Contract niet geregistreerd.
Sinds de eerste maand hebben we de huur correct betaald, dus nooit geen achterstand gehad.
Dit werd door m'n man geschreven:
Nu eind september kregen we het besluit van de burgemeester: Ongeschikt en Onbewoonbaar.Wij huren deze woning al sinds januari 2004 en hebben steeds correct betaald.
Op de nacht van 22/23 juli, kwam ik wakker om mijn kleine behoefte te doen, en zag dat mijn wekker niet meer ging.
Mijn eerste gedacht was dat de zekering was gesprongen.
Naar beneden, terug aangeschakeld, naar toilet maar tegen de tijd dat ik boven was, wekker terug af.
's Morgens heeft mijn vrouw via de buren(hebben geen GSM) een elektricien laten komen en die heeft vastgesteld dat er een kortsluiting is in de muren en dat de elektriciteit verouderd is.
Deze werkman heeft ons proberen te behelpen waar hij kon en zorgde ervoor dat we via 3 stopcontacten elektriciteit kunnen nemen maar dan via verlengkabels.Deze 3 stopcontacten zijn:
a) 1 in de woonkamer onder de elektriciteitskast
b) 1 vanuit onze slaapkamer
c) 1 vanuit de kamer van mijn 2 zonen
De elektricien heeft toestemming nodig van de huisbaas om die kortsluiting op te zoeken en te vermaken.
Hij en zijn bedrijf gingen daar voor kijken en ons op de hoogte houden.
Voorlopig hebben we enkel licht op de bovenverdieping en eetkamer.
Via verlengkabels gaan de frigo's, tv, telefoon, boiler maar geen licht in de keuken, salon, veranda, WC, badkamer en kelder.
's morgens als we de koffie aanleggen, moeten we de frigo's uitschakelen en hetzelfde om een wasmachine te laten draaien of een oven aan te leggen.
Op 25/07/13 hadden we nog niets gehoord en belden we die maatschappij op die ons informeerden dat wij contact moesten leggen met onze huisbaas.
Dit deed ik direct, legde ons probleem uit waarop hij zei, dat hij geen kosten wou doen in het huis die wij huren van hem en dat we maar iets anders moesten zoeken.
Op 26/07/13 moest ik maar een halve dag werken omdat ik dan 2 weken in verlof was.
We hebben onze kinderen bij mijn ma gezet en ik ben naar CAW Piramide geweest te Kortrijk omdat ze naar mij konden helpen.
Daar heb ik met hen een aangetekend schrijven opgesteld die op 01/08/13 werd verstuurd naar de huisbaas waar hij 1 week de tijd kreeg om de elektriciteitsproblemen aan te pakken.
Het was wachten voor ons maar op woensdag 07/08/13 kregen we 's avonds van het stopcontact vanuit de slaapkamer van mijn zoons geen elektriciteit meer= geen warm water meer want daar was onze boiler mee verbonden.
Op donderdag 08/08/13 ben ik naar het gemeentehuis gestapt en naar de afdeling wonen geweest.
Daar had ik een gesprek met uw medewerker Kim.
Situatie uitgelegd en nog meerdere problemen aangeklaagd zoals:
- Al sinds het begin dat we hier wonen:
a) We hebben geen gasverwarming meer: hadden vroeger mazout maar door een lek moest die afgesloten worden, dit kun je nu terugzien op onze muur in de veranda omdat het zich verspreid.
De huisbaas heeft wel gekeken voor 2 gasradiatoren maar dezen in de veranda heeft nooit echt gewerkt, ging steeds af, en deze in de woonkamer heeft het 2 jaar begeven ondanks onderhoud en schoonmaken van de schoorsteen.
b) De veranda lekt enorm: antwoord van de huisbaas; je zet emmers
c) Nog nooit een boiler in de keuken gehad, dus nooit warm water: antwoord van de huisbaas; je neemt uw warm water in de badkamer die er aangrenst
d) Schimmel op de muren: merkt hij niet op
e) Het opberghok die in de tuin staat, ingestort, weet er 2 jaar van, maar beweert dat hij niets weet, laat het zo.
f) Een klein zolderraampje die al die tijd al kapot is, ging hij dit jaar laten vermaken, nog altijd stuk.
