huisbaas overleden

cadbe
Topic Starter

huisbaas overleden

#1 , 13 okt 2013 21:49

Beste ,

Mijn huisbaas is vorige week overleden , hij was de eigenaar van het huis dat ik huur.

Het huurcontract ging in op 1/2/2006 met een duurtijd van 3 jaar.

Ik noteer hieronder letterlijk wat er in het huurcontract staat !
Facultatieve clausule.
Enkel voor huurovereenkomsten met een duur van 3 jaar :
Elke partij kan eenzijdig een einde stellen aan de huurovereenkomst bij het verstrijken van
het eerste jaar of tweede jaar mits betekening van een opzeg van 3 maanden.
Indien er geen opzeg wordt betekend tenminste 3 maanden voor het verstrijken van de huurovereenkomst
of van haar verlenging en indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder , wordt de
lopende huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van 9 jaar vanaf de datum van invoegetreding .

Dus ik meen dat we een contract van 9 jaren hebben.
We wonen hier dus nu ongeveer 7 jaar en half.

Mijn vraag : Kunnen we hier nu nog blijven wonen tot het contract zijnde 9 jaren afloopt
ook al willen de erfgenamen verkopen. Of hebben de erfgenamen de mogelijkheid dit huis
sneller te verkopen ? Zo ja , hoelang mogen we dan nog blijven wonen ?

Ik vermoed dat het contract tussen mij en de overleden huisbaas gewoon verder
gaat naar de erfgenamen en dat ze de huurprijs niet kunnen doen stijgen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 okt 2013 22:17

Het was een contract van korte duur 3 jaar dat is overgegaan op een van 9 jaar vanaf de datum 1/2/2006.
Van belang zijn nu
- is er een ingaande plaatsbeschrijving en
- is het contract geregistreerd?
http://www.juridischforum.be/forum/viewforum.php?f=87" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij niet registratie kan u wel vlugger weg maar een geregistreerd contract is nu voor u interessanter.
In principe gelden voor de erfgenamen dezelfde rechtsregels gezien ze in rechte treden als verhuurder(s)
Hier al eens lezen:
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ze kunnen de huurprijs alleen verhogen met de in het contract ingeschreven huurverhogingen (index) op het ogenblik dat de wet dit toelaat.

Vandebos

#3 , 13 okt 2013 22:32

Indien de erfgenamen besluiten het pand te verkopen kunnen ze dit doen wanneer ze wensen. De nieuwe eigenaar is bij wet verplicht uw huurcontract mee over te nemen aan de voorwaarden die in het contract staan. In dat geval is het voor de huurder interessant het huurcontract alsnog te registreren mocht dit ondertussen niet zijn gebeurd. Hierdoor is de nieuwe eigenaar verplicht ten allen tijde minstens een opzeg van zes maand te geven mocht hij het pand zelf willen betrekken.

Reclame

cadbe
Topic Starter

#4 , 13 okt 2013 23:33

Ik vermoed niet dat iemand van de erfgenamen , ze zijn met 3 kinderen van de overleden zuster van de huisbaas
in ons huurhuis komt wonen want ze wonen in Oost-Vlaanderen terwijl het huis zich bevindt in Brabant dicht tegen de grens met limburg.

Er was een plaatsbeschrijving bij het ingaan van het contract en ook is het contract geregistreerd denk ik. Waar kan ik dat navragen ?
Ik geloof dat onze huisbaas dat contract geregistreerd heeft kan dat ook ? Ik weet het niet precies meer.

Wat indien de erfgenamen willen verkopen en dus zelf niet betrekken ? Is dat dan ook met een opzeg van 6 maanden ?

Vandebos

#5 , 13 okt 2013 23:36

Hoe controleren of het contract werd geregistreerd kan je terugvinden in de sectie nuttige documenten.

Neen, men kan niet opzeggen omdat men het pand wenst te verkopen. De nieuwe eigenaar kan wel opzeggen voor eigen bewoning.

cadbe
Topic Starter

#6 , 14 okt 2013 00:10

Hartelijk dank Vandebos en Franciscus !
Ik heb net naar het bevoegde registratiekantoor ge-emailed om de registratie te controleren.

cadbe
Topic Starter

#7 , 14 okt 2013 00:45

Toch nog een bedenking !

Indien het huurcontract geregistreerd werd door de overleden huisbaas
kunnen de erfgenamen dit dan verwijderen of opzeggen ?

Ook indien het al geregistreerd is , kan men dan nog best als huurder ook registreren of is dit niet nodig ?

Vandebos

#8 , 14 okt 2013 10:59

U kan als huurder steeds een contract laten registreren. Eens een contract is geregistreerd blijft dit bewaard. Er is niemand die hier aan kan raken.

Persoonlijk zou ik in een dergelijke situatie gewoon het contract ter registratie aanbieden. Worst case scenario kost u dat € 25.

cadbe
Topic Starter

#9 , 14 okt 2013 20:31

Ik heb net een email antwoord gekregen van het registratiekantoor dat ons huurcontract is geregistreerd
door onze huisbaas in 2007. Ik kan een kopie krijgen op vertoon van mijn paspoort aan 3 euro.
Ik vermoed dat dit voldoende is.

Nu krijg ik echter te horen dat mijn huisbaas sinds hij kanker had zijn eigendom al op zijn 3 erfgenamen heeft
gezet voor zijn dood. Blijft mijn huurcontract dan ook nog geldig en kan ik hier dan blijven wonen tot einde contract van 9 jaren ?
In de veronderstelling dat ze zelf de woonst niet willen betrekken maar willen verkopen.

Vandebos

#10 , 14 okt 2013 22:04

Bij overdracht van eigendom neemt de nieuwe eigenaar het bestaande huurcontract over met alle rechten en plichten die hieraan vervat zijn. Er verandert maw niets voor U.

Terug naar “Huren”