lakse verhuurder

Freda76
Topic Starter

lakse verhuurder

#1 , 03 okt 2013 13:39

Beste mensen,

Na een heleboel ellende met vorige huurwoning, die door de gemeente ongeschikt werd verklaard en nu sinds kort ook onbewoonbaar (conflict huisbaas met nieuwe huurder heeft nieuwe hoogten bereikt) woon ik sinds een jaar in een leuk appartement.
Mijn huidige huisbaas is echter enorm laks. Na vele malen (per e-mail, telefoon én sms) te hebben aangedrongen om samen te zitten om het huurcontract te tekenen en het nodige doen om de huurwaarborg te ondertekenen, is dit tot op heden nog steeds niet gebeurd.
De huurwaarborg werd gestort ruim 2 maand voor ik het appartement betrok, dit om enige zekerheid te hebben m.b.t. de flat.
Hij belooft veel, maar hij komt nooit of te nimmer opdagen.
Ik heb m.a.w. na een jaar nog steeds geen huurcontract.
Overschrijvingen gebeuren wel steeds met mededeling 'huur + maand + jaar + adres'.
Ook zijn er gebreken, allemaal opgenomen in de 'plaatsbeschrijving' (heeft hijzelf opgesteld en heb ik nooit enig afschrift van ontvangen), waar tot op heden nog niks aan verholpen is.
Het betreft een kleine, zeer recente appartementsblok, die iet of wat belabberd is afgewerkt. Ramen zijn niet opgespoten met silliconen; ik heb alles opnieuw geverfd, maar sinds een tijd zie ik allemaal blaasjes op de verf komen (onderkant muur).
Langs de zijgevel zijn er een paar kleine 'ramen' met glasblokken met 2 verluchtingsgaten in (1 x slaapkamer; 1 x badkamer; 1 x woonkamer). Het enige normale raam bevindt zich in de living en dat staat al de hele zomer open; maar lijkt mij niet voldoende om een heel appartement te verluchten. Achterdeur openzetten tijdens mijn afwezigheid lijkt mij niet zo verstandig :-))
De garagepoort is normaal gezien automatisch, doch deze zou nooit gefunctioneerd hebben, toch niet van in het begin. Probleem is dat je enorm veel kracht moet zetten om ze tot ongeveer in de helft open te krijgen; hoger lukt niet want ik krijg ze niet alleen terug naar beneden. Zonde van de ongebruikte ruimte, want ik kan mijn auto niet binnen zetten.
Er is ook nog het probleem met de boiler. Het gebouw is een 7-8 jaar oud, de boiler lijkt mij vrij recent te zijn. Is nu de tweede maal op korte tijd dat deze uitvalt.
Eigenaar stelt dat de vorige bewoners nooit enig onderhoud hebben uitgevoerd... Ik moet dit nu op mij nemen, maar ga hier toch niet erg mee akkoord. Ik kan toch niet opdraaien voor de lakse houding van mijn voorgangers? Ik wil best het wettelijke voorziene onderhoud uitvoeren, da's niet het probleem.

Ik wil geen verzuurde relatie met mijn verhuurder, maar van alle beloofde herstellingen is er niks in huis gekomen. Ondanks verschillende vriendelijke mails van mijn kant.

Graag even jullie objectieve mening. Dank bij voorbaat.
F

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
msnbuddy

#2 , 03 okt 2013 15:02

Lijst alle gebreken op en stuur hem een aangetekend schrijven met de vraag de situatie welke momenteel onleefbaar en ongezond is voor u binnen een redelijke termijn op te lossen, want dat u zoniet zich genoodzaakt voelt om de (on)bewoonbaarheid van het pand te laten vaststellen, en bij negatief advies het huurcontract eenzijdig te verbreken zonder enige schadevergoeding.

Het niet reageren wil zeggen dat hij er geen oren naar heeft. Geen compassie hebben met zo mensen! Huisjesmelkers moeten uit de markt!

Vandebos

#3 , 03 okt 2013 15:41

In het AS zet u zelf termijnen tot respons.

Bij gebrek aan een schriftelijk antwoord binnen de twee weken na kennisname van dit schrijven, met daarin de data waarop deze gebreken voor het einde van dit jaar worden verholpen, geldt dit schrijven, gelet op de diverse voorafgaandelijke mails en gesprekken, als definitieve ingebrekestelling en zal ik me verplicht zien op uw kosten het vredegerecht in te schakelen middels een verzoekschrift art 1344bis Ger.W. om bij vonnis en tegen dwangsom de gevraagde reparaties en onderhoud te bekomen.

Tevens sluit u af met:

Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.

Reclame

Freda76
Topic Starter

#4 , 04 okt 2013 10:59

Wat met het feit dat er geen huurcontract is?
Ik meen te begrijpen dat wanneer op regelmatige basis geld wordt overgemaakt met vermelding van 'betaling huur zus en zo' er wel sprake kan zijn van een overeenkomst, maar toch...
Pffff wat is het toch moeilijk om een degelijke stek te vinden zonder gedoe.
Bedankt voor jullie input.

sloeberken

#5 , 04 okt 2013 11:26

Als er huur betaald word en dit door de verhuurder geaccepteerd word is er een mondelinge huurovereenkomst en onderhevig aan de huurwetgeving. U hebt het wettelijke recht een geschreven huurcontract te eisen.
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Freda76
Topic Starter

#6 , 04 okt 2013 11:55

Jammer dat je dan altijd meteen moet grijpen naar aangetekende brieven, iets wat dan weer niet ten goede komt aan de verstandhouding. Hoewel ik denk dat de brave man er zelf helemaal niet wakker van ligt, zolang zijn centen maar op de rekening staan.

sloeberken

#7 , 04 okt 2013 12:03

Je kan het hem ook op een vriendelijke manier vragen dat het hoog tijd word dat er een schriftelijk huurcontract opgemaakt word, dit is in ieders belang.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Freda76
Topic Starter

#8 , 04 okt 2013 12:05

Goh...ik heb al gebeld, gemaild, berichten gestuurd...allemaal heel vriendelijk. Hij zegt dan: "Ja ja, het wordt tijd dat we dat eens in orde brengen hé?! Ik kom volgende week wel langs." En daarna niks meer. Ik weet niet of er nog een andere vriendelijke manier is :)

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 okt 2013 12:15

Als dat uiteindelijk allemaal niet helpt, zal je wel moeten overgaan naar de volgende stap: AANGETEKEND SCHRIJVEN.
Zonder enig AS sta je voor een vrederechter namelijk zo goed als helemaal naakt. Je moet het u toch niet aantrekken dat de goede verhuurder er wakker van zal liggen.

Freda76
Topic Starter

#10 , 04 okt 2013 12:23

Allé vooruit; daar gaan we weer :) Bedankt voor jullie bijdrage!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 okt 2013 22:12

Kijk eens enkele afleveringen naar 'De Rechtbank' en wat de vrederechter al o zo dikwijls heeft gezegd aan BEIDE partijen...
En mijnheer hebt u de andere partij aangetekend in gebreke gesteld.
Hebt u bewijzen van .... hebt u dat medegedeeld aan de andere partij ????

Terug naar “Huren”