Huurwaarborg wordt niet teruggestort

Daydreamer
Topic Starter

Huurwaarborg wordt niet teruggestort

#1 , 16 dec 2013 13:49

Op 27/11/2013 heb ik de overdracht van de sleutels, samen met het noteren van meterstanden gedaan samen met de eigenaar (contract liep tot 01/12/2013).
De huisbaas heeft toen op papier gezet dat ik de waarborg zou terug krijgen, mits eventuele aftrek van extra kosten voor het reinigen van de boiler. Dit heeft hij ondertekend.
Nu contacteerde ik hem 2 weken later om te vragen waar de waarborg bleef.
Nu bevestigt hij me dat de borg nog niet werd terug gestort omdat hij op zoek is naar een ontbrekend stopcontact (ouder model, moeilijk te vinden zogezegd) dat vervangen dient. Nochtans was hij de 27e akkoord deze kosten op zich te nemen. Nu wil hij eerst afwachten wat deze kosten zullen zijn en dan beslissen. Bovendien verwijt hij me dat ik zijn naam bij de energie overdrachtsdocumenten heb ingevuld (ik weet niet wie de nieuwe huurders zijn). De energieleverancier bevestigt mij nochtans dat dit een normale procedure is.
Om deze redenen stelt hij de terugbetaling uit (en insinueert hij niet het volledige bedrag te willen terug storten).
Jammer genoeg heb ik door onwetendheid destijds het bedrag van de waarborg gewoon op zijn rekening gestort i.p.v. op een geblokkeerde rekening.
Wat is de officiële termijn binnen dewelke hij de waarborg moet terug storten (staat niet bepaald op het contract)?
Wat zijn de stappen die ik kan ondernemen indien hij dit niet doet?

Alvast bedankt voor uw advies!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 dec 2013 15:12

U stuurt hem een aangetekend schrijven met ingebrekestelling vanwege het niet terugbetalen van de huurwaarborg ondanks de schriftelijke bevestiging door hem ondertekend bij het verlaten van het pand. U deelt hem vriendelijk in het schrijven mee dat indien de som van € 9999 inclusief de gecumuleerde gemiddelde intrestvoet, zoals bij dwingend recht vastgelegd in art. 10§2 en art. 12 Woninghuurwet, niet voor 31/12/2013 op het bankrekeningnr BE01 2345 6789 1234 is gestort dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en u verplicht zal zijn op zijn kosten middels een verzoekschrift art. 1344bis Ger.W. op het lokale vredegerecht de vrijgave ervan bij vonnis en middels gerechtsdeurwaarder te bekomen.
Dat wat betreft de overdracht van de stroom het hem vrij staat de energiemaatschappij te contacteren om zich ervan te vergewissen dat het inderdaad standaard is ofwel de stroom aan de eigenaar van het pand over te dragen aan de het einde van een huurcontract ofwel deze gewoon te laten afsluiten. Dat u als een goede huisvader gekozen heeft voor de oplossing die hem het minste problemen zou bezorgen.
Dat wat betreft de nog af te rekenen kosten hij u bij het bekend worden ervan kan contacteren op .... en u, zoals gedurende de gehele huurperiode, deze prompt zal betalen.

U sluit af met: "Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

Met vriendelijke groeten uiteraard.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 dec 2013 15:39

En dat stopcontact van een ouder type, dat zelf niet meer bestaat in de handel moet jij ook niet betalen, want wordt aanzien als sleet, gezien er geen wisselstukken meer voor bestaan.

Reclame

KJ86

#4 , 16 dec 2013 18:07

Een stopcontact verslijt niet. Je kan best naar de plaatsbeschrijving kijken of dat ze al dan niet kapot was. Als jij het stopcontact kapot hebt gemaakt kan je de verhuurder een voorstel doen om te betalen en tegelijkertijd de waarborg te ontvangen. Communiceren is veel eenvoudiger en sneller dan een aangetekend schrijven in combinatie met het vredegerecht.

sloeberken

#5 , 16 dec 2013 19:30

Een stopcontact dat niet meer in de handel is kan toch vrij eenvoudig met een nu bestaand stopcontact vervangen worden voor enkel euro's. Was er een ingaande plaatsbeschrijving. Zeker u intrest eisen. Een aangetekend schrijven is een bewijs en belet niet om toch een onderlinge overeenkomst te berijken. Kan later als er toch geen overeenkomst word berijkt levert het tijdwinst op en sta je niet zonder bewijs.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#6 , 16 dec 2013 22:29

Een stopcontact verslijt niet. Je kan best naar de plaatsbeschrijving kijken of dat ze al dan niet kapot was. Als jij het stopcontact kapot hebt gemaakt kan je de verhuurder een voorstel doen om te betalen en tegelijkertijd de waarborg te ontvangen. Communiceren is veel eenvoudiger en sneller dan een aangetekend schrijven in combinatie met het vredegerecht.
En waarom zou een stopcontact niet verslijten?

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 dec 2013 12:43

Bij een oud SK (nog in bakeliet) zou één van de lipjes van de contactpuntjes kunnen afbreken, zodat je geen goed contact meer hebt. Ook zou het vijsje, waarmee de frontplaat vastzit op het SK kunnen beginnen zot draaien nadat ze in de loop der jaren een paar maal is afgenomen om bvb te schilderen.

sloeberken

#8 , 17 dec 2013 12:56

Dit stopcontact kan geen rede vormen om de huurwaarborg niet terug te geven.

Daydreamer
Topic Starter

#9 , 26 dec 2013 15:19

Heb de waarborg terug gekregen, maar niet het correcte bedrag (20 euro te weinig en geen interest).
Heb geen zin om hier een hele zaak van te maken maar heb het gevoel dat deze man bij alle huurders wat van de waarborg probeert te prutsen met allerlei smoezen.
Hij maakt geen plaatsbeschrijving op en meldt je bij ondertekening van het contract dat hij geen huurwaarborg bij de bank plaatst wegens 'te moeilijk'.
Bovendien heb ik nooit een copie van het geregistreerde contract ontvangen, wat me doet vermoeden dat dit dan ook niet geregistreerd is.
Hij verhuurt redelijk wat appartementen en kan daar volledig van leven.
Ik zoek nu ergens een instantie waar ik een algemene klacht kan indienen zodat deze man eens ernstig gecontroleerd wordt op zijn 'verhuringen'.
Waar kan ik dit?

sloeberken

#10 , 26 dec 2013 16:38

Zou hem toch een laaste AS sturen voor de intresten natuurlijk als het de moeite lijkt, hoeveel jaar intrest behelst dit.

Daydreamer
Topic Starter

#11 , 27 dec 2013 11:18

Nee, gaat over principe, is maar klein bedrag.
Zou graag hebben dat zo een mensen eens tegen de lamp lopen i.p.v. correcte huurders zo te behandelen.

sloeberken

#12 , 27 dec 2013 12:16

Ja zijn niet zij die correct zijn die beloond worden. Zou het toch eisen hoor hoe klein de som ook is, enkel en alleen om het principe zij doen het ook.

Vandebos

#13 , 27 dec 2013 14:13

Hoe lang heeft u gehuurd en wat was de initiële waarborg?

Daydreamer
Topic Starter

#14 , 30 dec 2013 09:36

Nogmaals, mij gaat het absoluut niet over het kleine bedrag dat ik te kort heb gekregen, maar op de manier waarop ik behandeld ben geweest terwijl ik steeds een correcte huurder ben geweest die het appartement zeer proper heeft achter gelaten zonder enige schade.

3 jaar gehuurd, waarborg 1400 euro.

Terug naar “Huren”