problemen met de verhuurder

francoiseafm
Topic Starter

problemen met de verhuurder

#1 , 08 jan 2014 09:54

Wij zijn de huurders en huren sinds 1/2/2012 een huis met 2 slaapkamers en huurcontract was voor 1 jaar ,en zou ieder jaar stilzwijgend verlengt worden voor 1 jaar.Nu gaan wij uit elkaar.Mijn man heeft de huur de helft betaald en de andere helft zou ocmw betalen.Gisteren belde de verhuurder op dat hij mij nu ook per direct eruit wil want hij wil de huis schoon hebben of ik moest maar ineens 675 euro huur ophoesten.Dit is aan de telefoon gezegt.Hij zou de huurwaarborg terug betalen aan me man en ik had nergens recht op.
De verhuurder uitgelegd dat we nog niet officieel gescheiden zijn er alleen 1 persoon uit gaat maar dat er alleen een wijziging komt in verblijf en inkomsten.Zelf heb ik geen inkomsten.Ik doe wel vrijwilligsterwerk als buddy.Volgens de verhuurder heb ik geen rechten om in het huis te wonen met me zoon.Wat het huurcontract betreft het was een 1 jarig conttractt als het ieder jaar word verlengt stilzwijgend dan moet de eigenaar toch dat schriftelijk opstellen.Dat is niet gebeurd.Huurcontract hebben we beiden getekend.Los van zal het ocmw bemiddelen in de huurprijs ,dat die naar omlaag gaat met 50 euro vanwege huursubsidie.Maar ook daar heeft de verhuurder opgezegt dat hij dat niet gaat doen vanwege hij wettelijk mag elke 2 jaar verhogen omdat het een 1 jarig huurcontract is.En dus nu 675 euro wil.Helaas is dat aan de telefoon gezegt en is niks op schrift.Los van wil die dan wel als ik hier besluit te blijven wonen opnieuw huurwaarborg hebben en nu een huurwaarborg van 3 maanden en 1 maand huur.Want het is dan ocmw was het antwoord.Wat de huurwaarborg betreft voor mijn man ,houd die 1 maand huur in en 1 maand betaald die uit.Volgens hem is dat wettelijk.En volgens hem mag hij dus de echtgenote met kind ook weigeren,Heb hem om een schriftelijk bewijs gevraagt maar dan krijg ik te horen dat dit wettelijk is en hij dat als verhuurder niet hoeft.Ik heb gisteren het huurcontract nogmaals gelezen.En er staat als er een van de 2 partners weg gaat uit huis dan word de huur gewijzigd volgens het levensstandaard van de man of vrouw.Volgens hem bedoelde hij dat hij het kan verhogen maar niet verlagen.Verders had die het over een naamswijziging ,toen ik vroeg om een nieuw huurderscontract op mijn naam.Hij maakte er van dat dit niet kan volgens de wet want mensen met een ocmw uitkering hebben geen huurderscontract en mogen niet huren particulier.Hij zei ook dat ik het pand voor 1 februari dient te verlaten want ik had nergens recht maar mijn echtgenoot wel want hij heeft de borg betaald.Ik zei dat ik dit graag op schrift wil toen zei die dat dit de wet was en dat hij dat niet op schrift moest zetten.Hij vroeg wel om het nummer van het ocmw.Ik heb mijn assistent al reeds gecontacteerd en ik ben donderdag bij de juriste vanwege ook mij voorlichten van een echtscheiding op starten.Maar mag een eigenaar je eruit zetten als er gewijzigde omstandigheden zijn en heb ik als echtgenote geen rechten met me zoon ?Mijn zoon is 16 jaar oud.Er is nog niet eens een begin gemaakt aan een echtscheiding.Alleen netjes doorgegeven aan de telefoon.En moet ik inderdaad over 2 weken eruit zijn.Los van ik sta ingeschreven al bijna een jaar voor een sociale woning.Zelf zolang we hier wonen hebben we de verhuurder nooit gezien.Het is de 1 ste keer dat die belt na 2 jaar.Los van het huurderscontract dan.Het was in begin een jaarscontract.hij zou vorig jaar terug komen voor het weer een jaar te verlengen maar dat is niet gebeurd.Toch houd hij vol dat het nu ook een jaarscontract is en dat het geen 3 of 6 en 9 jarig contract is maar hij is niet geweest.Er staat alleen in dat het contract stilzwijgend word verlengt.En dat als we eruit gaan 3 maanden opzeg hebben.Nu hij verneemt dat mijn man (werkend) het huis gaat verlaten moet ik er binnen 2 weken ook uit en of moet ik huur betalen 675 euro ,want ik ga ocmw beuren.Kan dat zo maar?Zonder op papier iets te zetten??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 08 jan 2014 10:04

