EGW op kot is verdrievoudigd, waarborg ingehouden

dldrms
Topic Starter

EGW op kot is verdrievoudigd, waarborg ingehouden

#1 , 28 sep 2013 16:55

Dag iedereen

Dit is een samenvatting van een vraag die ik op een ander forum gesteld heb.

Het gaat over een huurcontract voor een kamer in een kotgebouw. Zopas deelde de 'kotbaas' (bureau dat optreedt voor de werkelijke eigenaar) ons de gemaakte EGW-kosten van het afgelopen schooljaar mee (= de duur van het contract). Er is voor iedereen een individuele rekening gemaakt voor de gebruikte elektriciteit per kot, daar waren aparte tellers voor. Er is ook een gemeenschappelijke kost die de som is van de kosten voor het elektriciteit en gas voor de gemeenschappelijke delen én het totale waterverbruik. We duizelden nogal van het getal dat de kotbaas ons daarvoor voorschotelde. Dat bedrag moeten we dus ophoesten à la (totale kost) / (aantal kotbewoners).

We hebben met zijn allen reeds een maandelijks vast bedrag van 35 euro gestort als provisie / voorschot van alle kosten. In het contract staat dat de afrekening op het einde van het contract gemaakt wordt: wat we te veel betalen krijgen we terug, wat ze te kort hebben, betalen we bij. Nu blijkt dat het bedrag dat we moeten ophoesten in de honderden euro's loopt. Dit bedrag houdt de kotbaas van onze waarborg af. Andere kotgenoten moeten na aftrekking van de waarborg nóg eens een groot bedrag ophoesten.

Om een idee te geven, die gemeenschappelijke kost is meer dan verdrievoudigd in vergelijking met vorig jaar: van 2700 euro naar ruim 9000 euro.
  • We stappen eerstdaags naar het bureau om een gedetailleerde kostenomschrijving op te vragen. Maar het kan alvast geen kwaad om ze een stap voor te zijn.
  • Met de waarborg klopt er alvast heel wat niet: ze was volgens mij van in het begin al te hoog (meer dan twee keer de maandhuur) én ze mag, naar wat ik weet, niet voor doeleinden als deze gebruikt worden.
  • Winnen we wat met de piste om die waarborg alvast terug te krijgen, namelijk een aangetekend schrijven? Het geld krijgen we dan wel voorlopig, maar het werkelijke probleem wordt volgens mij dan op de lange baan geschoven.
  • De tellers voor het gemeenschappelijk verbruik staan, volgens mij, in een deel dat voor de studenten in principe wel toegankelijk is, maar geen deel uitmaakt van de gemeenschappelijke delen: soort voorraadkot / werkkot voor de poetsvrouw.
  • Een soortgelijk bericht vertrekt ook naar de dienst huisvesting van mijn hogeschool.
  • Het contract werd bij mijn weten niet "geregistreerd".
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 28 sep 2013 20:33

Je moet een detailafrekening krijgen. Vergelijk die dan met de afrekening van vorig jaar om het verschil te proberen verklaren. Misschien staan er kostenposten op die er niet mogen opstaan (grote herstellingen, ...)

Vandebos

#3 , 28 sep 2013 21:32

Als het koten van de KotKoning in Leuven zijn, mag je je voorbereiden op een gevecht.

Reclame

professionalgamer

#4 , 30 sep 2013 08:54

ZIjn er veel nieuwe studenten in het kot gegaan?
Sommigen laten gewoon het raam open staan terwijl ze de verwarming vol opzetten.

Maar zeker een gedetailleerde rekening vragen.

Terug naar “Huren”