Stel dat huurcontract/bewoning startte op 1 september 2012. Dus mag ik indexeren op 1 september 2013. Op de site van de overheid staat dat de gegevens nodig om te indexeren vandaag worden gepubliceerd. De huurder betaalt zijn huur rond de 10de van de maand (dus huur september op 10 september). Mag ik dan morgen of zo al vragen aan de huurder om voor de maand september de verhoogde huurprijs te betalen...ik dacht eerst van wel, maar praktisch gezien lukt deze methode toch niet altijd, want: stel dat de huurder stipt mijn contract zou volgen: daarin staat in feite dat hij voor de eerste van de maand moet betalen...en ik kan hem de nieuwe huurprijs pas bv. op 1 september overmaken...(omdat de gegevens nog niet beschikbaar zijn en de post ook zijn doorlooptijd heeft)....
Dan zou de huurder dus in augustus de basishuurprijs betalen voor de maand september en mijn vraag is dan: moet die huurder dan in de loop van september nog eens naar de bank om het bedrag boven de basishuurprijs, zijnde de indexatie van september te betalen...
Ik hoop dat jullie mijn probleem begrijpen...officieel kan dus indexeren vanaf 1 september, maar is het niet praktischer om de huurder pas vanaf 1 oktober de geindexeerde huur te laten betalen ?
En geldt die indexering dus effectief ook voor de huur van de maand september ?
Alvast bedankt,