We hebben, in onze ogen, iets heel lastig en raar voor...
Enkele maanden geleden kregen we, als huurders, een dikke PV in de bus, gericht aan onze verhuurder en ons als huurder.
We worden allemaal aangeklaagd voor bouwovertredingen. Blijkbaar staat ons huurhuis niet legaal gebouwd.
Wij, als huurder wisten hier niets van, maar worden wel aangeklaagd voor deze overtreding.
Ik heb de dienst van de vlaamse overheid hier over gebeld en gevraagd wat er van ons verwacht wordt.
als ik hem vroeg of ik het huis toch niet kan afbreken omdat het niet van ons is gaf hij geen antwoord. Hij reageerde enkel met 'u heeft meldingsplicht'.
Akkoord, maar als we van niets weten kunnen we toch niets melden? Blijkbaar wordt er verwacht dat, als je iets huurt, je de bouwplannen en dergelijke opvraagt zodat je op de hoogte bent van eventuele bouwovertredingen.
Volgens ons te zot voor woorden.
We hebben dan schriftelijk laten weten dat we ons aandeel zullen vervullen door zo vlug mogelijk te verhuizen.
De PV is dan nog naar de Hoge Raad van blablabla gegaan. De rechter oordeelde (die ondertussen een akte had van ons huis dat we gekocht hebben als bewijs dat we zullen verhuizen) dat het feit dat we gaan verhuizen niet van toepassing is.
De PV blijft tegen ons en de huisbaas lopen.
De gemeente wist dat het er illegaal stond, de politie, ... en geen één van allen heeft ons op de hoogte gebracht.
Iemand die hier blijf mee weet? Is dit allemaal wel correct? Want men spreekt hier van boetes van 40.000 euro en 7 dagen celstraf.
Wat doen we best om dit op te lossen?
Kunnen ze ons iets doen als huurder?
alvast bedankt voor jullie expertise

Groetjes,
Stijn