Huurwaarborg

Stijn Van Gompel
Topic Starter

Huurwaarborg

#1 , 05 dec 2013 12:36

Mijn huurwaarborg staat niet op een geblokkeerde rekening. Dit was dom van mij, Ik handelde uit ter goeder trouw en noodzaak voor een woonplaats.
Het contract zegt:
De huurder stort een waarborg ten bedrage van € ..…-xxxx---……..,….. (maximum drie
maanden huishuur) op rekening van xxxxxxxx.

Kan ik alsnog eisen dat de waarborg op een geblokkeerde rekening word geplaatst?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 dec 2013 12:58

Er is maar 2 maanden HWB wettelijk toegelaten. Als verhuurder de waarborg niet op een geblokkerde rekening heeft geplaatst heb je bij terugbetaling recht op de gemiddelde intrest op dat bedrag.
Laatst gewijzigd door mava105 op 05 dec 2013 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Stijn Van Gompel
Topic Starter

#3 , 05 dec 2013 13:23

Er is maar 2 mande HWB wettelijk toegelaten. Als verhuurder de waarborg niet op een geblikkerde rekening heeft geplaatst heb je bij terugbetaling recht op de gemiddelde intrest op dat bedrag.
Ik ben pas later achter die info gekomen, ik huur nog niet zo lang.
Maar recent zijn er problemen tussen mij en de huisbaas (ik ben de 3de huurder op rij met problemen, zo ben ik te weten gekomen) dus ik ben er vrij zeker van dat hij die gaat proberen in te houden. En aangezien deze niet op een geblokkeerde rekening staat word het moeilijker om die dan terug te krijgen niet?

Vandaar dat ik graag zou weten of ik de eigenaar bv in gebreke kan stellen of officieel kan eisen om de huurwaarborg op een geblokkeerde rekening te zetten.

Reclame

sloeberken

#4 , 05 dec 2013 13:38

De verhuurder in gebreke stellen met AS dat u volgengs de huurwet eist dat de waarborg die je cach hebt betaald van xxx euro binnen de 10 werkdagen op een geblokkeerde rekening op u naam moet geplaatst worden. Dat ook volgengs de huurwet maar wettelijk de som van 2 x huur toegelaten is. Dat u bij niet uitvoering zoals de huurwet bepaald u hem voor de vederechter zal dagen met alle kosten aangaande dit door hem zal betaald worden.
Zie huurwet onder waarborg.
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#5 , 05 dec 2013 15:15

Klopt.

Art 10 par 2 WHW stelt:
§ 2. Wanneer de verhuurder in het bezit is van de waarborg en nalaat die te plaatsen op de manier bepaald in § 1, derde lid, is hij ertoe gehouden om aan de huurder rente te betalen aan de gemiddelde rentevoet van de financiële markt op het bedrag van de waarborg, vanaf het moment dat die overhandigd wordt.
Deze rente wordt gekapitaliseerd. Vanaf de dag dat de huurder de verhuurder in gebreke stelt om te voldoen aan de verplichting hem opgelegd door § 1, derde lid, is de verschuldigde rente echter de wettelijke interesten op het bedrag van de waarborg.
Maak hiervan gebruik.

Het dagen voor de rechtbank zal echter weinig uithalen aangezien de WHW zelf reeds automatisch een sanctie voorziet en bijgevolg bij het accepteren van deze sanctie de verhuurder niet verplicht de waarborg op een geblokkeerde rekening te deponeren.

sloeberken

#6 , 05 dec 2013 15:45

Wanneer de verhuurder in bezit is van de waarborg
en nalaat deze op een geblokkeerde rekening
te plaatsen, dan is hij aan de huurder de
gemiddelde marktrente op de waarborgsom verschuldigd.
Wanneer de verhuurder in gebreke blijft, zelfs na
een aanmaning van de huurder, dan is hij vanaf
deze aanmaning de wettelijke interest op het bedrag
van de waarborg verschuldigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”