...
Zijn contract is niet geregistreerd en onze waarborg staat niet op een geblokkeerde rekening, integendeel, staat op de zelfde rekening waarop we de huur betalen.
Kim nam direct contact op met uw medewerker Pieter en zijn nog diezelfde dag langsgekomen.
Hij deed zijn inspectie en was nog niet halverwege en wou al een grotere procedure starten.
Wij betalen 487 euro voor deze woonst en heb zelfs deze maand nog betaald.
Pieter nam vrijdag 09/08/13 contact met de huisbaas die al zei van: start maar een procedure op.
Op maandag 12/08/13 bevestigde Pieter dat er iemand van Brugge ging komen op 22/08/13.
Op 22/08/13 kwam er een inspecteur en samen met Pieter langs bij ons.
Zij hadden ons een aangetekend schrijven gestuurd alsook naar onze huisbaas.
Toen iedereen die morgen aankwam om 10u00 hadden we al een probleempje.
Onze huisbaas had geen afspraak gemaakt om op die dag aanwezig te zijn.
En ik weet wat jullie denken, op zo'n dag beter geen problemen maken maar onze historie met onze huisbaas gaat verder.
In 2005 deed hij hetzelfde, ik was gaan werken en hij stond plots voor de deur en wou binnenkomen zonder afspraak.
Mijn vrouw was zwanger van Jared,(onze jongste) en was bezig met het eten geven van de andere 2 baby's.
Hij heeft zich willen binnendringen, wat niet gelukt is waarop mijn vrouw de politie belde en klacht indiende.
Hij had mijn vrouw namelijk verwond en de PV kun je terugvinden bij politie Harelbeke.
Dus vanwege zijn verleden met ons en het feit dat we al bijna 10 jaar steeds de huur hebben betaald, dat hij al bijna een maand wist van de elektriciteitsproblemen en dat we al 2 weken (nu 3 weken) niets van warm water hebben, besloten we om hem te weigeren wat ons recht is.
Pieter had liever de huisbaas mee maar de inspecteur gaf ons wel gelijk.
Vooral als je al zo'n tijd moet overleven als ons, zelfs deftig koken gaat niet, veel diepvriesmaaltijden want er gaat maar 1 kookplaat op ons fornuis, bij 2 de zekering springt.
De huisbaas woest samen met zijn vrouw en namen al foto's van de voorgevel terwijl zijn vrouw al niet mag aanwezig zijn en dat enkel de inspecteur foto's mag nemen.
Nog een klein minpuntje dat onze huisbaas zei: Het gras was vooraan niet gemaaid en ik heb verf gegeven indertijd.
Ik kan het gras niet doen want ik ga mijn frigo's niet afleggen om het gras te maaien en zijn witte verf van 1 liter hebben we nooit gezien want we hebben toen alles zelf gekocht en geschilderd zonder vergoeding.
De huisbaas begon te schreeuwen en mijn vrouw werd bang met wat er was gebeurd in 2005 en belde de politie.
De politie arriveerde en in het bijzijn van 2 agenten begonnen hij te dreigen dat hij ons ging pluimen, onze huisdieren ging aanpakken en dat hij advocaten op ons zou sturen.
Hij weet van ons huisdieren maar zei grof: ik was akkoord met uw huisdieren maar nu ben ik het beu. Dit zegt hij allemaal terwijl we geen geregistreerd huurcontract hebben.
Zijn laatste bezoek was op eind september 2012 waarop hij ons ging buitenzetten na 9j met maar 3 maanden opzeg en dit is niet wettelijk.
Het moet 6 maanden zijn.
