Betekenis franstalige clausule (Domiciliation et identité)

haplotheone
Topic Starter

Betekenis franstalige clausule (Domiciliation et identité)

#1 , 23 aug 2013 17:43

Ik overweeg een studio in Brussel (1000) te huren.
De verhuurder en het opgemaakte contract is franstalig en terwijl mijn frans degelijk is, is het formeel taalgebruik soms wat moeilijk te begrijpen.
Meerbepaald is het me niet duidelijk wat de volgende clausule inhoud:
15. Domiciliation et identité
Le preneur déclare faire élection de domicile dans les lieux loués pour la durée de la location et pour toutes les suites du bail, sauf, s’il a, après son départ, notifié au bailleur une nouvelle élection de domicile, obligatoire en Belgique.

En cas de changement de son état civil, par mariage notamment, le preneur sera tenu d’en aviser sans retard le bailleur.
Zou iemand kunnen verduidelijken wat er concreet van mij verwacht wordt (vooral in de eerste paragraaf)?

Alvast bedankt!

Wat extra informatie:
- type huurcontract:
woning secundaire verblijfplaats, bepaalde duur (12 maanden) (CONTRAT DE BAIL DE COURTE DUREE ET DE RESIDENCE SECONDAIRE RELATIF)
- huidig domicilie:
het ouderlijk huis (samen met mijn ouders)
- huidige occupatie: (EDIT 28/8 1:46)
doctoraatsstudent

Laat maar weten als je meer informatie vereist.
Laatst gewijzigd door haplotheone op 28 aug 2013 01:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 aug 2013 19:47

15. Woonplaats en identiteit
De huurder verklaart woonplaats te kiezen in het gehuurde voor de duur van het huurcontract en alle gevolgen van de huurovereenkomst, behalve indien, na zijn vertrek, stelt de verhuurder een nieuwe domicilie, in België verplicht.

In geval van wijziging van de burgerlijke staat, het huwelijk in het bijzonder, zal de huurder verplicht om onverwijld de verhuurder melden.

Vertaling via GOOGLE TRANSLATE http://translate.google.com/#fr/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Is niet 100 % maar toch verstaanbaar.

eylis

#3 , 23 aug 2013 20:02

begrijp ik hier de onbegrijpelijke clausule dat de huurder - als de huur afgelopen is - zijn nieuwe domicilie verplicht in belgie moet plaatsen? Er schort - geloof ik - iets aan de zinsbouw waardoor het daar op lijkt :-)
enik denk dat de clausule ivm wijzigiging van burgerlijke staat (verplichting melden huwelijk) een beetje onwettig is.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 23 aug 2013 20:51

begrijp ik hier de onbegrijpelijke clausule dat de huurder - als de huur afgelopen is - zijn nieuwe domicilie verplicht in belgie moet plaatsen? Er schort - geloof ik - iets aan de zinsbouw waardoor het daar op lijkt :-)
enik denk dat de clausule ivm wijzigiging van burgerlijke staat (verplichting melden huwelijk) een beetje onwettig is.
Huurder moet er zijn domicilie vestigen. Als hij zijn domicilie verplaatst moet hij dat aan de verhuurder meedelen. Bovendien moet dat nieuwe domicilie in B gevestigd zijn.

M.a.w. de verhuurder wil niet (verder) verhuren aan iemand die zijn domicilie niet (meer) in B heeft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus

#5 , 23 aug 2013 20:57

Domicilie is hoofdverblijfplaats waar uw wettelijk adres gevestigd is en uw belastingbrief aankomt.

Dus u zal NIET meer bij ouders ingeschreven zijn.

