huurhuis verlaten door gezondheidsrisico, vragen.

rvantruien
Topic Starter

huurhuis verlaten door gezondheidsrisico, vragen.

#1 , 11 feb 2014 19:23

Beste,

Dit is mijn eerste post, heb alles snel nagelezen en moesten er fouten zijn kunnen jullie me daarop wijzen?

Mijn contract
3j - geregistreerd- contact met eigenaar via mail en telefoon

Het probleem

We huren dit huis reeds 2 jaar en half, het contract loopt af op 31/11/2014
Nu gaan we dit huis verlaten op 01/03/2014

We zijn het beu hier, de eigenaar doet niets aan de schade, we kunnen eruit als we een nieuwe huurder vinden, wat erg moeilijk is met al die schade. Maar we hebben toch gezocht en gevonden.
Maar nu blijkt onze eigenaar systematisch iedereen te weigeren. Waardoor we nu dus al 2 maand verder zijn dan de dag dat we de eigenaar via mail gemeld hadden dat we zouden vertrekken.

Nu ben ik van plan zowiezo onze opzeg te doen 3 mnd + 3mnd boete (3jaar contract).
Maar ik ben ook naar de gemeente geweest, had niet eerst op dit forum gekeken jammergenoeg.
Er is nu een onderzoek gestart naar de bewoonbaarheid.

Even melden, dat ik geen aangetekende zendingen heb gestuurd, niet van de schade, niet van de opzeg.
Het eerste omdat ik de eigenaar te vriend wou houden om nieuwe huurders te vinden.
En het laatste om dezelfde reden en omdat ik dacht als ik toch de opzeg doe, moet ik zowiezo betalen, dus beter eerst nieuwe mensen zoeken.

Nu ga ik morgen de aangetekende schrijven versturen, dit om zeker met alles in orde te zijn.

Ik heb wel enkele mails waaruit blijkt dat ik de problemen gemeld heb en dat ze hierop geantwoord heeft dat het herstelt zal worden.
(vb 13/01/2013
IK : Ik wou ook nog even melden dat er vochtschade is van de douche die doorsijpelt naar de leefruimte met als gevolg vochtschade op de muur. En in de wc waar het vocht mogelijk van buiten komt en een halve meter hoog staat op de muur.

ZIJ : ok wij sturen een vakman en dit zal zo snel mogelijk herstelt worden.)

Na deze mail geen vakman gezien of gehoord, en zo volgen er nog mail waarin ik dit meldde.

Nu zeiden ze op de gemeente dat dit genoeg was, omdat ik enkel meldingsplicht heb.
A/ In hoeverre klopt dit?

en dan nog het 2e

B/ Indien het huis onbewoonbaar is (zoals deze eigenaar reeds 2 maal heeft meegemaakt bij de buren) neemt dit dan veel tijd in beslag dat wij eruit kunnen? Ik heb geen probleem mijn fout (geen opzeg gedaan) te bevestigen, maar het zou toch zonde zijn zoveel te moeten betalen.

En als laatste

C/ in ons contract staat EPC ontvangen, maar dit is nooit gebeurd, dus ook de eigenaar heeft die niet, terwijl dit verplicht is sinds 2009. Nu vraagt ze aan ONS om dit aan te vragen, terwijl ze dit bij de gemeente weggelachen hebben. Speelt dit mee in de keuring van de woonst? En zoniet, wat kan het gevolg zijn, of wat kan ik doen hieraan?

En fkes toevoegen:
D/ Mijn vriendin zegt om nog geen opzeg te doen, aangezien we dan tot augustus nog moeten betalen 3mnd huur +3mnd boete, en we uiteindelijk dan 6 maand hebben om iemand nieuw te zoeken. Maar wel 6 mnd dubbele huur betalen. Lijkt dit iets?

Alvast bedankt,
We zijn zo gefrustreerd en gestresst dat we heel deze situatie + huis zo snel mogelijk achter ons willen laten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 11 feb 2014 20:05

Een huurcontract korte duur kan je niet opzeggen. Enkel met wederzijdse toestemming. Zou toch voorzichtig zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

rvantruien
Topic Starter

#3 , 11 feb 2014 20:10

in het contract staat dat we het kunnen verlaten als we nieuwe huurders vinden (maar de eigenaar moet goedkeuring geven) of
3maand opzeg + 3 maand boete/

EDIT: ook enkele fotos gepost, hiermee ben ik naar de gemeente geweest.

Je ziet oa de vochtschade, de schimmels, de roestige leidingen van (gas of electriciteit) de barsten aan de draagbalken van ons dak...

Je ziet oa ook dat ik de behang eraf heb getrokken omdat er schimmel onder zit, en dit over de hele muur.

http://s1354.photobucket.com/user/vantruien/slideshow/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Huren”