Hallo ik heb een best wel een groot probleem
Vorige maand hebben wij onze ex huur huis verlaten.
De laste dag hebben we samen met de verhuurder en het immo bedrijf een rond gang gemaakt door de woning samen met ons eerste jaar,s advocaat. We hadden nooit een goede band met de ex verhuurders. Bij binnen komst gingen de verhuurders meteen al zeuren dat alles vies en goor was terwijl we 5 min daarvoor heel de woning hadden schoon gemaakt. Hier en daar was een streepje van een pen zichtbaar op het behang (behang is gedateerd en had hier en daar al schade bij intrede) Wat ook geregistreerd staat in de plaats beschrijving. De verhuurders willen dat wij 1, 500 euro betalen voor heel het huis opnieuw te behangen. Ze vinden de woning vies wat niet is en ze willen een professioneel poets bedrijf in huren om alles te poetsen kosten 1,000 euro willen ze. Volgens hun waren de gordijnen vies dat klopt ook maar die zitten met een speciaal systeem vast wat alleen de verhuurder weet hoe ze er af moeten (meerdere keren gevraagd) Ze willen voor het reinigen van de gordijnen 639 euro hebben. Ze willen 349 euro voor de lampen vervangen (er waren al wat lampen die het niet deden voor dat we er in kwamen (maar dat heeft het immo bedrijf niet vast gelegd in de plaats beschrijving maar we hadden dat we aangegeven bij de eerste dag van intrede. Ik heb een geboden om de gordijnen zelf te laten wassen i.v.m de kosten maar dat willen ze niet. Ik heb aangeboden om de muren waar de pen opzit opnieuw te laten behangen door een bedrijf van mijn kant maar ook dit willen ze niet. Volgens hun is er een schade post van 5.000 euro die willen ze hebben om alle werken te laten uitvoeren.
Wij hadden al een advocaat omdat de verhuurder naar de rechter was gestapt omdat hij beweerde dat drie maanden geen huur hadden betaald (alle bank afschriften heeft de advocaat ook gehad en heeft bevestigt dat wij geen achterstallige huur gelden hadden open staan. Maar de zaak ligt ook bij de rechter omdat de verhuurder de borg om willen eisen. Onze advocaat is een nieuwtje weet weinig van huur recht. Ze heeft ons aan geraden om die 5,000 aan hun te betalen. Maar wij willen dat het gerecht een ontvankelijke expertise inschakelt wand ik ga niet betalen voor muren waar niks mee is. Volgens onze advocaat zou dat niet goed voor zijn.
Weet er iemand meer raad wat we moeten doen?