Nieuwe vensters en ramen

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

Nieuwe vensters en ramen

#1 , 25 feb 2014 12:29

Mijn vriend huurt ongeveer een 2,5 jaar een huis. In het huurcontract (niet geregistreerd) staat beschreven dat de huisbaas binnen de twee jaar de vensters ging herstellen (nu nog enkel glas, hout dat rot is). Normaal gezien moest dit rond november 2013 gebeurd zijn, echter tot vandaag is er nog niks gebeurd. Er is ook geen plaatsbeschrijf opgemaakt.
Mijn vraag is als het in het huurcontract staat, moet hij daar zich toch aan houden? Een makkelijke oplossing is geen huur meer te betalen maar dat mag niet volgens de wet dacht ik.
Komt erbij dat mijn vriend de huisbaas kent en een beetje 'ambetant' vind om er over te zeuren. Zijn huisbaas houdt nu de boot af door te zeggen dat de dakwerken vorig jaar duurder zijn uitgekomen dan voorzien en dat hij nog moet sparen. Lijkt mij geen uitleg. Daarenboven sluit onze verandadeur niet (hij sluit wel maar kan niet op slot), gaat hij de kosten betalen als ze eens bij ons binnenbreken?
Ik ben zelf ook verhuurder (de reden waarom ik huur doet er niet toe), maar ik zorg wel voor mijn huurders dat alles binnen een redelijke termijn opgelost is.

Wat kunnen we doen om hem een beetje te pushen?

alvast dank voor jullie antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 25 feb 2014 17:25

De beschrijving in het huurcontract ramen herstellen is nogal ruim. Dat kan gaan van de raamkaders vervangen tot de gaten opvullen met plamuur. Ik denk dat je verwacht dat hij de ramen gaat vervangen door nieuwe ramen met hoogrendementsglas. Doordat de beschrijving in het huurcontract zo vaag is, is het beste dat je momenteel kan doen: hem er vriendelijk op wijzen wat hij belooft heeft en niets proberen af te dwingen. Ik vind dat de eigenaar zeer transparant is in zijn communicatie als hij jullie al vertelt dat hij onvoldoende financiële middelen heeft om de herstelling uit te voeren. Hij heeft dan toch duidelijk de intentie om de ramen grondig aan te pakken. Niet elke verhuurder beschikt over een oneindig groot kapitaal, geld dat er niet is, kan niet van vandaag op morgen gecreëerd worden. Je mag je als huurder ook niet blind staren op de slecht functionerende ramen, je huurt uiteindelijk een volledige woning waarvan de ramen maar een fractie (+/- 5%) van de waarde bepalen. Je kan mss wel een huurvermindering vragen voor de termijn die hij nodig heeft om zijn herstellingen uit te voeren. Die huurvermindering moet dan wel in verhouding zijn met de minwaarde. Als ik de verhuurder was zou ik akkoord gaan met een vermindering van 5 % , maar dat kan je best bespreken met de verhuurder op een vriendschappelijke wijze.

Reclame

Terug naar “Huren”