Onbeheerde nalatenschap

Huurder_E
Topic Starter

Onbeheerde nalatenschap

#1 , 21 dec 2013 18:38

Ik heb een huis gehuurd samen met iemand die ondertussen overleden is. De huurwaarborg is geblokkeerd omdat de persoon in kwestie schulden gemaakt had en de erfgenamen de erfenis verworpen hebben. Ik ben informatie gaan vragen en er is mij gezegd dat ik een aanvraag moet doen tot onbeheerde nalatenschap maar dat dit geweigerd kan worden. Is de kans groot dat dit dan ook geweigerd word en ik dus dat bedrag kwijt ben?

Kan mijn huisbaas eisen dat ik het bedrag stort die hij normaal van de huurwaarborg ging houden? Of moet dit bedrag van de borg gehouden worden en is hij bij gevolg ook dat geld kwijt als deze niet vrijgegeven word?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 21 dec 2013 21:37

Als om de een of andere reden de waarborg in waarde vermindert is de huurder verplicht het verschil met het contractueel afgesproken bedrag aan te zuiveren.

sloeberken

#3 , 21 dec 2013 22:11

Pas bij het definitief beëindigen van het huurcontract wordt voor de overblijvende huurders een plaatsbeschrijving opgemaakt.
De herstelling van de schade die dan vastgesteld wordt, zal aangerekend worden aan diegenen die als laatste nog huurders waren. De waarborg kan pas worden teruggestort als het volledige huurcontract wordt beëindigd. Indien de schade groter is dan het bedrag dat gedekt is door de waarborg, zal het verschil aangerekend worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 dec 2013 22:35

Kan u bewijzen dat U de waarborg betaald hebt?
Zorg dat u die documenten NU al in uw bezit hebt.
Binnen een jaar of 9 hebben de banken daar geen registratie meer van. Nu kan u dat rekeninguittreksel nog (gemakkelijk) bekomen vermoedelijk nog binnen de 10 jaar.
Hoe kan men beslag leggen op een 'huurwaarborg' deze is bij mijn weten steeds bij voorrang voor de verhuurder.... dacht dat daar al redelijk wat rechtspraak over was.
Ook de curator kan er bij mijn weten niet aan.

Huurder_E
Topic Starter

#5 , 27 dec 2013 14:22

Ja ik kan dat bewijzen maar op de rechtbank hebben ze gezegd dat daar geen rekening met gehouden word. Dat ik het zogezegde deel van mijn ex vriend kwijt ben hoe dan ook.

Het gaat niet om een bedrag groter dan de borg (daarvoor moet je denk ik het huis al slopen) noch de borg die verminderd is want dit is niet mogelijk aangezien het op een geblokkeerde rekening staat. Het gaat om de vraag, stel de borg komt nooit vrij, kan de huisbaas dan vragen dat ik ondanks het verlies van mijn borg ook nog eens dat deel opleg dat hij normaal van de borg ging houden waardoor ik dus NOG meer verlies leid.

Blijkbaar kan een curator dit wel maar gaat me dit wat kosten en deze kosten wegen niet op tegenover het bedrag dat ik er van zou terug krijgen. Hier begin ik dus ook niet aan.

sloeberken

#6 , 27 dec 2013 14:52

Als er geen overeenkomst is, kan enkel de vrederechter de waarborg vrijgeven. Dan moet wel iemand het inicatief nemen. Bewijs van betaling op U naam moet aanvaard worden door de rechtbank
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”