Heeft u mee het huurcontract ondertekend?

francoiseafm
Topic Starter

#3 , 08 jan 2014 10:08

ja ik heb hem medeondertekend.

Reclame

francoiseafm
Topic Starter

#4 , 08 jan 2014 10:19

Los van er is geen plaatsbeschrijving.Er stond wel in begin op dat de verwarming lekte bij de knoppen druppelde water langs als je die opendraaide.Maar dat euvel hebben wel zelf gemaakt.Want hij is zelf nooit geweest.

Vandebos

#5 , 08 jan 2014 10:45

Dan houdt u het eenvoudig:

U stuurt de verhuurder aangetekend een schrijven in de zin van:
stad, datum.

Adres verhuurder

Adres huurder

Geachte,

Bij deze neem ik nota van uw telefonische oproep van dd/mm/jjjj. Gelet op het dwingende karakter van de woninghuurwet en meerbepaald de bepalingen van art 1, art3, art 10 en art 12 ervan dien ik met kracht uw beweringen te betwisten. Gelet op uw claims zoals het wijzigen van de huurwaarborg, het niet beschermd zijn door de woninghuurwet vanwege het feit dat we als gezin de hulp inroepen van het ocmw, het aanpassen van de huur buiten de bepalingen van 1728 bis en quater die van dwingend recht zijn, het gebruik van opzeg en contract termijnen die in overtreding zijn met art 3 woninghuurwet en diverse andere verzoek ik u vriendelijk mij schriftelijk en aangetekend de wettelijke basis van deze claims te bezorgen. U bent ondanks uw bewering van het tegendeel middels art. 1315BW en art. 875 Ger.W. gehouden de grond van uw eisen te bewijzen.

Gelet op het feit dat er tot op heden geen feiten hebben plaatsgevonden die een verbreken van de huurovereenkomst noodzaken, dat er geen onderlinge overeenkomst tussen alle partijen is betreffende een verbreking van het contract, dat er geen wettelijke basis is in het Belgisch recht om de overeenkomst te verbreken dienen wij dan ook uw eisen in het telefonisch gesprek te betwisten en als onwettig te beschouwen tot rechtsgeldig bewijs van het tegendeel op ontegensprekelijke wijze wordt aangetoond.

Gelieve, gelet op de telefonische eisen die in volledige tegenspraak zijn met de geldige wetgeving, alle communicatie betreffende dit huurcontract voortaan schriftelijk en aangetekend te voeren zodat er op de gepaste wijze zonder marge voor betwisting op kan gereageerd worden. Bij gebrek aan deze werkwijze of verdere telefonische eisen zullen wij ons verplicht zien het lokale vredegerecht in te schakelen om deze zaak en het huurcontract ten gronde te evalueren.

Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post verzonden.
Aangetekend én per gewone post verzenden. (Kost wat maar geeft u wettelijke zekerheid.)

francoiseafm
Topic Starter

#6 , 08 jan 2014 10:53

Heel hartelijk bedankt voor uw antwoord.Zal de brief zo schrijven.En hem eerst per gewone post en dan aangetekend versturen.

