huurwoning verhuren aan buitenlanders?

msnbuddy
Topic Starter

huurwoning verhuren aan buitenlanders?

#1 , 21 nov 2013 01:00

Een huisje van mij staat momenteel te huur.
Vandaag was een familie van Poolse afkomst komen kijken en wilden de woning direct huren.
Ik maak me de bedenking of dit wel een goed idee zou zijn.
Stel dat ze niet betalen of ze breken de woning half af en verdwijnen dan terug naar Polen, kan ik ze dan vervolgen?
Om een zaak voor de vrederechter te starten heb je nl een bewijs van woonst nodig, ik kan dan toch onmogelijk naar Polen gaan om zo een attest?

Ik vermoed dat ze een Belgisch paspoort hebben, maar moet dit nog navragen. Ze spraken toch Nederlands dus zijn ze volgens mij wel redelijk geïntegreerd. Aan illegalen verhuren is geloof ik zelfs verboden.

Stel dat ik zou beslissen om het huis niet te verhuren aan hen, en ik heb ook nog geen andere huurder gevonden ondertussen, hoe kan ik die persoon dan subtiel afwijzen? Ik wil geen discriminatieproblemen krijgen..

Iemand ervaring met zo een zaak?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 21 nov 2013 05:02

Stel dat ik zou beslissen om het huis niet te verhuren aan hen, en ik heb ook nog geen andere huurder gevonden ondertussen, hoe kan ik die persoon dan subtiel afwijzen? Ik wil geen discriminatieproblemen krijgen..
Die zal u alvast krijgen indien u zo blijft redeneren. Het CGKR is watching. Het enige dat ik durf zeggen, en dat zal dan misschien nog wel "opgekuist" worden wegens racisme, is dit: personen van Poolse nationaliteit zijn misschien nog de minst te vrezen keuze van de zeer ruime keuze aan mensen van allochtoonse afkomst die u over de vloer zal krijgen. Het zijn harde werkers, zodat u niet zo gauw zal lastig gevallen worden voor herstellingen.

Dat u aan illegalen niet wil huren begrijp ik best. Maar "what's in a name", een illegaal is hier in Belgistan gewoon iemand die op papieren wacht.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 21 nov 2013 05:58

Een huisje van mij staat momenteel te huur.
Vandaag was een familie van Poolse afkomst komen kijken en wilden de woning direct huren.
Ik maak me de bedenking of dit wel een goed idee zou zijn.
Stel dat ze niet betalen of ze breken de woning half af en verdwijnen dan terug naar Polen, kan ik ze dan vervolgen?
Om een zaak voor de vrederechter te starten heb je nl een bewijs van woonst nodig, ik kan dan toch onmogelijk naar Polen gaan om zo een attest?
Tuurlijk kan je ze dan vervolgen. Een Belg kan trouwens ook de grens overtrekken (die ligt bij mij hier maar een paar km vandaan).
vragen hoe je de wet moet overtreden worden hier niet geapprecieerd. Wil je iemand niet omwille van nationaliteit, dan discrimineer je. Niet meer niet minder.

Ik zou trouwens geen enkel probleem hebben om te verhuren aan Polen, zijn héél lieve mensen en gezien ze Nederlands spreken, lijkt me de integratie toch goed gelukt.

Stel je voor dat je zoon/dochter plannen had om te verhuizen naar een ander land, maar daar een verhuurder zoals jij zou tegenkomen: ongeacht dat hij goed de lokale taal spreekt, zou hij niet welkom zijn?

Reclame

Terug naar “Huren”