vonnis vrederechter

ikke82
Topic Starter

vonnis vrederechter

#1 , 08 okt 2013 13:21

Geachte,

Graag had ik geweten wat ik mag verwachten ivm met een huurgeschil:

21/8/2012 gedagvaard door verhuurder.

Gisteren zou de zaak eindelijk gepleit moeten zijn en heeft onze advocaat laten weten dat de vonnis binnen de maand uitgesproken zou moeten worden.
Klopt dit ? en wat mogen we daarna verwachten ? kan de eisende partij in beroep gaan of enkel de verwerende partij?

Bovendien heb ik al meerdere malen aan ons advokaat gevraagd of hij ons de conclusies van de eisende partij kan doorsturen, maar krijgen hier geen reactie op.
Wat kan ik hiertegen doen? Is hij niet verplicht ons de conclusies van de eisende partij door te sturen?

Graag info over wat we kunnen verwachten want onze advocaat helpt ons hier niet mee verder en is steeds kortaf .

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 08 okt 2013 15:37

Iedere betrokken partij die niet akkoord is met het vonnis kan beroep aantekenen.

Aangezien het uw dossier is en uw rechten die verdedigd worden door de door u aangestelde advocaat, heeft u zeker recht op inzage van de conclusies van de tegenpartij.

sloeberken

#3 , 08 okt 2013 16:59

Dan hebt u een advocaat die zijn werk niet doet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

ikke82
Topic Starter

#4 , 11 okt 2013 11:19

bedankt voor de info.

Vonnis volgt binnen de maand.
wat wilt dit concreet zeggen? is dat minimum of maximum een maand?
en wanneer is de vonnis dan uitvoerbaar?

ikke82
Topic Starter

#5 , 06 nov 2013 18:57

ik heb deze week meerdere keren onze advocaat proberen te bereiken , maar krijg geen gehoor en uiteindelijk iets ingesproken op zijn antwoordapparaat.

vandaag nogmaals proberen te bellen met een vast toestel vanop het werk en nu neemt hij wel op en wist hij me doodleuk te vertellen dat hij met verlof was en hij pas 13/11 zou terug zijn.

Ik was hier echter niet gerust op en heb eens gebeld naar het vredegerecht en de situatie uitgelegd. Nadat ik de rolnummer en onze gegevens heb doorgegeven wisten ze me te vertellen dat de vonnis reeds 22 oktober 2013 was uitgesproken in ons nadeel.

wij zouden hiertegen graag in beroep gaan maar hebben nog geen kopie van het vonnis en weten dus eigenlijk ook n iet echt wat ons te wachten staan.

we kunnen toch moeilijk niets doen terwijl de termijnen al lopen en ons advocaat ons niet vooruithelpt

kan iemand ons aub helpen en ons vertellen wat we moeten doen want we zijn ten einde raad

het gaat hier om redelijk grote bedragen (voor ons alleszins)

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 nov 2013 19:55

De termijn om beroep aan te tekenen begint pas te lopen vanaf de betekening van het vonnis. Dit is als de gerechtsdeurwaarder zich bij u thuis komt aanbieden met het vonnis.

Voor het overige .... andere advocaat nemen.

ikke82
Topic Starter

#7 , 14 nov 2013 10:22

we hebben eindelijk het vonnis ontvangen.

nu blijkt dat onze advocaat op meerdere punten van de dagvaarding niet is ingegaan en geen verweer heeft geboden.

wij balen er enorm van dat door toedoen en nalatigheid van onze advocaat wij de zaak hebben verloren en dat zulke onrecht kan bestaan.

heeft het zin om in hoger beroep te gaan of brengt dit alleen meer kosten mee ?

scorpioen

#8 , 14 nov 2013 11:16

We weten niet waarover het gaat. Wat vordert de verhuurder? Wat kan u hiertegen inbrengen? We kunnen dus onmogelijk zeggen of het zin heeft hoger beroep aan te tekenen.

ikke82
Topic Starter

#9 , 14 nov 2013 11:44

kosten die ons ten laste worden gelegd zijn onder andere:

-verhuurder beschuldigt ons ervan dat wij zijn appartement hadden bezet en ook hier draaien we op voor de kosten
verhaal hierachter is:
op 20/7 hadden we een brief gestuurd om de huisbaas op de hoogte te stellen dat we zouden opzeggen. Omdat we niet wisten of het huurcontract al dan niet geregistreerd was hebben we dan ook geen datum vermeld.
Zo sluw als onze huisbaas was heeft hij pas op 31/7 gereageerd dus waren we verplicht om de maand augustus in het appartement te blijven. u begrijpt toch dat we niet van d ene dag op de andere de straat op kunnen met onze meubels en hebben dus gewoon huur betaald.

