plaats beschrijving

Woeti
Topic Starter

plaats beschrijving

#1 , 23 sep 2013 17:40

Dag iedereen,

Ik zit met een vervelend probleem.
Ik heb namelijk een mondelinge huurovereenkomst die gestart is in juni 2003 tot nu en ik krijg vandaag een aangetekende brief in mijn bus waarin staat dat de huurovereenkomst beëindigd met ingang van 1 oktober 2012. Ik zou er wel nog mogen blijven wonen tot eind maart 2014.
Dit vind ik allemaal niet zo erg, maar wat ik wel vervelend vind is dat er in de brief staat dat er binnenkort iemand zal langs komen om een "plaats beschrijving" op te stellen.
Er is ook nooit een plaatbeschrijving opgemaakt bij aanvang van de mondelinge overeenkomst.

Mijn vraag is nu,
1) kan de verhuurder een plaats beschrijving maken na 10 jaar én voor ik de woning verlaten heb?
2) kan ik die plaatsbeschrijving weigeren
3) kan ik de persoon in kwestie (is het nu verhuurder of extern persoon) weigeren tot de woning om dit de doen?
4) wat met de privacy?

Alvast bedankt ;)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 23 sep 2013 17:50

Is later ooit iets op papier gezet van huurovereenkomst?
Opzeg voor eigen bewoning?
Indien nee:
Lijkt mij de opzeg niet geldig, maar ik ben niet 100% mee in mondelinge huurovereenkomsten. Maar indien deze gelijkaardig zijn aan die van een 3-6-9, kan de verhuurder enkel opzeggen in 2015
Heeft u de opzeg al aanvaard?

1) ja dat kan hij, maar indien er geen intredende PB is, kan de verhuurder zéér moeilijk huurschade bewijzen
2) Beter niet want anders zal de verhuurder langs het vredegerecht passeren met alle gevolgen van dien.
3) zie 2
4) u kan foto's of persoonlijke items wegnemen / afdekken

Meer info:
http://www.belgium.be/nl/publicaties/pu ... uurwet.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT:
zinsconstructies
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Woeti
Topic Starter

#3 , 23 sep 2013 18:10

Er is nooit iets op papier gezet geweest.

De reden waarom de mondelinge huurovereenkomst wordt stopgezet van de verhuurders kant is omdat ik weiger 650€ huur te betalen na al die jaren anders afgesproken te hebben.

De opzeg heb ik niet aanvaard, enkel en alleen die aangetekende brief die ik vandaag in de bus heb gekregen.
En met "aanvaard" bedoelt u dan iets getekend of zo?
Wat kunnen de gevolgen zijn als de verhuurder langs het vredegerecht passeert?

Ik heb ook gedurende al die jaren ik hier woon verschillende zaken toegevoegd in de tuin, zoals een bankirai terras op houten constructie, tuinschermen, opberghokje in hout,... Kan ik deze meenemen indien ik verhuis? Aangezien het mijn eigendom is.
Ook heb ik heel wat brandhout liggen in de tuin onder afdakjes en zo, is dit roerend of onroerend goed?

Reclame

sloeberken

#4 , 23 sep 2013 18:48

Heb u bewijzen van huurbetalingen sinds de aanvang tot nu, dat moet voldoende zijn. De opzeg betwisten en u rechten laten gelden en een geschreven huurcontract vragen.
Als er geen intredende plaatsbeschrijving is kan er ook geen uitgaande plaatsbeschrijving opgemaakt worden. Wat u eigendom is mag je zeker meenemen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#5 , 23 sep 2013 18:58

Wat betreft de opzeg: u deelt de verhuurder aangetekend mee dat u over ruim voldoende bewijsmiddelen, betaling huur, beschikt om aan te tonen dat u het pand sedert 06/2003 huurt, dat u bijgevolg overeenkomstig art 1bis van de woninghuurwet met dwingend recht over een negenjarig contract beschikt dat zich momenteel in zijn vierde driejarige periode bevindt die eindigt op 31/05/2015. Dat u bijgevolg de opzeg als dusdanig niet kan aanvaarden en hem aanraadt de geplogenheden van de woninghuurwet, meer bepaald art 3 en art 12 te respecteren indien hij alsnog een rechtsgeldige opzeg wenst geven.

1) betwistbaar aangezien er geen werken zijn gebeurd die uitgaan van de verhuurder die een 'nieuwe. Plaatsbeschrijving rechtvaardigen. Aan de andere kant heeft de verhuurder eenmaal per jaar het recht de woning te bezoeken om zich van de toestand ervan te vergewissen.
2) het is moeilijk om deze te weigeren, u dient er echter niet mee akkoord te gaan en kan eisen dat bepaalde punten worden rechtgezet. In se kan u via het vredegerecht eisen dat, gelet op het vermoedelijk gebruik dat de verhuurder hiervan wenst te maken, deze wordt opgesteld op tegenspraak door een extern expert.
3) zie 2
4) een plaatsbeschrijving vormt geen inbreuk op de privacy aangezien hierin enkel de staat van het goed toebehorend aan de eigenaar wordt opgenomen.

Alles wat los zit is roerend. Hopelijk heeft u nog fakturen om eventuele discussies een snelle dood te laten sterven?

Woeti
Topic Starter

#6 , 23 sep 2013 19:10

Nu ik jullie reacties lees, besef ik dat ik iets niet meegedeeld heb.
Ik moest geen huur betalen omdat het een conciërge woning betreft en dus ik conciërge taken uitvoer in ruil voor het gebruik van de woning, niet tegenstaand ik op eerste plaats "huurder" ben.
Ook daarvan is er nooit iets op papier gezet geweest, ook al was ik vragende partij voor een geschreven overeenkomst.

Vandebos

#7 , 23 sep 2013 19:56

voert u die consciergetaken nog steeds uit?

Woeti
Topic Starter

#8 , 24 sep 2013 07:30

Eigenlijk wel ja.

Vandebos

#9 , 24 sep 2013 09:10

Eigenlijk helpt u geen meter verder, ofwel voert u de afgesproken taken nog uit ofwel niet.

Terug naar “Huren”