Heeft het nog enige zin om een huurcontract te laten registreren als huurder nadat het gebouw reeds verkocht is?
Achtergrond:
Het gaat om een vriendin van 65 jaar en van buitenlandse origine die onze taal niet goed machtig is en onze wetgeving niet kent. Ze huurt het appartement al meer dan 10 jaar. Het gaat om een typisch stadhuis in een commerciële straat en migrantenbuurt, gelijkvloers is een handelspand en erboven zijn 3 appartementen. Vriendin woont er graag ondanks alle gebreken qua comfort en ze zou er zo lang mogelijk willen blijven wonen. Waarschijnlijk is haar huidige huurprijs laag.
Het huis zou verkocht zijn aan een buurman en winkelier die ook van buitenlandse (maar totaal andere) origine is en die het pand vermoedelijk als investering heeft gekocht. Er is een communicatieprobleem qua taal tussen mijn vriendin en haar nieuwe eigenaar.
Zoals ik de situatie begrijp is de nieuwe eigenaar nog onduidelijk over zijn plannen met het gebouw. Vriendin verwacht een opzeg maar heeft die tot nu toe niet gekregen.
De kans dat haar huurcontract niet geregistreerd werd door haar vorige verhuurder is heel groot maar vooraleer ik haar raad wil geven aangaande de te ondernemen stappen om zichzelf te beschermen wil ik zekerheid over mijn initiële vraag. Er is immers al een derde in het spel.....
Alvast bedankt.