Ex verhuurder doet moeilijk.

Wuyts1991
Topic Starter

Ex verhuurder doet moeilijk.

#1 , 10 nov 2013 01:58

Beste forumleden.

Hieronder beschrijf ik kort de situatie die zich voordoet.

Ik huur sinds oktober 2012 een appartement met een 3-6-9 contract.
Het appartement is niet geregistreerd dus ik verstuur eind september aangetekend schrijven om
het contract op te zeggen met ingang vanaf 31/10/2013 dit zonder opzegtermijn.

Op 31/10/2013 komt de dochter van de huurbaas de sleutels in ontvangst nemen en ondertekend hierbij
een document waarin staat dat de sleutels afgegeven zijn en het app. in goed staat werd teruggegeven.

Nu doet de ex verhuurder moeilijk bij het terugbetalen van de waarborg.
Eerst is hij een tijd op reis etc. maar aangezien de sleutels nu toch bijna 2 weken geleden afgegeven zijn wil ik er spoed achter zetten.
Hij wil de huurwaarborg pas betalen als alle huurgelden betaald zijn. Het probleem is dat alles reeds betaald is, ik ben dus niets meer verschuldigd.
Tevens kan hij ook geen waarborg afhouden door schade want de persoon die de sleutels in ontvangst nam tekende in de verhuurder zijn naam dat alles oke is.

Welke stappen ondernemen wij best? Ineens via het vredegerecht of is er nog een tussenstap? (Praten met de verhuurder leidt telkens tot niets).
Is er een wettelijke termijn bepaald waarin de waarborg terug betaald dient te worden?

Alvast bedankt!

Ter info:

Ik heb een schrijven waarin het registratie kantoor bevestigd dat het contract NIET geregistreerd werd.
Ik heb een schuldbewijs ondertekend door mijzelf en de verhuurder dat gelijk staat aan 2 maanden huur.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 nov 2013 07:32

best eerst nog een aangetekende zending sturen waarbij u de waarborg terugeist gelet op de betaling van alle huurgelden en de niet-registratie van de huurovereenkomst (steek kopietjes van de bewijzen bij). Bij gebrek aan betaling binnen de 15 dagen aangeven dat je naar de vrederechter stapt en alle kosten dan voor hem zullen zijn.

sloeberken

#3 , 10 nov 2013 10:27

Schuldbewijs door beiden getekend.
Wat bedoel je in feite met dit.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 nov 2013 13:45

Vermeld uiteraard op de AS ook dat u een gewone brief stuurt en visa versa.
Geef niet enkel een copie bij elke brief van de bewijzen maar vermeld deze uitdrukkelijk in de aanvankelijke brief dus ...
in bijlage 1 brief van datum met inhoud x en getekend door A-C(gevolmachtigde van B)
in bijlage 2 schuldovereenkomst van datum z inzake y getekend door A-B
Nummer elke blz van de brieven op volgende wijze blad 1 van 5 ..2/5 enz en parafeer elk blad.
Gebruik enkel de voorkant van elk blad en maak elke achterzijde ongeldig door een diagonale lijn te trekken met uw paraaf. 8_)

Wuyts1991
Topic Starter

#5 , 10 nov 2013 20:36

Schuldbewijs door beiden getekend.
Wat bedoel je in feite met dit.

Wel, aangezien het contract niet geregistreerd werd, is het waarborggeld ook nooit op een bankrekening gezet zoals officieel dient te gebeuren.
Wél staat op het contract een rubriek waarin bepaald wordt dat een bepaald bedrag betaald wordt als huurwaarborg gelijkstaand aan 2 maanden huur.
Tevens is er een apart document opgemaakt met hetzelfde bedrag erop en hierboven verklaard dat dit een schuldbewijs is van verhuurder aan huurder.
Dit door beide partijen ondertekend.

Vermeld uiteraard op de AS ook dat u een gewone brief stuurt en visa versa.
Geef niet enkel een copie bij elke brief van de bewijzen maar vermeld deze uitdrukkelijk in de aanvankelijke brief dus ...
in bijlage 1 brief van datum met inhoud x en getekend door A-C(gevolmachtigde van B)
in bijlage 2 schuldovereenkomst van datum z inzake y getekend door A-B
Nummer elke blz van de brieven op volgende wijze blad 1 van 5 ..2/5 enz en parafeer elk blad.
Gebruik enkel de voorkant van elk blad en maak elke achterzijde ongeldig door een diagonale lijn te trekken met uw paraaf. 8_)
Handige tips, alles moet nu uiteraard zo sluitend mogelijk zijn.

Thanks

Franciscus

#6 , 10 nov 2013 20:42

Het gaat over de huurwaarborg EN de wettelijke interesten.
Vanaf het AS zijn ook de wettelijke interesten van toepassing.

Wuyts1991
Topic Starter

#7 , 10 nov 2013 20:51

Op het huurcontract staat bij de huurwaarborg dat bij einde contract op het volledige bedrag 4% intrest zal uitbetaald worden.

Ik veronderstel dat je met de wettelijke intresten de intrest bedoeld die het bedrag zou opbrengen indien dit op een bankrekening gezet zou worden?
In dezelfde veronderstelling ga ik ervan uit dat dit wel gedekt wordt door die 4% of dient dit er nog eens bovenop berekend te worden?

Franciscus

#8 , 10 nov 2013 20:58

Eerste regel is de intrest door de bank
tweede regel had moeten zijn wettelijke interest. Die ligt een beetje hoger.
http://www.lexalert.net/NL/home/actua/w ... _2013.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wuyts1991
Topic Starter

#9 , 10 nov 2013 21:09

Dus als ik het goed begrijp dient de verhuurder mij nu mijn waarborg + intrest te betalen (de afgesproken 4%).

Vanaf mijn AS van ingebrekestelling dient de verhuurder bovenop dit bedrag nog eens de wettelijke intrest van 2.75% te betalen?

sloeberken

#10 , 10 nov 2013 21:33

Staat die waarborg niet op een geblokkeerde rekening. 4% afgesproken staat dit in het contract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Wuyts1991
Topic Starter

#11 , 10 nov 2013 21:39

De waarborg staat niet op een geblokkeerde rekening. Deze werd cash betaald en opgenomen in het contract + op een apart document als schuldbewijs.
De 4% rente staat beschreven in het niet geregistreerde contract bij de rubriek waarborg.

Terug naar “Huren”