Koelkastdeur stuk - is het slijtage?

mus_vogel
Topic Starter
Berichten: 5

Koelkastdeur stuk - is het slijtage?

#1 , 25 sep 2013 16:37

Hallo,

Ik heb enkele maanden geleden mijn huurcontract opgezegd. Ik doe momenteel enkele herstellingen waarover ik het met de huisbazin eens ben. Er zijn dingen beschadigd geraakt en die heb ik in orde gebracht.

Nu is er een probleem met de koelkastdeur. Deze sluit nl. niet meer zo goed, de koelkast blijft een beetje openstaan. Ik poog uit te leggen aan mijn huisbazin dat dit door slijtage komt. Er is nl. niet 1 beweging of actie die ik gedaan heb die geleid heeft tot het stukgaan van de deur. De toestand heeft zich over een langere periode ontwikkeld en verslechterd. Volgens mij valt dat dus onder slijtage; een koelkastdeur gaat enkele duizenden keren open & dicht en op de duur ontstaat zoiets.

Nu willen huisbazin en immokantoor hier niks van weten. Zij stellen mij verantwoordelijk en zeggen dat ik een schrijnwerker moet laten langskomen en betalen om naar de scharnieren te kijken. Volgens de man van het immo-agentschap ligt het daaraan (hij is zelfs samen met de huisbazin komen kijken!) en stuurt hij mij het volgende door:

"Het hang-en sluitwerk moet opnieuw afgesteld worden bij gebruiksproblemen of wanneer de samendrukking van de soepele profielen ter verzekering van de luchtdichtheid niet langer gewaarborgd is. Periodiciteit, jaarlijks" Met daarbij de melding dat dit uit de gids van de WTCB komt, art. 4.1.1.2. Volgens mij is dit hoegenaamd geen juridische bron.

Wat denken jullie hiervan? Wie heeft het bij het rechte eind? En kan mijn huisbazin mijn huurwaarborg zomaar afhouden om de herstelling door te voeren?


Daarboven op nog een korte vraag: mijn huisbazin is van oordeel dat haar gordijnen ook vuil zijn en eist dat ik deze zou laten behandelen in de droogkuis. Er zijn echter geen foto's gemaakt van de gordijnen bij de intrede. Ik ben van oordeel dat deze reeds vuil waren. Moet ik deze (laten) wassen?

Ik dank alvast iedereen voor hun, hopelijk spoedig, antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#2 , 25 sep 2013 17:15

als het enkel de scharnieren zijn die moeten afgesteld worden, dan is dat gefikst op 2min. Kan je dan best zelf eerst eens proberen... haal er desnoods een handige harry bij die dat voor u snel oplost.

Daarvoor een schrijnwerker laten komen is kosten zoeken...

mus_vogel
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 25 sep 2013 17:31

Beste Bambi, dank je voor je reply.

Er zijn geen vijzen om aan te draaien, ik ken daar ook niks van. Daarbovenop weet ik niet of het wel aan de scharnieren ligt, dat beweert de man van het immo-agentschap. Hij is geen schrijnwerker, wie weet heeft hij het ook niet bij het rechte eind.

En het gaat mij tenslotte vooral om het juridische aspect/antwoorden van de zaak.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 25 sep 2013 21:59

Het zal wel een ingebouwde koelkast zijn met "speciale" merkspecifieke scharnieren. Je kan die bij elke leverancier van witgoedonderdelen kopen voor enkele tientallen euro. (In DIY vind je die niet) Montage is eenvoudig. Die (speciale) scharnieren moeten veel gewicht torsen en slijten (zeker bij goedkope toestellen) snel.

Als de koelkast ouder is dan z n standaard levensduur (? 10 jaar) zou k durven discussiëren. Als de koelkast jonger is best gewoon de scharnieren kopen en vernieuwen. Is een makkie maar je moet de juiste scharnieren kopen.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 25 sep 2013 22:17

Kijk op het registratieplaatje van de koelkast, hierop staat vaak de datum van productie van de koelkast vermeld. Indien dit niet het geval vindt je hierop een aantal serienummers terug. Als je met deze nummers in de hand naar het informatienummer van de fabrikant belt kan men je zonder problemen het productiejaar van de koelkast in kwestie bezorgen.

Bijkomend, wtcb is nog steeds geen bron die een juridisch afdwingbaarheid met zich meebrengt en sleet of ouderdom zijn nog bij dwingend recht afdwingbaar.

mus_vogel
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 26 sep 2013 08:41

Dank u wedermaal voor de antwoorden,

voor alle duidelijkheid; ik weet niet waarom die koelkast niet meer sluit. Volgens de mening van één man ligt het aan de scharnieren. En inderdaad het is zo'n ingebouwd model en ik ken er ook niks van en geboren met 2 linkerhanden. Daarom ben ik ook meer op zoek naar een juridische argumentatie om zijn stelling te weerleggen en de mijne kracht bij te zetten dan een manier om de scharnieren te vervangen, wat mij toch niet zou lukken. Trouwens dat zou tegen dinsdag moeten zijn, vrij krap dus.

Volgens jullie zou een rechter slijtage aanvaarden indien het toestel meer dan zo'n tien jaar oud is dan? Wat met de gordijnen, zijn die voor mijn rekening?

Nogmaals bedankt.

msnbuddy
Berichten: 84

#7 , 26 sep 2013 12:11

Kijk ook eens of je frigo soms niet gewoon wat opgeschoven is waardoor de deur niet goed meer sluit. Ik heb dit ooit eens gehad met een frigo bij mij thuis. Makkelijke oplossing in dat geval ;)
In het andere geval een handige harry erbij halen. Ik weet niet of de huisbaas voor zo een kleinigheid waarborg zal inhouden. Als er nog enkele dingen zijn dan kan hij het wel verder drijven.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 26 sep 2013 19:05

Kijk ook eens of je frigo soms niet gewoon wat opgeschoven is waardoor de deur niet goed meer sluit. Ik heb dit ooit eens gehad met een frigo bij mij thuis. Makkelijke oplossing in dat geval ;)
In het andere geval een handige harry erbij halen. Ik weet niet of de huisbaas voor zo een kleinigheid waarborg zal inhouden. Als er nog enkele dingen zijn dan kan hij het wel verder drijven.
Komt bij inbouwmodellen wel meer voor. Koelkast een centimetertje naar voor trekken helpt : dat ding staat los in de kast. Versleten scharnieren heb ik nog nooit meegemaakt.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 27 sep 2013 20:12

Komt bij inbouwmodellen wel meer voor. Koelkast een centimetertje naar voor trekken helpt : dat ding staat los in de kast. Versleten scharnieren heb ik nog nooit meegemaakt.
Een goed gemonteerde inbouwkoelkast kan niet schuiven maar k ben akkoord dat vele inbouwkoelkasten er ingeflanst zijn die verschuiven aan de deuropeningskast.

Zelf al verschillende scharniersysteem moeten vervangen (en ze waren wel degelijk kapot)

Terug naar “Huren”