Kosten onderhoud bijgeplaatste waterverzachter

TooTall
Topic Starter

Kosten onderhoud bijgeplaatste waterverzachter

#1 , 19 sep 2013 09:10

Een vraagje.

2 Aangrenzende huizen, van dezelfde huisbaas, contract via RZK. Wij wonen er sinds 2011. Verwarming en Electriciteit is apart, maar voor water is er slechts 1 meter (bij ons in de kelder) Wij betalen bijgevolg 25€ vaste kosten per maand voor het water, en krijgen geen afrekening hiervan.

6 Maanden geleden belt de huisbaas met de mededeling dat hij een waterverzachter wilt plaatsen. Wij zeggen dat we dat niet nodig hebben, in Hasselt is het overal zacht water (ook te zien aan de toestellen, bijvoorbeeld de koffiezet en dergelijke zijn heel proper, moeten nooit ontkalkt worden) Toch wilt hij dat zetten. Ik informeer naar de kosten, "kost U niets, dat is via een onderhoudscontract met de aankoop geregeld, dus gij gaat gebeld worden door de onderhoudsman en ge moet een afspraak maken, kost U niets!"

Detail is dat het toestel een stopcontact nodig heeft (en op de waterleiding voor 2 huizen staat), ik zeg dat het dan wel mooi is dat ik voor 2 huizen de stroom betaal, "oh dat pakt niets van stroom", etc. Uiteindelijk maar laten zetten aangezien het niets ging kosten.

Vorige week belt de onderhoudsman, afspraak gemaakt, doet het onderhoud, en op het einde; "dat is dan 100€ graag"

Eeh ok, dus niet betaald, hij moest het regelen met de huisbaas. Huisbaas belt, zegt "ja als ge 50€ gaat geven aan de aanpalende huurders dan ga ik daar wel 100€ ophalen en ist in orde" Hij heeft een kopie van de factuur in de brievenbus gestoken bij ons, 99€.

Net gebeld naar RZK, die steken hun gat in de haag en zeggen dat het te regelen is met de huisbaas.

Wat denkt het collectief hierover? Voor de duidelijkheid, wij hebben niets getekend, het toestel staat niet in de plaatsbeschrijving, het onderhoud van bijvoorbeeld de verwarmingsketel doen we braafjes elke 2 jaar zoals voorzien en betalen we ook.
Laatst gewijzigd door TooTall op 19 sep 2013 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 19 sep 2013 09:25

Waterontharders.... Ook volgens Test-Aankoop vaak nutteloos en duur. Veel kans dat de vaste kosten voor het water gaan verhogen; een waterverzachter verbruikt vrij veel water bij de regeneratie. Probleem is uiteraard dat er niets op papier staat : de huisbaas zegt, de huisbaas belt, ..... Voor nieuwe toestellen (strijkijzers bv) kan alleen zacht water schadelijk zijn. Zacht water is corrosief : deze toestellen hebben dan ook een kalklaagje in de leidingen nodig als bescherming. U hebt nu wel een probleem : gewoonlijk zijn onderhoud en verbruik van deze toestellen voor de huurder.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Terug naar “Huren”