Hoge afrekening energie

savantas
Topic Starter

Hoge afrekening energie

#1 , 08 sep 2013 13:29

Hallo, ik stel hier een vraagje in de naam van een Thaise vriendin..
Zij huurt nu een klein huisje (kamertje met enkel bed en klein keukentje), dit sinds maart 2013.
Bij nazicht van de huurovereenkomst zie ik dat er geen meterstanden van gas en stroom zijn genoteerd (is dit niet wettelijk verplicht?) De dame in kwestie heeft zo goed als geen persoonlijk contact met de verhuurder gehad, ze heeft destijds gevraagd de meterstanden te noteren maar toen was er blijkbaar 'geen tijd' en is het er nooit van gekomen.
Nu komen de facturen; een voorschot van 133,27 (maandelijks), en een afrekening van, en een afrekening van 857,34, en een van 426,05 euros (periode van 1 jaar en 2 maanden)
Er is wel een roos formulier met genoteerde meterstanden, gedateerd 18/07/2013 die de dame ondertekend heeft (ze spreekt geen of heel weinig NL)
Nu komt die afrekening die heel hoog is (is 1 kamertje, kleine ruimte met spaarlamp, geen tv, dat dan nog 3 tot 4 dagen per week bewoond is..
Indien alles correct blijkt zal de dame een geste moeten vragen, afbetalingsplan of iets dergelijks, daar ze dit bedrag niet onmiddellijk kan ophoesten.
Misschien weet hier iemand meer over de te ondernemen stappen/mogelijkheden ?
Alvast hartelijk bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 sep 2013 17:45

Welke meterstanden staan er op de facturen? Komen die overeen met deze die verhuurder had opgegeven?
Heeft ze een EPC ontvangen? Is het een huisje of appartement?
Laatst gewijzigd door mava105 op 08 sep 2013 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Oude Belg

#3 , 08 sep 2013 19:24

Welke meerstanden staan er op de facturen? Komen die overeen met deze die verhuurder had opgegeven?
Zij huurt nu een klein huisje

Er is wel een roos formulier met genoteerde meterstanden, gedateerd 18/07/2013 die de dame ondertekend heeft
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

mava105

#4 , 08 sep 2013 19:38

Een klein huisje met 1 kamertje en een kleine keukentje.
Zijn er geen andere plaatsen? Living, badkamer, WC,..... Hoeveel m² heeft dit alles?

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 08 sep 2013 19:42

Rare uitleg...

"Er is wel een roos formulier met genoteerde meterstanden, gedateerd 18/07/2013 die de dame ondertekend heeft ":

als deze stand in factuur correct is overgenomen betekent dat het einde van het verhaal en moet de rekening sowieso betaald worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

savantas
Topic Starter

#6 , 09 sep 2013 08:48

Rare uitleg...

"Er is wel een roos formulier met genoteerde meterstanden, gedateerd 18/07/2013 die de dame ondertekend heeft ":

als deze stand in factuur correct is overgenomen betekent dat het einde van het verhaal en moet de rekening sowieso betaald worden.
Dit denk ik ook, ik heb het contract en de meteropname bekeken, het is alleen veel verbruik voor dit kleine plaatsje, ik weet niet de precieze oppervlakte, maar het is een soort studio; een slaapkamer, een keuken en een keldertje, wc en douche op de gang. Ik ga deze week eens met haar tot bij Iverlek, weet niet of dit veel gaat uithalen, misschien kan het hoge voorschot verlaagd worden..

mava105

#7 , 09 sep 2013 11:32

[, misschien kan het hoge voorschot verlaagd worden..
Haalt niet veel uit. Dan zal ze het saldo zo wie zo op het einde van de rit moeten betalen, en dat zal dan een PAK HOGER uitvallen dan de voorschotten.
Van belang is welke meterstanden er werden opgenomen bij ingaan van de huurovereenkomst.
Ik lees hier dat WC en douche op de gang zijn. zijn deze gemeenschappelijk met de andere bewoners. Wie betaald het verbruik van deze gemeenschappelijke delen? Hoe wordt dat verdeeld?
Mij lijken de aangehaalde bedragen hoog voor een kleine studio. Noteer welke stroom verbruikende apparaten er aanwezig zijn in de studio (aantal lampen, toestellen in de studio, noteer telkens het aantal watt per toestel) Neem deze gegevens mee naar IVERLEC, dan kunnen ze nakijken of het verbruik overeenkomt en in verhouding is met hun rekeningen.

Turaki

#8 , 09 sep 2013 11:57

En kijk ook eens na wat er allemaal op die meter staat aangesloten. Is eenvoudig te testen, elke zekering 1 per 1 uitleggen en kijken wat er niet meer werkt. Is er niets in de woning dat achter die zekering zit, deze gewoon uit laten, u zal wel snel horen wat daar achter ligt.

Oude Belg

#9 , 09 sep 2013 13:11

Gas : alle toestellen uit, ook de waakvlammen. Noteer de meterstand. 10 minuten later : opnieuw noteren. Als alles in orde is moet de meterstand ongewijzigd zijn. (max 1 liter verschil). Elektriciteit : zelfde systeem : alle stekkers eruit, alle lichten uit. Controle en nieuwe controle na 10 minuten. Meterstand moet dezelfde zijn (géén verschil).
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Vandebos

#10 , 09 sep 2013 13:56

Gas : alle toestellen uit, ook de waakvlammen. Noteer de meterstand. 10 minuten later : opnieuw noteren. Als alles in orde is moet de meterstand ongewijzigd zijn. (max 1 liter verschil). Elektriciteit : zelfde systeem : alle stekkers eruit, alle lichten uit. Controle en nieuwe controle na 10 minuten. Meterstand moet dezelfde zijn (géén verschil).
Herhalen op verschillende tijdstippen. (kwestie van als er misbruik door derden zou zijn dit compleet uit te sluiten.)

savantas
Topic Starter

#11 , 09 sep 2013 14:04

Dank voor deze nuttige info. We gaan dit zeker meenemen.

savantas
Topic Starter

#12 , 13 sep 2013 19:09

Welke meterstanden staan er op de facturen? Komen die overeen met deze die verhuurder had opgegeven?
Achteraf is gebleken dat er geen leverancier was, stroom werd gedurende de hele tijd geleverd door de netbeheerder. Nee, een energieprestatiecertificaat was er niet, de verhuurder heeft waarschijnlijk de beginstand doorgegeven, maar deze stond niet in het verhuurcontract. Een en ander lijkt niet koosjer, maar feit is dat haar handtekening onder een formulier staat met een begin- en eindstand van de meter...
Nu dus eerst een leverancier nemen, of er nog verhaal te halen is inzake deze facturen is dus onwaarschijnlijk ?

Terug naar “Huren”