meterkast verzwaren

PASCAL.032
Topic Starter
Berichten: 124
Locatie: Antwerpen

meterkast verzwaren

#1 , 25 mar 2014 17:41

als de huurder voor zijn activiteit de meterkast moet laten verzwaren

moet de verhuurder dat betalen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 25 mar 2014 18:08

als de huurder voor zijn activiteit de meterkast moet laten verzwaren

moet de verhuurder dat betalen ?
Neen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 25 mar 2014 18:51

Bij verzwaren van de meterkast moet er nu ook een volledige elektrische keuring gebeuren. Verhuurder zal lachen. Gaat het trouwens om handelshuur?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

PASCAL.032
Topic Starter
Berichten: 124
Locatie: Antwerpen

#4 , 25 mar 2014 21:11

de oorspronkelijke meterkast heeft maar 10a en de huurder wil 40. hij beweert dat verhuurder het moet betalen om dat het veel te laag is.

berenod
Berichten: 942

#5 , 26 mar 2014 06:12

10 Ampere is natuurlijk niet veel, alnaargelang de toepassing van het handelspand (winkel, kantoorruimte, werkhuis).

Natuurlijk, de huurder heeft het pand gehuurd zoals het is en per definitie er dus mee akkoord gegaan zoals het is.

Tenzij het pand totaal onbruikbaar is voor het doeleinde waarvoor het verhuurd is denk ik niet dat dat de verhuurder enige verplichting heeft van de meter te verzwaren.

Ik denk dat de beste optie is van een voorstel te doen de kosten 50/50 te delen, zodat beide partijen er voordeel mee doen, huurder krijgt wat hij nodig heeft en verhuurder krijgt een "opwaardering" van zijn pand aan gereduceerde prijs.
Wel contractueel laten registreren om eventuele discussie te vermijden op het einde van het huurcontract!

chantika
Berichten: 961

#6 , 26 mar 2014 07:06

De huurder zal ook nieuwe leidingen en stopcontacten plaatsen en is dus verplicht om de installatie te laten herkeuren. Huurder kan die kosten inbrengen en afschrijven.

Sirkii
Berichten: 5420

#7 , 26 mar 2014 12:54

Ik zou zo zeggen : huurder wist dat er 10a was toen hij het pand huurde (zal wel particuliere huur zijn) Als verhuurder zou'k zeggen : OK om de verzwaring (gedeeltelijk) te betalen doch mits je akkoord bent met een verhoging van het huurgeld met de door de verhuurder betaalde facturen gedeeld door 120 (3600€ betaald --> 30€/maand extra huur)

Kost van verzwaring kan relatief laag gehouden worden indien de bestaande installatie van voor 1981 is en nog veilig is : differentieel ertussen van 30mA en stopkontakten met aardingspin waarop géén aarding aangesloten is vervangen door stopkontakten zonder aardingspin. Voorts een algemeen differentieel van 300mA en een aantal AREI conforme nieuwe circuits naar grootverbruikers. Voorts aardingspin slaan van maximaal 20 Ohm. Zie AREI voor de details. Voor 3000€ moet dit lukken (bedrag onder voorbehoud)

Mogelijke verborgen kosten : als je de tellerkast verplaatst moet er een nieuwe netaansluiting gemaakt worden (bv. bovengronds dan naar ondergronds). Heb dit recent voorgehad en de verzwaring van 10A naar 40A heeft mij bijna 2500€ gekost (ipv de initiële 600€_of_zo) omdat een schuine perceelsgrens het onmogelijk maakte om orthogonaal op de straat aan te sluiten zodat een buitenkast nodig was voor de teller en 100m 4x25m² kabel ;-) ;-(

Voorts : Teller in badkamer moet verplaatst worden. (Dit had ik gedaan (is verplicht) vandaar de hierboven vermeldde "verborgen" kost.

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 26 mar 2014 16:11

Staat normaal op iedere zekering.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 26 mar 2014 16:38

En op de meter zelf ook, Als de woning verkocht word is keuring verplicht, niet bij verhuring. Maar moest er brand of elektrocutie gebeuren zou verhuurder wel eens verantwoordelijk kunnen gesteld worden. 10A is niet meer van deze tijd. Voor een toestel klasse A (koelkast, wasmachiene, ezv) moet er 2,5 mm² bedrading zijn met zekering van 25A.

http://www.vincotte.be/nl/particulier/v ... triciteit/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#10 , 26 mar 2014 21:04

Je kan zelf een keuring aanvragen en als die installatie afgekeurd wordt, wat hier het geval zal zijn, moet de verhuurder zich in orde stellen met de huidige wetgeving.
Hij mag geen zaken verhuren die niet in orde zijn. Dus elektriciteit is wel een basis comfort en dient verplicht in orde te zijn als we iets willen verhuren.

Idem met een CV ketel, ook die moet wettelijk in orde zijn om te mogen verhuren.

Ik heb dat ooit laten doen, en elektriciteit werd afgekeurd. Eigenaar had een jaar tijd om alles in orde te maken op zijn kosten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 26 mar 2014 22:07

Een keuring kost minstens 150 euro, beter eerst eens navragen op de gemeente.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”