opzeg huurcontract

dax1969
Topic Starter
Berichten: 4

opzeg huurcontract

#1 , 05 mar 2014 10:40

Beste,

Ik ben na de scheiding (lees : na uitbetaling ex) de volle eigenaar van een pand welke ik sinds 3.5 jaar verhuur.
Mijn ex komt nu in de problemen omdat de relatie met haar huidige vriend gestopt is en ze zoekt een woning om te huren.

Dé vraag is nu gekomen dat ze mijn woning mag huren. Enerzijds heb ik zoiets van, trek uw plan, anderzijds zijn mijn
mindejarige kinderen weeral de dupe van heel die historie en zagen zij ook de oren van mijn kop om terug naar het huis te
gaan waar ze opgegroeid zijn.
Heb alles al gelezen op internet wat er te lezen valt van hoe ik eventueel de huur kan opzeggen maar het is me niet 100 % duidelijk.

ik vond onder andere :

De volgende personen kunnen de woning betrekken:
• de verhuurder zelf
• zijn/haar echtgeno(o)t(e)
• zijn/haar kinderen, kleinkinderen of geadopteerde kinderen en de kinderen van de echtgeno(o)t(e) - KAN IK HIER OP TERUGVALLEN ? MIJN KINDEREN ZIJN MINDERJARIG
EN HET HUURCONTRACT ZAL OP NAAM VAN MIJN EX KOMEN.

• bloedverwanten in opgaande lijn (vader, moeder, grootouders) van de verhuurder en van zijn/haar echtgeno(o)t(e)
• broers, zussen, ooms, tantes, neven of nichten van de verhuurder en van zijn/haar echtgeno(o)t(e)

Pffft, ik voel mij een beetje met de rug tegen de muur staan. Ik heb destijds zwarte sneeuw gezien om mijn eigen huis uit te kopen en nu moet ik te hulp schieten in het belang van mijn kinderen...

iemand een idee/advies ?

alvast bedankt
groeten
Didier

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 05 mar 2014 11:11

Ik veronderstel dat u woning nog verhuurd is, en u wil een opzeg doen voor eigen bewoning of u verwanten. Ben je reeds gescheiden, denk niet dat dan u ex nog als verwante aanzien word.
Of minderjarige kinderen in aanmerking komen zou ik niet kunnen bevestigen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

dax1969
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 05 mar 2014 11:21

Sorry, was mss onduidelijk. Woning is inderdaad momenteel verhuurd (sinds oktober 2010) en wil inderdaad een opzeg
doen om "verwanten" erin te laten wonen. De "verwanten" zijn in dit geval mijn minderjarige kinderen (uiteraard met hun moeder -
mijn ex)

gr

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 05 mar 2014 16:02

Dit is er eentje voor scorpioen...

Strikt genomen lijkt me het inroepen van art 3§2 whw mogelijk aangezien dit letterlijk stelt:
§ 2. De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of het op dezelfde wijze te laten betrekken door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen, zijn bloedverwanten in opgaande lijn, zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in opgaande lijn en aangenomen kinderen, door zijn bloedverwanten in de zijlijn en de bloedverwanten in de zijlijn van zijn echtgenoot tot in de derde graad. (Wordt de opzegging gegeven opdat bloedverwanten in de derde graad het goed kunnen betrekken, dan kan de opzeggingstermijn niet verstrijken voor het einde van de eerste driejarige periode vanaf de inwerkingtreding van de huurovereenkomst.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
De opzegging vermeldt de identiteit van de persoon die het goed zal betrekken en de band van verwantschap met de verhuurder. (Deze laatste moet op verzoek van de huurder de band van verwantschap bewijzen. De verhuurder moet aan dit verzoek voldoen binnen een termijn van twee maanden te rekenen van de kennisgeving ervan; zoniet kan de huurder de nietigverklaring van de opzegging vorderen. Die vordering moet op straffe van verval uiterlijk twee maanden voor het verstrijken van de opzeggingstermijn worden ingesteld.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Nergens wordt vermeld dat deze reeds zelfstandig of meerderjarig dienen te zijn of welke vorm van bewoningsovereenkomst er tussen beide partijen dient te zijn. De enige gestelde eisen zijn de familiale verwantschap en dat ze het pand daadwerkelijk bewonen.

dax1969
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 12 mar 2014 16:02

Thks, dit had ik inderdaad ook gevonden...weet alleen niet of de wet terugvalt op het huurcontract (huurder is mijn ex en heeft dus geen familiaal verband met mij) of op diegene die er gedomicilieerd zullen zijn (mijn minderjarige kinderen = wél familiale band, afstammeling etc).

