ?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 07 jun 2017 08:52

Huurcontract getekend door 2 personen in hetzelfde appartement, samenwonend . Kan 1 persoon alleen het contract verbreken ?
Enkel met onderlinge toestemming van alle partijen of via de vrederechter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”