Verhuurd appartement dat te koop staat laten bezichtigen

josi
Topic Starter

Verhuurd appartement dat te koop staat laten bezichtigen

#1 , 15 okt 2013 11:32

Een vriendin haar huurappartement staat te koop dus laat ze op de vastgestelde dagen en uren haar appartement bezichtigen.Nu zou ze graag op vakantie gaan.De sleutels afgeven aan het immo kantoor wil ze niet doen daar ze poezen heeft en deze heel bang zijn van vreemde mensen.Tijdens de bezoekuren kruipen de beestjes heel bang de kelder in :(
Kan men haar verplichten om tijdens haar afwezigheid kandidaat kopers de woning te laten bezichtigen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 15 okt 2013 12:14

Jawel.

Is er niemand die de katten vertrouwen die haar kan vervangen?

josi
Topic Starter

#3 , 15 okt 2013 13:14

Neen,het zijn zwerfpoezen die ze geadopteerd heeft en ze zijn bang van iedereen behalve van haar.Er komt iemand de poezen verzorgen (heeft dat nog gedaan) maar die krijgt de beestjes zelfs niet te zien.
Dus ze is verplicht van die 2 weken vreemde mensen in haar woning te laten zonder toezicht?Dat vind ik toch ook niet kunnen.Verleden week zijn er zo'n 4 groepen komen kijken,soms met heel de familie!

Reclame

Joeri_J

#4 , 15 okt 2013 13:19

@Vandebos,

Men is toch niet verplicht tijdens haar afwezigheid kandidaat kopers toe te laten?
zolang men een aanvaardbaar alternatief aanbied en de mogelijkheden van verkoop niet tegen houd...
Ik denk niet dat dit eisbaar is, om tijdens 2 weken iemand vreemd zonder toezicht toe te laten...
(mits rekening ermee houden dat je ervoor en erna meer bezoek toelaat...)

@Josi,

Ik zou aanraden om de week ervoor en de week erna meer bezoekmomenten te voorzien en door te geven,
Zodat eventuele geintreseerde dan allemaal nog ervoor, of dan even (2weken) moeten wachten tot erna.

Naar mijn mening is een verlofperiode van 2 weken een aanvaarbare periode.
Laat dit ook wel tijdig weten en bespreek dit zeker met de eigenaar/verkoper.

Vandebos

#5 , 15 okt 2013 13:53

Men is verplicht de afgesproken bezoekmomenten te laten. Deze zijn ofwel op voorhand in het contract opgenomen of in gemeenschappelijk overleg met de eigenaar vastgelegd. De huurder kan proberen met de eigenaar wat anders af te spreken, deze is echter niet verplicht deze wijziging zomaar te aanvaarden.

Nergens is bij wet vastgelegd dat de bewoner aanwezig dient te zijn op deze bezoekmomenten. Persoonlijk vind ik dat zowel vanuit oogpunt van de bezoekers als de bewoner aangeraden doch dat is niet verplicht.

Zoals reeds eerder aangehaald is het voor de huurster het eenvoudigste iemand die zij vertrouwt tijdens haar verlof gedurende de bezoekuren aanwezig te laten zijn in het pand. Eventueel kan ze voorafgaandelijk met de eigenaar afspreken tijdens deze periode de bezoekuren te beperken tot één wekelijks moment.

josi
Topic Starter

#6 , 16 okt 2013 11:43

Mijn vriendin is naar de huurdersbond geweest en daar wist men te zeggen dat ze niet verplicht is van haar sleutels af te geven terwijl ze op vakantie is.Ze kan het regelen dat er daarna meer bezoekuren zijn.
Dus ze kan met een gerust hart op vakantie vertrekken.

Turaki

#7 , 16 okt 2013 12:23

Dus ze kan met een gerust hart op vakantie vertrekken.
Ik denk dat u het niet begrepen heeft. Verhuurder kan door de vrederechter de bezoekmomenten laten vastleggen, ook tijdens de vakantie van uw vriendin. Het is aan uw vriendin om te regelen dat deze kunnen doorgaan, ook als ze zelf niet aanwezig kan zijn.

josi
Topic Starter

#8 , 16 okt 2013 12:41

Er zijn vaste dagen en uren en ze houdt zich daaraan maar tijdens haar verlof is ze niet verplicht iemand binnen te laten of haar sleutels af te geven aan het immo kantoor of aan de eigenaar.De huurdersbond heeft dit exact zo gezegd en opgezocht dus denk wel dat deze daar van op de hoogte zijn.

bosprocureur

#9 , 16 okt 2013 13:35

Er zijn vaste dagen en uren en ze houdt zich daaraan maar tijdens haar verlof is ze niet verplicht iemand binnen te laten of haar sleutels af te geven aan het immo kantoor of aan de eigenaar.De huurdersbond heeft dit exact zo gezegd en opgezocht dus denk wel dat deze daar van op de hoogte zijn.
De mensen van de huurdersbond nemen in hun enthousiasme wel eens meer hun wensen voor werkelijkheid. :roll:

josi
Topic Starter

#10 , 16 okt 2013 17:02

bosprocureur schreef:

De mensen van de huurdersbond nemen in hun enthousiasme wel eens meer hun wensen voor werkelijkheid. :roll:

Dus klopt het niet hetgeen de huurdersbond zegt??

roharro
Juridisch actief: Ja

#11 , 16 okt 2013 17:07

bosprocureur schreef:

Dus klopt het niet hetgeen de huurdersbond zegt??
Uit ondervinding: niet altijd. Idem is trouwens waar voor de eigenaarsbond.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#12 , 16 okt 2013 17:21

Ik weet eerlijk gezegd niet waar de Huurdersbond tegenwoordig haar vrijwilligers vandaan haalt. Het niveau van hun antwoorden is tegenwoordig van een bedroevend lage kwaliteit. Het lijkt me hoog tijd dat ze terug eens beginnen te investeren een minimum aan opleiding voor hun mensen.

Wat betreft de bezoekmomenten is het in feite zeer eenvoudig. Uw vriendin heeft een overeenkomst hierover gesloten met de eigenaar/immokantoor. Het contractrecht laat een eenzijdige wijziging niet toe tenzij deze werd gestipuleerd in de overeenkomst zelf. Vandaar de raad haar contact te laten opnemen met de eigenaar/makelaar en voor die periode een afspraak te maken.

josi
Topic Starter

#13 , 17 okt 2013 07:07

Heb haar de raad gegeven om met de makelaar af te spreken dat hij bij haar terugkomst meerdere dagen de week kan komen met kandidaat kopers.
Vriendelijk bedankt voor jullie antwoorden.

Turaki

#14 , 17 okt 2013 07:27

Heb haar de raad gegeven om met de makelaar af te spreken dat hij bij haar terugkomst meerdere dagen de week kan komen met kandidaat kopers.
Vriendelijk bedankt voor jullie antwoorden.
Let op, de makelaar is niet verplicht hier mee akkoord te gaan. Hij kan nog steeds eisen om langs te komen in de periode dat ze met verlof is, en dan zal ze ervoor moeten zorgen dat dit mogelijk is.

Terug naar “Huren”