Rommel vorige bewoner voor mijn rekening als nieuwe huurder?

TiBasco
Topic Starter
Berichten: 17

Rommel vorige bewoner voor mijn rekening als nieuwe huurder?

#1 , 04 feb 2014 17:32

Beste,

Ik huur sinds begin Februari een huurwoning. De sleutels werden bij half janurai reeds overhandigd, omdat dat mij toch toeliet mijn verhuis beter te organiseren.
De expert ter plaatse gaf mij aan dat de woning zeer vuil was achtergelaten door de vorige bewoner, en dat ik, indien ik de sleutel zou aanvaarden, zelf voor de opkuis moest instaan.
Hiermee ben ik akkoord gegaan.

Enkele dagen later ben ik de woning nog eens gaan bekijken. Hier viel mij op dat de vorige bewoner overal oude rommel had achtergelaten: enkele kubieke meters snoeiafval, kapot speelgoed, oude kasten, oude oven, houten planken, verfpotten enzovoort. Ik heb zowel de immokantoor als de eigenaars ingelicht per mail (met foto's) en telefoon dat ik niet akkoord was om deze rotzooi allemaal op te kuisen (en kosten te maken), en dat ik mijn sleutel terug zou indienen bij het immokantoor in afwachting dat alles zou opgeruimd worden.

De eigenaars hebben mij toen gegarandeerd dat de vorige bewoner tot 01 februari de tijd had om zijn oude spullen te ruimen. Dit is dus niet gebeurd. Ik heb dit opnieuw telefonisch gemeld aan de eigenaars die me zeiden contact te zullen opnemen met de vorige bewoners.

Vandaag krijg ik telefoon van het immokantoor met de melding dat ik met het overhandigen van de sleutels akkoord ben gegaan om alle oude rommel eveneens op te ruimen. Ik zeg dat dit niet klopt, waarna men suggereert dat ik zelf maar moet instaan om de rommel op te ruimen, water bij de wijn doen heet zoiets :).

Ik heb gezegd dat ik de eigenaars in gebreke zal stellen, ik heb tenslotte een huurovereenkomst met hen. Ik huur een leegstaande woning, zonder meer.

Nu goed, long story short: Ben ik, als nieuwe huurder, verantwoordelijk voor het ruimen van de oude rotzooi van de vorige bewoner? Indien niet, welke stappen moet ik ondernemen om ervoor te zorgen dat dit zsm. opgelost raakt? De eigenaars zijn oude mensen, die ervan uitgaan dat het immokantoor dit wel zal oplossen, maar het immokantoor liet mij verstaan dat ik mijn plan maar moet trekken (en suggereerde dat ik zelfs extra rommel erbij had gegooid, maar soit). Heb ik uberhaupt wel affaires met de immo, of richt ik me beter tot de eigenaars?
Laatst gewijzigd door TiBasco op 04 feb 2014 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22855
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 feb 2014 20:00

Die opkuis is niet voor u.
Al eens beginnen met verhuurders en de IMMO AANGETEKND ingebreke te stellen, en te vermelden dat je de gemaakte kosten zal verrekenen met de eerste maanden huur.
Er tevens voor te zorgen dat je goede en veel foto's hebt van de toestand. En er tevens voor te zorgen dat de rommel zeker volledig wordt beschreven in de plaatsbeschrijving. Is die trouwens al opgemaakt?

KJ86
Berichten: 2842

#3 , 05 feb 2014 17:15

De expert ter plaatse gaf mij aan dat de woning zeer vuil was achtergelaten door de vorige bewoner, en dat ik, indien ik de sleutel zou aanvaarden, zelf voor de opkuis moest instaan.
Hiermee ben ik akkoord gegaan.
Je vertelt dat je akkoord bent gegaan met de makelaar en de sleutel vroeger hebt ontvangen (2 weken voor het huurcontract inging). Je hebt je compensatie dan toch al gehad in de vorm van 2 extra weken gebruik van het pand zonder te moeten betalen. Aangezien je compensatie ontvangen hebt, vind ik dat de opkuis wel voor u is. Het is namelijk zeer courant dat over dat soort dingen mondelinge afspraken gemaakt worden.

Het is niet aan te raden om op eigen houtje huur in te houden, daarvoor moet je naar de vrederechter.

Reclame

Terug naar “Huren”