De huisbaas ging weg en de inspecteur deed zijn ronde en kwam al snel tot de conclusie dat deze woning ongeschikt en verouderd is.
Al de problemen die ik al meldde +
- geen geaarde stopcontacten in keuken en badkamer
- 3 soorten schimmels in de veranda
- geen natuurlijk licht/verluchting in de keuken en badkamer
- verluchting is zo goed als nihil
- rotte raamverwerking en deuren
- weinig tot niets van isolatie
- gingen we de gasverwarming blijven behouden, dan was CO2 vergiftiging groter omdat het niet goed aangesloten werd.
Er zit glaswol in de flexibele buizen, wat normaal niet mag omdat alles vast moet zijn.
Voor ongeschiktheid heb je 15 strafpunten nodig en de inspecteur noemde 3 bepaalde punten en kwam al aan 30 punten.
Na de inspectie hebben we bij de politie klacht ingediend wegens het dreigen tegenover ons.
Eerlijk gezegd, wij zijn ook bang van die man en iedere keer als we belden was het schreeuwen of niets willen doen of ons de schuld geven voor alles.
Wij zijn tamelijk bang van deze persoon vanwege zijn verleden tegenover ons en zijn dreigingen.
Ook kan ik zeggen dat ze neerkijken op gewone mensen als ons want de laatste keer dat hij langskwam in September , waren hij en zijn vrouw zeer sarcastisch aan het lachen met vrouw omdat ze al 3 jaar invalide is door chronisch bronchitis en depressie.
Wat ik vraag is help en zo snel mogelijk want de winter komt en geen verwarming, en zoals je al kon lezen, de huisbaas wilt niets doen terwijl de wet zegt dat hij nu 3 maanden krijgt na een grote procedure.
Wij hebben geen 3 maanden en staan ingescrheven voor een sociale woning in harelbeke en omstreken (het liefst in harelbeke)
Dit is de mail die ik 2 weken geleden stuurde naar onze burgemeester plus schepen, Freya Vandenbosche en onze eerste minister is ook op de hoogte.
Heb informatie gekregen maar niemand kan iets forceren om ons te helpen.
Daarna zijn we naar de vrederechter gestapt om onze waarborg veilig te stellen omdat deze niet op een geblokkeerde rekening stond.
Tijdens de afspraak met de vrederechter kwamen we tot een besluit om verminderde huur (bezettingvergoeding) 300 euro ipv 487 euro en het staat nu op papier dat we onze waarborg terug krijgen van zodra we iets anders hebben (sociale woning).
Op dinsdag 5/11/2013 moesten we terug naar de vrederechter om te bekijken hoe onze situatie vorderde.
Graag zou ik willen melden dat de dag ervoor de advocate van de huisbaas mij belde om te dreigen dat ze ons buiten wilde vanaf december, ongeacht dat we op straat zouden staan met 3 kinderen, het kon haar niet schelen want haar cliënt gaat voor omdat hij ineens herstellingen wilt doen.
Ik weet dat dit zomaar niet kan, maar de vrederechter heeft uitstel gegeven tot 14/01/2014.
Het ocmw heeft geen woning vrij, en als ze één vrij zouden hebben dan is het een appartement met 2 slaapkamers en je moet je meubels laten opslaan en huisdieren wegdoen.
Graag had ik raad om te weten wat we kunnen doen om hier te kunnen blijven wonen totdat we een sociale woning krijgen zonder langs het ocmw te gaan, want dit is voor ons geen oplossing, we hebben 3 kinderen en een paar katten (tussen de 6 à 10j oud).
Wat kunnen wij doen om nog verder uitstel te krijgen?
Want naar zo'n appartementje gaan, zien we niet echt zitten vooral deze kost meer dan een huis (22euro/per dag)
En wat met de nieuwe aansluitingen van elektriciteit, gas, water, belgacom,... is dit dan voor de huisbaas of voor ons.
Alvast bedankt voor jullie hulp.