Allereerst enkele details over het contract:
- contract bepaalde duur, per jaar te verlengen
- opgestart in augustus 2012
- aangetekende brief gestuurd eind september 2013 (brief uiteindelijk niet afgehaald door huurder)
- zelfde brief, in bijzijn advocaat, afgegeven aan de huurder een dag na versturing van de aangetekende brief
- contract is niet geregistreerd bij een notaris
En dan de situatie:
De huurders (een grote familie) betaalden tot voor een paar maanden consequent contant hun huurgeld. Ze zijn er echter mee gestopt. Ook blijken ze reeds enige tijd hun energiekosten niet betaald te hebben. Hiervan zijn plots facturen naar het adres van de verhuurder (mijn moeder) gestuurd. Het gaat om 1000 euro voor elektriciteit, 600 euro voor water, nog een pak voor gas.
Na de aangetekende brief, is er nog vriendschappelijk contact geweest tussen mijn moeder en de huurders. Ze leken van goede wil, hebben het pand, in onderling overleg, verlaten eind oktober (omdat mijn moeder hen had gevraagd snel een ander onderkomen te vinden omdat ze het huis wou verkopen en het diende gerenoveerd te worden). Ze stemden daar toen dus mee in. Werken zijn ondertussen uitgevoerd. Het grootste deel van de ruimtes is herschilderd, de voordeur is gerenoveerd, een lek aan de douche is hersteld, een houten vloer is behandeld tegen vochtschade. Het huis was een ravage maar nu ziet het er draaglijk uit.
Gisteren kreeg mijn moeder telefoon van de wijkagent dat de ex-huurders (die vrijwillig waren vertrokken) het slot hebben geforceerd, terug in de woning zijn getrokken, en een nieuw slot hebben geïnstalleerd. Dit omdat ze bij de huurdersbond zijn langsgeweest en die hen op het hart had gedrukt dat zij in hun recht waren, niet ivm het forceren van het slot, maar ivm het niet moeten vertrekken uit de woning. Het probleem is dat ze strikt genomen ook niet hun wettelijk voorziene (3?) (6?)-maanden durende vooropzeg hebben uitgedaan, maar redelijk snel in onderlinge overeenstemming zijn vertrokken, en dat ze nu beweren dat dat onder dwang en op een agressieve manier gebeurd is.
Mijn moeder is een kleine vrouw van 59 jaar die geen vlieg kwaad doet, en ze heeft ook altijd het gevoel gehad dat ze goeie huurders had. Ze blijkt nu vooral nogal naïef geweest te zijn.
Het is in elk geval verschrikkelijk: mijn moeder is in de onmogelijkheid om het huis te verkopen nu, terwijl ze gedagvaard wordt door haar familie om haar te dwingen een ander pand aan te kopen. Ze heeft het geld met andere woorden dringend nodig.
Kunnen wij iets hard maken ivm een eventuele gedwongen uitzetting? Lopen wij gevaar om zelf de gerechtskosten te moeten betalen als wij de huurders in gebreke stellen? Zijn zij in hun recht?
Ik wacht in spanning op nuttige antwoorden!
Groet,
Sander