Verloop verzoening voor vrederechter

LegalLimbo
Topic Starter

Verloop verzoening voor vrederechter

#1 , 09 sep 2013 12:07

Besten,

Wat is het verloop van een verzoeningsprocedure bij de vrederechter zowat? Ik werd uitgenodigd naar aanleiding van een huurgeschil. Ex huurbaas kwam niet opdagen, noch zijn feitelijke advocaat, wel een advocate uit diens advocatenkantoor. Deze laatste kwam vijf minuten te laat toe en totaal onvoorbereid. Die wou eerst vooraf wat praten en vroeg vervolgens om uitstel tot 11 oktober bij de vrederechter, totale tijd bij de rechter <1 minuut. Is het normaal de bedoeling niet dat er bij de rechter samen wordt gediscussieerd over de zaak ipv vooraf?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 10 sep 2013 12:39

Normaliter wel. De vrederechter fungeert als moderator om te kijken of een oplossing in der minne mogelijk is. Nu als de ex huurbaas er onmiddellijk een advocaat op heeft gezet is het wel duidelijk dat een oplossing in der minne voor dit dossier niet in zijn hoofd zit en heeft het voor geen van de partijen nut de zaak onnodig te rekken.

Persoonlijk zou ik overwegen zelf een advocaat in de arm te nemen als de tegenpartij er reeds eentje heeft.

LegalLimbo
Topic Starter

#3 , 10 sep 2013 14:01

dank voor het antwoord.
Normaliter wel.
Dacht ik ook. Ik weet niet of ik daar nu een strategie achter moet zoeken en zoja, welke.
Nu als de ex huurbaas er onmiddellijk een advocaat op heeft gezet is het wel duidelijk dat een oplossing in der minne voor dit dossier niet in zijn hoofd zit
Ik weet het niet. Het is een moeilijk type. Hij heeft geen ingaande noch uitgaande plaatsbeschrijving en is pas 1000€ huurschade beginnen eisen per aangetekend schrijven van 27/05/2013, terwijl ik eruit ben sinds 31/05/2012. Voordien eiste hij 1000€ "voorschot" op de verwarmingsfactuur in ruil voor vrijgave van de huurwaarborg, terwijl die natuurlijk enkel dient om schade te dekken. Hij heeft eerder al een proces verloren voor inhouden van de huurwaarborg een paar jaar terug, met gerechtskosten voor hem vandien. Een verzoeningspoging is gratis. Een advocaat natuurlijk niet, misschien moest die advocate daar zowiezo zijn voor een ander dossier/papierwerk, ze kwam nogal onvoorbereid over.

Ik denk dat mijn ex huisbaas gewoon probeert me te intimideren.
en heeft het voor geen van de partijen nut de zaak onnodig te rekken.
Ik zit ook nog in een echtscheiding verwikkeld, op dit moment kan ik bijkomende kosten aan processen missen als de pest. Anders had ik al lang de zaak zelf gestart.
Persoonlijk zou ik overwegen zelf een advocaat in de arm te nemen als de tegenpartij er reeds eentje heeft.
Ben ik zeker van plan als het effectief voorkomt, acht u dit ook nodig voor een verzoeningspoging?

Reclame

Vandebos

#4 , 10 sep 2013 14:21

Voor een verzoening niet, doch aangezien dit om een huurgeschil handelt dient u de dagvaarding nauwkeurig te bestuderen, indien het om een dagvaarding middels art 1344bis/ev Ger.W. gaat zal immers bij het niet bereiken van een verzoening de zaak onmiddellijk (als in 30 seconden later) ten gronde ingeleid worden. Als u daar dan nog zonder advocaat staat kan het wel eens vervelend worden.

LegalLimbo
Topic Starter

#5 , 10 sep 2013 14:51

Voor een verzoening niet, dach aangezien dit om een huurgeschil handelt dient u de dagvaarding nauwkeurig te bestuderen, indien het om een dagvaarding middels art 1344bis/ev Ger.W. gaat zal immers bij het niet bereiken van een verzoening de zaak onmiddellijk (als in 30 seconden later) ten gronde ingeleid worden. Als u daar dan nog zonder advocaat staat kan het wel eens vervelend worden.
:o Oeps, zeer belangrijke informatie, dacht niet dat dat mogelijk was. Is een oproeping minnelijke schikking per artikel 732 van het gerechtelijk wetboek. Zal direct eens opzoeken wat dat inhoudt.

Vandebos

#6 , 10 sep 2013 14:55

als de titel van de oproeping is middels art 732 Ger.W. gaat het inderdaad om een gewone verzoeningspoging.

Terug naar “Huren”