Plaatsbeschrijving

VESE
Topic Starter
Berichten: 32

Plaatsbeschrijving

#1 , 09 sep 2013 14:41

Een vriend des huises is kotbaas. Hij heeft zonet zijn studentenkoten/studio's voor de derde maal volledig gerenoveerd.
Ik heb hem aangeraden om te starten met plaatsbeschrijvingen om te vermijden dat zijn studenten zijn koten opnieuw afbreken van boven tot beneden.
Hij is zelf administratief niet sterk genoeg om dit in orde te brengen.
In plaats van opnieuw geld uit te geven aan een wild vreemde, heb ik hem voorgesteld dat ik hem ga helpen.
Ik ben zelf industrieel ingenieur bouwkunde en heb 3 jaar ervaring met plaatsbeschrijvingen van huizen en appartementen door dat ik voor de sociaal huisvesting heb gewerkt. Ondertussen werk ik als bediende in een aannemingsbedrijf, en is er dus ook geen belangenvermenging. Ik zou toekomst gezien dan eventueel willen starten in zelfstandig bijberoep om dan hier verder in te gaan en dan kan ingeschakeld worden als neutraal "expert" tussen huurder en verhuurder.
Maar wanneer ben je expert ? Of hoe gaat dit in zijn werk ?
Kan ik zomaar starten ? Ik heb nu mijn eerste klant.
Voor studentenkoten/studio's de plaatsbeschrijving ook laten registreren ? Of gelden hier andere wetgevingen voor ?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 09 sep 2013 16:04

Verhuur van studentenkoten valt onder gemene huur en is dan ook onderhavig aan art. 1730 BW en de registratieplicht erin opgenomen bepalingen.
Art. 1730. <W 29-12-1983, art. 4> § 1. (De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning. Hij wordt gevoegd bij de geschreven huurovereenkomst in de zin van artikel 1bis van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2 en zal eveneens onderworpen zijn aan de registratie.) <W 2007-04-25/38, art. 100, 010; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
Bereiken de partijen geen overeenstemming, dan wijst de vrederechter, bij wie de zaak aanhangig wordt gemaakt met een verzoekschrift ingediend voor het verstrijken van de termijn van één maand of van vijftien dagen naargelang van het geval, een deskundige aan die de plaatsbeschrijving opmaakt. Het vonnis is uitvoerbaar niettegenstaande verzet en is niet vatbaar voor hoger beroep.
§ 2. Indien in de gehuurde plaatsen belangrijke wijzigingen zijn aangebracht nadat de plaatsbeschrijving is opgemaakt kan elke partij eisen dat op tegenspraak en voor gemeenschappelijke rekening een bijvoegsel bij de plaatsbeschrijving wordt opgemaakt.
Wordt geen overeenstemming bereikt, dan is de in paragraaf 1 voorgeschreven procedure van toepassing, behalve wat de termijnen betreft.
§ 3. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met de paragrafen 1 en 2 zijn nietig.
§ 4. Dit artikel is niet van toepassing op de pacht.
De andere antwoorden laat ik aan anderen over alhoewel het diploma industrieel ingenieur bouwkunde met enige ervaring in de materie me voldoende lijkt om in deze branche te starten...

VESE
Topic Starter
Berichten: 32

#3 , 10 sep 2013 08:21

Ok merci ! Zijn hier soms mensen aanwezig die op zelfstandige basis plaatsbeschrijvingen doen ?!
Alle advies is welkom.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 11 sep 2013 08:45

‘expert-plaatsbeschrijver’ is geen beschermde titel zodat eenieder die titel kan voeren.

De plaatsbeschrijving valt onder toepassing van de gemeenrechtelijke wetsbepaling van art.1730 Burgerlijk Wetboek.

“Art.4. § 1. Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit GEREGELD en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend...Art.18.§ 1.Als een dienst wordt beschouwd elke handeling die geen levering van een goed is in de zin van dit Wetboek. Als een dienst wordt onder meer beschouwd de uitvoering van een contract dat tot voorwerp heeft :...”(3 juli 1969 BTW-Wetboek).

“Artikel 56 ...§ 2. De kleine ondernemingen...waarvan de jaaromzet een door de Koning vast te stellen bedrag(=5.580 EUR ,K.B. nr.19) niet overschrijdt, genieten belastingvrijstelling voor de leveringen van goederen en diensten die ze verrichten...”(3 juli 1969 Wetboek BTW).

“Art.10..§ 1.Behalve...is ieder persoon die aan dit besluit is onderworpen, ertoe gehouden uiterlijk op de dag van de aanvang van de zelfstandige beroepsactiviteit aan te sluiten bij één der sociale verzekeringskassen voor zelfstandigen...of bij de Nationale Hulpkas...Art.15..§ 1. De bijdragen zijn verschuldigd bij vierden in de loop van ieder kalenderkwartaal; ze worden geïnd door de sociale verzekeringskas...waarbij de onderworpene is aangesloten.”(27 JULI 1967. - Koninklijk besluit nr 38 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”