- slotplaats werd vervangen naar aanleiding van een inbraak waarbij het slotplaat een beetje verwrongen is: factuur werd destijds door de slotenmaker naar eigenaar gestuurd en nu moeten wij opdraaien voor die factuur
kopie van factuur en pv van verhoor werden bezorgd aan de advocaat, maar hij heeft hier niets mee gedaan ; er was geen verweer op dit punt

- er was een probleem met de stookketel
ook hier werd het mailverkeer integraal bezorgd aan de advocaat, maar ook hier weer geen verweer.

Wij draaien ook op voor de rechtsplegingsvergoeding

ik ben ervan overtuigd dat als ons advocaat ons wel goed verdedigt had dat we zeker de zaak hadden gewonnen.

scorpioen

#10 , 14 nov 2013 13:36

Wat is het bedrag dat van u gevorderd werd?

Werd ook de ontbinding van de huurovereenkomst gevorderd?

ikke82
Topic Starter

#11 , 14 nov 2013 13:53

wij hebben eind augustus het appartement reeds verlaten.

voor huurschade 1.673,58 EUR, waarvan het reeds betaalde bedrag 778,36 EUR ( reeds betaalde huur voor augustus) dient afgetrokken te worden, hetzij dus 895,22 EUR.
integraal veroordeeld voor wat betreft de gedingkosten, 1.704,74 EUR

scorpioen

#12 , 14 nov 2013 14:29

In zaken waren niet meer dan 1.240 euro gevorderd wordt is het vonnis van de vrederechter in laatste aanleg gewezen. Dan kan dus geen hoger beroep worden ingesteld.

Hoe komt het vonnis tot 1.704,74 euro kosten geding? Werd een deskundige aangesteld? Rechtsplegingsvergoeding van 1.320 euro?

Om uit te maken of beroep mogelijk is moet dus nauwkeurig nagegaan worden wat door de eisende partij gevorderd werd. Werd een tegenvordering ingesteld? Desgevallend moet ook daar rekening mee worden gehouden.

ikke82
Topic Starter

#13 , 14 nov 2013 14:39

er is inderdaad een expert aangesteld omdat we niet overeenkwamen wat betreft het uittredend plaatsbeschrijf

er is mogelijkheid om in hoger beroep te gaan , maar we vrezen dat we hierdoor nog meer kosten zullen hebben omdat onze advokaat blijkbaar akkoord is gegaan met de eisen van de eisende partij zonder ons medeweten.

wij gingen er van uit dat hij onze zaak zo goed mogelijk zou verdedigen in ons voordeel, maar helaas was dit niet het geval. op zoveel punten heeft hij ons gewoonweg niet verdedigd terwijl wij hem alle brieven, mails,facturen hadden bezorgd waaruit blijkt dat wij gelijk zouden moeten hebben en onze huisbaas niet anders deed dan moeilijk deed en ons pesten.

ik begrijp gewoon niet waar het verkeerd is gelopen

ikke82
Topic Starter

#14 , 15 nov 2013 10:48

als we in beroep zouden gaan met een andere advocaat, wordt de zaak dan helemaal opnieuw behandeld of houdt men dan rekening met hetgeen in het vonnis staat.

in het vonnis staat namelijk dat de advocaat akkoord is gegaan met de eisen van de eisende partij terwijl wij helemaal niet akkoord waren.

ikke82
Topic Starter

#15 , 18 nov 2013 10:29

iemand die advies kan geven aub

ik stel me vooral de vraag of het wel zinvol is om in beroep te gaan aangezien onze advocaat in onze naam akkoord is gegaan met eisen van de tegenpartij en geen verweer heeft geboden. Is dat niet contradictorisch om daar dan nu op terug te komen en te stellen dat wij niet akkoord zijn?

Terug naar “Huren”