Hallo,
ik woon sinds 1 mei in een huurappartement. Hier is een enorme geuroverlast, veroorzaakt door een lekkende septische put.
De eigenaar is hiervan op de hoogte, heeft dit in het begin dat ik hier woonde proberen op te lossen door een badkamerventilator in de gang op te hangen, maar dat helpt voor geen meter. Na herhaaldelijke klachten van mij, ik kan soms niet in mijn woonkamer blijven zitten omdat de stank te erg is, dan verhuis ik om 20u al naar mijn slaapkamer waar het beter is, heeft hij een aantal loodgieters laten komen die allemaal bevestigd hebben dat het probleem bij de septische put zit en dat die put leeggetrokken en gevuld moet worden.
Hoge kosten voor de eigenaar en hij wil die verhalen op de vorige eigenaar, omdat dat volgens hem een verborgen gebrek is en zij daar dus voor aansprakelijk is.
De hele zaak is naar de rechtbank, ik krijg bij telefoneren te horen "we zijn er mee bezig, nog even geduld", maar ondertussen zit ik hier wel in een walgelijke stank en binnenkort wordt het te koud om ramen/deuren open te zetten.
Ik heb nu vandaag te horen gekregen dat dat nog een half jaar zou kunnen duren eer alles in orde is, want ze moeten wachten op een uitspraak van de rechter en voor mij is de maat stilaan vol. Ik betaal 650 euro huur om 's avonds niet in de zetel te kunnen zitten.
In het huurcontract heeft hij het volgende opgenomen:
De Vlaamse Wooncode stelt dat een woning op de volgende vlakken moet voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten :
...
2) de sanitaire voorzieningen, inzonderheid de aanwezigheid van een goed functionerend toilet in of aansluitend bij de woning en een wasgelegenheid met stromend water, aangesloten op een afvoerkanaal zonder geurhinder te veroorzaken in de woning;
Hier gaat hij toch gigantisch tegen die vlaamse wooncode in?
Hij vroeg mij gisteren nog, als er iemand vragen zou komen stellen, dat ik moest bevestigen dat ik al minder huur moest betalen door de stankoverlast, want dat heeft hij aan de rechtbank wijsgemaakt, om aan te tonen dat ze er verlies aan hebben, maar in werkelijkheid is er helemaal geen sprake van minder huur betalen.
Wat kan ik hieraan doen? Ik ben het beu om in die vreselijke stank te zitten, maar ik kan toch ook niet zomaar stoppen met huur betalen?
Vriendelijke groeten,
Loes