Huurder betaalt de huur niet

Jackrussell
Topic Starter

Huurder betaalt de huur niet

#1 , 22 dec 2013 10:46

De huurder is te laat met het betalen van zijn huur. Wat voor kosten mag ik in rekening brengen voor het versturen van aanmaningen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 22 dec 2013 10:59

Je kan nog geen kosten in rekening brengen, dit kan enkel de vrederechter. stap 1 hem in gebreke stellen met AS, stap 2 als hij niet betaald onmiddelijk de zaak voorleggen bij de vrederechter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#3 , 22 dec 2013 23:52

Niet geheel correct, er is geen enkel artikel dat verhindert dat een verhuurder de kosten, die hij maakt om de huurder te herinneren aan de plichten waaraan hij verzaakt, te verhalen.
Idealiter heeft men een dergelijke clausule opgenomen in het huurcontract. Zolang men in dat geval ervoor zorgt dat aan de ene kant de betekening plaats heeft gevonden voor het vereffenen van de schulden en aan de andere kant de vordering niet buitensporig is (cfr. De portokost van het schrijven) loopt men niet het risico teruggefloten te worden.

Reclame

sloeberken

#4 , 23 dec 2013 00:05

Misschien onduidelijk geweest. Dat bedoelde ik juist maar kan verhuurder dit op eigen houtje vorderen zoals TS laat uitschijnen of moet dit toegekent worden door de vrederechter.

Vandebos

#5 , 23 dec 2013 12:11

Indien het verrekenen van gemaakte kosten door de nalatigheid van de huurder als clausule in het contract is opgenomen mag deze de huurder de kosten aanrekenen bij de volgende betaling van de huur.
Ik dien er wel bij te herhalen dat hoe redelijker en nauwkeuriger de clausule is opgesteld hoe minder verweer de huurder ertegen kan inbrengen bij een geding.
"de huurder is bij laattijdige betaling alle kosten gemaakt door de verhuurder om deze achterstallen te innen verschuldigd."
is moeilijk hard te maken.
"Bij vaststelling van niet-tijdige betaling van de vervallen huurgelden of andere inbreuken op de huurwetgeving zal de verhuurder de huurder hiervan per aangetekend schrijven en per gewone zending in gebreke stellen. De hierbij gemaakte portkosten worden aan de huurder aangerekend. Deze dienen bij de volgende huurbetaling te worden vereffend. Deze clausule stelt de huurder niet vrij van andere kosten die als gevolg van zijn nalatigheid kunnen ontstaan en bij wet of vonnis op hem verhaald mogen worden."
Is een clausule die de tand des tijds en deze van de vrederechter zal doorstaan.

sloeberken

#6 , 23 dec 2013 12:26

Sorry als ik wat moeilijk doe maar denk dat het in het belang van de verhuurder is dat hij geen buitensporige kosten gaat aanrekenen moest het later toch bij de vrederechter komen. Voor die 5,80€ voor een AS is het sap op de kolen niet waard.

Vandebos

#7 , 23 dec 2013 12:40

- AS met bewijs van ontvangst: € 7.00
- gewone brief PRIOR: € 0.77

Ervaring leert dat het meestal niet bij één zending blijft en dan wordt het wel de moeite waard. Bovendien is het een hulpmiddel dat de huurder, albeit beperkt, financieel met de neus op de feiten drukt als hij afwijkt van de gemaakte afspraken.

Indien er verhuurd wordt middels een rentmeester is het tarief in het contract opgenomen € 30 en dat wordt doorgaans als het tot een geding komt aanvaard. (heb hier een dergelijke uitspraak dd. 18/12/2013 uit mijn eigen vastgoed (verhuurd via rentmeester) liggen.)

Terug naar “Huren”