Betwisting Huurschade

Maga2108
Topic Starter

Betwisting Huurschade

#1 , 29 nov 2013 15:01

Groot probleem.

Wij hadden onze huurwaarborg zoals iedereen op een aparte rekening staan.
Op 19 oktober 2013 hebben wij het pand verlaten, we hebben samen met de verhuurder alle kamers overlopen en er waren geen opmerkingen of schade.
Hiervoor hebben wij wel geen handtekening geplaatst op de plaatsbeschrijving.
Werd ons ook niet gevraagd! Dus wij dachten alles is in orde.
De nieuwe eigenaars waren diezelfde dag ook ter plaatse, en met hen hebben wij het water en elektriciteit in orde gebracht. In de namiddag zijn de nieuwe mensen in de woning getrokken.

5 dagen later krijg ik een sms dat er een barst in de lak van het toilet zag.
We kregen als voorstel dat wij 200€ moesten betalen op het rekeningnummer van de verhuurder,anders zou ze niet tekenen voor de huurwaarborg vrij te geven. Het was niet mogelijk om dit van de huurwaarborg te trekken zei haar vader, dus moesten we dat betalen op haar rekening.
Wij vielen uit de lucht van die barst, is niet te bewijzen dat dit van ons is, staat niet op papier of op de plaatsbeschrijving, 5 dagen later toen wij al weg waren,...

Na 3 weken dat we al uit de woning waren, wilden we dit gewoon achter de rug hebben, dus hebben we maar 200€ gestort op haar rekening. Anders kregen we toch onze waarborg niet terug.
Is zeker niet van ons, want de persoon die is komen kijken, aangesteld van hen, kon zelf niet verklaren hoe die barst daar in was gekomen, er was geen barst of put in waardoor die barst kon door ontstaan.
Is dit nu slijtage, of door overmacht, ik weet het niet.

Clue van het verhaal is : wij hebben dus besloten om dat bedrag te betalen, want volgens hen moest er een nieuwe toiletpot in, zonder discussie. (ik vond dit niet nodig, had gevraagd of dit niet te herstellen was) maar het moest een nieuwe pot zijn!!!
Heb dus samen met de verhuurder naar de bank geweest, zij heeft de waarborg ondertekend en ik heb ondertussen de 200€ overgeschreven. Heb als mededeling gezet : onderhoud ketel + vervanging wcpot + oude voor ons.

Het was zo afgesproken, wij betalen voor een nieuwe dus ik wou de oude toiletpot hebben, omdat ik zeker wou weten dat ze hem wel zouden vervangen.

Nu 3 weken later, neem ik contact op met de verhuurder haar vader want het is hij die zo vals is, en over lijken zou gaan om maar de mensen bij de 5 te zetten. HIj heeft veel geld, maar als je zo te werk gaat, is dit te begrijpen.
Hij is zo iemand die zich verkneukeld als hij anderen kan geld aftroggelen.
En hij zei leuk weg : wij gaan geen nieuwen zetten, wij zijn dat niet verplicht. je moet maar een advocaat nemen als het je niet aanstaat.

Wat moeten wij nu doen?

Ik vind dit diefstal!!!!
Is niet te bewijzen dat het van ons is, staat niet op papier, uit goede wil en om ervan af te zijn hebben wij dit betaald met de veronderstelling en de belofte dat het ging hersteld worden, en dat wij de oude gingen krijgen.

Aub help ons!!! Is mss maar 200€, maar met 200€ kan ik andere dingen doen.

Ter info :
We hebben in dezelfde woning ook een 5tal maanden met vocht en schimmel gezeten (van dec.- april) het papier werd bruin en kwam los, schimmel in de hoeken en plooien van de muur. Heb daar foto's van.
ijn zoontje van toen 6 maanden oud was niet anders dan ziek, hoesten tot overgeven toe, ademhalingproblemen, de ene verkoudheid na de andere,...
Vocht is al niet gezond voor een volwassene, laat staan voor een kindje van enkele maanden oud.
Na 5 maand hebben ze dit probleem beneden opgelost maar niet boven in de slaapkamers.
Ook zijn we maar in de woning getrokken 01/12/12, maar hebben we 1 maand pacht (700€) betaald voor de maand november, daar de vader de woning voor dat bedrag zou plakken. Achteraf bekeken door het vochtprobleem wegens een enkele steen op de buitenmuur, viel het papier van de muur, werd het bruin, groen,... dus eigenlijk 700€ weggesmeten.
We hebben ook geen EPC attest ontvangen bij intreden (wat verplicht is) en hebben na 6 maand een afrekening gekregen van 2230€ (357€/maand)

Hopende op spoedig antwoord!!
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 29 nov 2013 15:45

Achteraf gaan klagen over gebreken zal niets uithalen jullie hebben geen huurcontract meer met de verhuurder, Die 200€ schadevergoeding die je betaald hebt zal ook weinig uithalen daar je ze uit eigen beweging hebt betaald. Heb je geen getekend dubbel van de uitgaande plaatsbeschrijving. Wil je dit voor de vrederechter brengen maak je weinig kans om dit te winnen en zal u uiteindelijk dan een veelvoud van die 200€ kosten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 nov 2013 16:05

De verhuurder is ook niet verplicht de schade te herstellen, ook niet als de huurder er hem een vergoeding heeft voor betaald.

Reclame

Maga2108
Topic Starter

#4 , 29 nov 2013 16:17

Nee er werd niks ondertekend, en wij hebben ook geen dubbel ontvangen.
Ik begrijp wel dat we aan de gebreken niet veel kunnen doen achteraf, maar ik kan toch klacht indien tegen de verhuurder.
En wij waren verplicht om dit te over te schrijven, anders kregen we onze huurwaarborg niet terug. Dat is toch dwang?
En er is afgesproken dat de oude vervangen moest worden en dat wij de oude moesten krijgen, dat heb ik staan op mijn mededeling op de overschrijving.
Ik vind dit echt diefstal!!!
Kunnen wij hier nu echt niks aandoen?

sloeberken

#5 , 29 nov 2013 16:26

Voor wat en waar ga je klacht indienen, in huurgeschillen of burgelijke zaken is enkel de vrederechter bevoegd. Dit had je moeten doen voor je betaalde nu ben je akkoord gegaan. Je kunt enkel eisen dat er een uitgaande p)laatsbeschrijving word opgemaakt in evenveel exenplaren dat er partijen zijn, dit doe je met een AS.
Daarmee kun je verhuurder een beetje onder druk zetten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”