Dank U wel nogmaals.

sloeberken

#7 , 08 jan 2014 10:57

Echtgenoten en wettelijk samenwonende hebben bijden evenveel rechten als de ondertekende partner. Word ieder jaar stilzwijgend verlengd voor 1 jaar is nietig dit moet 3 maand voor het verstrijken ervan aangetekend bevestigd worden, en kan maar een maal verlend worden met een max totale duur van 3 jaar. Het huurcontract is nu een van 3 6 9. Is dit contract geregistreerd.
Enkel de vrederechter kan u huurcontract verbreken, niet de eigenaar en zeker niet zonder de wettelijke opzeg.
Als er betalings achterstand is kan de eigenaar enkel naar de vrederechter stappen.
Wat verhuurder aan tel zegt heeft geen bewijskracht.
Enkel indexatie mag geen huurverhoging. Huur moet zeker betaald worden door bijden of een van de partners verhuurder mag daarin niet het slachtoffer worden. Bespreek dit met het ocmw.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

francoiseafm
Topic Starter

#8 , 08 jan 2014 11:23

Ik heb een afspraak met het ocmw a.s donderdag ,Eerst bij de juriste om uitleg over onderhoudsgeld voor mij gezien mijn zoon uit een ander huwelijk komt.Hij is stiefvader voor me zoon ,en moet daar ook een aanvraag indienen voor aanvang uitkering.Ik ben een buddy dus ik ben een vrijwilligster.Er is enkel een huurdercontract opgemaakt bij begin van het gehuurde en verders hebben we nooit meer iets van hem gehoord .Alleen gisteren toen die de helft van de huur had gehad.Begon die raar te doen toen die vernam dat me partner er uit ging en ineens over borg terug betalen had en ook mij 3 maanden huurwaarborg ging eisen met verhoging van huur van 675 euro.Heb het meerdere keren gevraagt om op schrift te zetten maar dat diende hij niet te doen als verhuurder was antwoord.Ik neem de helft van de huur over dat is zo afgesproken met het ocmw.En ja ook een huurverlaging omdat ik ook huursubsidie ga krijgen .Dat is al besproken met het ocmw.Ik weet voor ons heeft een nederlands gezin hier gewoond en vroeg die 500 euro huur.Aangepast aan hun inkomsten.Wij kwamen hier wonen en het werd 625 euro vanwege dat hij verwarming had gelegd.OCMW is hier al een paar keren geweest en die zeggen zelf al dat hij veels te veel vraagt vanwege de staat van de woning is niet oke.In mijn huurderscontract staat ook dat hij de verhuurder de buitenkant en de tuin voor zijn rekening neemt maar we hebben hem al 2 jaar niet gezien.Dus de verf van de voorkant van het huis brokkelt af,..en als je daar iets over begint te zeggen dan dreigt die je over de telefoon van ik wil nieuwe huurders hebben.Als ik hier nou nog kon blijven wonen tot ik een sociale woning krijg dan zou het goed zijn.Mijn zoon gaat aan de overkant naar school ,..ik heb aangepast vervoer voor mijn boodschappen te doen....mijn mobiliteit is te slecht om zo ver te lopen.En de woning is gelijksvloers.Binnen hebben we alles geverft en behangen.Het is alleen we gaan uit elkaar en daar begint die ineens moeilijk te doen.

francoiseafm
Topic Starter

#9 , 08 jan 2014 11:32

het huurderscontract is niet geregristreerd.

sloeberken

#10 , 08 jan 2014 11:42

Sinds 1 januari 2007 moet de verhuurder een geschreven huurovereenkomst laten registreren. Hij moet het contract voorleggen aan het registratiekantoor van de plaats waar de woning gelegen is. Door de registratie krijgt het huurcontract een zogenaamde 'vaste datum' en wordt het bindend voor derden. Vanaf deze vaste datum is de huurder wettelijk beschermd tegen uitzetting door de nieuwe eigenaar bij een verkoop van de gehuurde woning.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”