Hallo,
Ik ben een Belgische student die in Nederland (Delft) studeert. Ik zit hier dus ook op kot.
Ik heb ook een vriendin (mijn 2 andere kotgenoten ook) en die blijft af en toe eens slapen bij mij. Meestal in het weekend, maar soms ook gedurende de week als dat past in onze agenda.
In juli zond mijn huurbaas een e-mail dat we het contract geschonden hadden. Regel 2 is namelijk: "Deze kamer wordt niet door anderen dan huurder bewoond". In die mail stond ook "mijn huurinkomsten zijn dusdanig laag dat ik het volgende voorstel: 1) Er komt een vierde persoon in het huis waardoor de gemeenschappelijke ruimte verdwijnen jullie vriendinnen ook niet meer binnen mogen, 2) jullie betalen elk €50 meer per maand zodat jullie vriendinnen terug kunnen blijven slapen".
Wij zijn hier onmiddellijk tegen in gegaan. Ons huis bestaat uit 3 kamers, een (kleine) keuken, een badkamer, een douche, en de gemeenschappelijke ruimte. Uit vrije wil deze opgeven zien wij zeker niet zitten, aangezien onze vriendinnen dan alsnog niet zouden mogen blijven slapen. Die €50 extra per persoon is een verdoken huurstijging en hier zijn we dus ook tegen.
Ondertussen zijn er al heel wat e-mails verstuurd, maar de kotbaas blijft maar hameren op het feit dat we het contract geschonden hebben.
Bestaat er een juridische definitie van het begrip 'bewoner'/'bewonen'?
Wat kunnen wij het beste doen?
Met vriendelijke groeten,
Wouter