clausule 'kamer van arbitrage en bemiddeling' in contract

lucas123
Topic Starter

clausule 'kamer van arbitrage en bemiddeling' in contract

#1 , 29 okt 2013 10:14

In het huurcontract dat ik in handen heb als verhuurder staat het volgende:
"De partijen gaan er vanaf heden mee akkoord om elk geschil dat tussen hen kan ontstaan snel en via een eenvoudige procedure op te lossen. Bijgevolg wordt elk geschil betreffende deze overeenkomst en al haar gevolgen beslecht door de Kamer van Arbitrage en Bemiddeling (info@arbitrage-mediation.bewww.arbitrage-mediation.be), in overeenstemming met haar reglement."

Wat vinden de forumleden van dergelijke clausule ? Is dit in het belang van de verhuurder ?
Wilt dit nu zeggen dat men bij een geschil over bv. opzeg, waarborg, schade, plaatsbeschrijving ed niet via het vredegerecht kan gaan, maar enkel via die
kamer van Arbitrage en bemiddeling of hoe moet ik mij dit nu voorstellen. (Ik weet niet hoe die kamer werkt).

Alvast bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 30 okt 2013 11:00

Dat is een vzw die enkel kan bemiddelen maar niets opleggen, in vlaanderen is enkel de vrederechter gerechtigd vonnissen te vellen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

lucas123
Topic Starter

#3 , 30 okt 2013 12:24

Sloeberken:
dank u voor de respons: maar gezien de clausule in het contract:
"Wilt dit nu zeggen dat men bij een geschil over bv. opzeg, waarborg, schade, plaatsbeschrijving ed niet via het vredegerecht kan gaan, maar enkel via die
kamer van Arbitrage en bemiddeling of hoe moet ik mij dit nu voorstellen. (Ik weet niet hoe die kamer werkt).": ik blijf dus met mijn vragen zitten....

En de vraag blijft ook nog: is dit interessant of beter dan het vredegerecht ?

Alle ervaringen met die kamer welkom, maar ook verhuurders die dat onzin vinden mogen reageren...

Reclame

sloeberken

#4 , 30 okt 2013 14:10

Volgens mij is deze clausule nietig daar alleen bij geschillen de vrederechter bevoegd is.

Dit is de volledige huurwet 2013.
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor

#5 , 31 okt 2013 08:27

“Art.1681.Een arbitrageovereenkomst is een overeenkomst waarin de partijen alle geschillen of sommige geschillen die tussen hen gerezen zijn of zouden kunnen rijzen met betrekking tot een bepaalde, al dan niet contractuele, rechtsverhouding aan arbitrage voorleggen.”(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.1725.§ 1. Elke overeenkomst kan een bemiddelingsbeding bevatten, waarbij de partijen zich ertoe verbinden voor eventuele geschillen in verband met de geldigheid, totstandkoming, uitlegging, uitvoering of verbreking van de overeenkomst eerst een beroep te doen op bemiddeling en pas dan op elke andere vorm van geschillenbeslechting...”(Gerechtelijk Wetboek).

Maakt een van de partijen de zaak toch aanhangig bij de rechtbank,dan schort deze,op verzoek van een andere partij, die procedure op tot de arbitrage of bemiddeling beëindigd zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”