ni gemakkelijk...

gr

Franciscus
Berichten: 38619

#6 , 12 mar 2014 17:06

En hoelang zou uw ex daar blijven wonen?
Stel na 6 maanden heeft ze een nieuwe vriend of haar oude terug en zit u met een verbreking van een huurcontract dat NIET meer aan de voorwaarden voldoet.
Ex-huurder kan daar dacht ik een serieuze schadevergoeding voor vragen (18 maanden huur) als uw ex met de kinderen daar niet minimaal 2 jaar doorlopend blijven wonen en binnen het jaar daar wonen.
Gezien u de verhuurder ... draait u op voor die kosten.
U zal dus zeker ook een huur aan uw ex moeten vragen en een clausule schadevergoeding voorzien indien zij zich niet houdt aan die voorwaarden.

Hangt ook nog af van wat voor soort contract de huidige huurders hebben ... indien van korte duur max 3 jaar .. kan u het al vergeten want kan normaliter wettelijk niet gestopt worden VOOR einde van die termijn, tenzij in contract die mogelijkheid is opgenomen.
Hangt af van de leeftijd van uw kinderen indien deze quasi volwassen zijn en de kans bestaat dat ze binnen de 2 jaar op hun eigen gaan wonen.

duma
Berichten: 2871

#7 , 13 mar 2014 15:55

Ik dacht ook onmiddellijk aan hetgeen Fransiscus hier zegt: als uw ex te vroeg (weet de exacte periode niet, ik dacht 3 jaar?) terug uit dat huis trekt mét de kinderen, kunnen de ex-huurder een schadevergoeding vragen van 18 maanden huur.
Denk daar dus best op voorhand over na!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 13 mar 2014 16:54

Bij eigen bewoning moet het pand effectie 2 jaar bewoond worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

dax1969
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 02 apr 2014 15:03

Bedankt voor de feedback. Momenteel zeer stil aan die kant en ik laat het ook even waaien.

MauroPasqualini
Berichten: 5

#10 , 17 apr 2014 11:39

Beste, graag uw advies betreffende een probleem met bedrijf die eigenaar is van het appartement die mijn firma tegenwoordig huurt.

Artikel 2 DUREE:
2.1. Ce bail est consenti pour un terme de 1 an prenant cours le 1er juin 2013 pour se terminer de plein droit le 31 mai 2014 sans que la tacite reconduction puisse etre invoquee

deel van dit artikel is een tabel die naar mijn mening niet van toepassing is aangezien de zin "sans que la tacite reconduction puisse etre invoquee" alles wist. Dit tabel voorschrijft wat volgt:

Bail de courte duree (< of = 3 ans):
* Non resiliable anticipativement sauf si convention contraire prevue dans le bail
* Preavis obligatoire 3 mois avant l'echeance du delai convenu
* Si aucun conge n'a ete' notifie 3 mois avant l'echeance, le bail se poursuit automatiquement aux memes conditions mais il sera suppose' avoir ete' conlclu pour une periode de 9 ans
* Peut etre proroge' une seule fois par ecrit et sous les memes considions, sans que la duree totale de location puisse exceder trois ans

Ik heb het bedrijf op 15 april verwittigd dat ik niet wil verder blijven maar ik kreeg te horen dat het niet mogelijk is omdat het contract is nu omgezet in een 9jaar contract en als ik nu wil opzeggen dan zal op 1 mei ingaan t/m 31 juli 2014 en bovendien 2 maanden vergoeding moeten betaald worden.

Ik vind dat het niet het geval is en dat het contract duidelijk zegt dat het einde zal zijn op 31 mei 2014 zonder zwijgend verlenging.

Kunt u bevestigen wie gelijk heeft ?

Alvast bedankt !
MP

mava105
Berichten: 22293
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 17 apr 2014 12:23

Best een eigen topic beginnen ipv er één te kapen van een ander lid.

Jan.
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 mar 2017 17:51

Bij een 9jarig contract betaal je de eerste drie jaar een schadevergoeding.
Dit 9jarigz contract is een contract van 1,5j die stilzwijgend is overgegaan in een 9jarig.
Vanaf wanneer moet je die eerste drie jaar tellen? Vanaf dag 1 of vanaf 1ste dag vh 9jarige contract?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 22 mar 2017 20:17

Vanaf dag 1.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”