Sirkii

#6 , 23 aug 2013 21:50

faire élection de domicile = zijn woonplaats kiezen. Dit is niet hetzelfde als "se domicilier" : zijn domicilie vestigen. Je moet er wonen (als student) maar je domicilie mag nog thuis zijn en je mag tijdens de huur zelfs op een andere plaats in België uw woonplaats kiezen. Je huurt het dus als een 2e verblijf (of studentenstudio in uw geval)

Franciscus

#7 , 23 aug 2013 22:11

Inschrijving:
Overeenkomstig artikel 1 van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten, moet elke persoon ingeschreven worden in de registers van de gemeente waar hij zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft. De bepaling daarvan is gebaseerd op een feitelijke situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in de gemeente gedurende het grootste deel van het jaar.

Deze vaststelling gebeurt op basis van elementen zoals de plaats waarheen de persoon gaat na zijn werk, het gewone verblijf van de echtgenoot of van de andere leden van het huishouden, het energieverbruik, de telefoonkosten, enz.

Het volstaat niet dat iemand enkel de bedoeling uit om zijn hoofdverblijfplaats op een gegeven plaats te vestigen om de inschrijving als hoofdverblijfplaats te rechtvaardigen. Om de realiteit van de verblijfplaats na te gaan, wordt er immers door de gemeentelijke overheden een onderzoek uitgevoerd, waarvan de modaliteiten moeten worden vastgesteld door een gemeenteverordening krachtens artikel 5 van de wet van 19 juli 1991.

Wat studenten betreft
De algemene reglementering op het vlak van de bevolking voorziet dat elke persoon moet worden ingeschreven in de registers van de gemeente waar hij zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft, op het adres waar hij effectief verblijft gedurende het grootste deel van het jaar.

Maar voor de studenten die dichtbij de plaats waar ze studeren op « kot » zitten, is men van oordeel dat het om een tijdelijke situatie gaat; zij worden dus beschouwd als tijdelijk afwezig en moeten in hun gezin ingeschreven blijven. In het algemeen blijven de studenten tijdens deze periode immers ten laste van hun ouders en komen zij regelmatig naar huis voor de week-ends en de schoolvakanties.

Een van de voornaamste gevolgen van deze situatie is dat de studenten administratief beheerd blijven door de gemeente waar zij ingeschreven zijn, met name voor al hun officiële documenten (identiteitskaart, rijbewijs, enz.), om getuigschriften of attesten te verkrijgen en voor hun kiesverplichtingen.

Nochtans gaat het niet om een dwingende regel, want de reglementering voorziet dat de student die geen gezin of haardstede meer heeft in zijn gemeente van oorsprong en niet meer ten laste van zijn gezin valt, ingeschreven wordt in de gemeente waar hij effectief verblijft.

Een student mag dus zijn inschrijving vragen in de registers van de gemeente waar hij studeert. Naast de realiteit van de effectieve verblijfplaats moet de gemeente bijgevolg nagaan of de student niet meer ten laste van zijn gezin valt (dat hij een financiële onafhankelijkheid geniet) en of hij geen gezin of haardstede meer heeft in een andere gemeente.

Het onderzoek met betrekking tot het effectieve karakter van de hoofdverblijfplaats van een student gebeurt overeenkomstig de bepalingen van het gemeentelijke reglement terzake; de student is ertoe gehouden aan het gemeentebestuur alle elementen te leveren die het mogelijk moeten maken de situatie van de verblijfplaats te beoordelen, met name wat zijn financiële onafhankelijkheid betreft.

haplotheone
Topic Starter

#8 , 28 aug 2013 01:44

Bedankt voor de vele en snelle reacties.

@mava105:
Vertaling via GOOGLE TRANSLATE http://translate.google.com/#fr/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Is niet 100 % maar toch verstaanbaar.
Had ik ook al gedaan (met heel het contract trouwens).
De kwaliteit van de vertaling valt inderdaad goed mee en in de meeste clausules was ze voldoende voor interpretatie.
Maar in deze clausule is ze volgens mij makelijk fout te interpreteren.

@Franciscus
Domicilie is hoofdverblijfplaats waar uw wettelijk adres gevestigd is en uw belastingbrief aankomt.
Dus u zal NIET meer bij ouders ingeschreven zijn.
Mijn eerste (en enige) interpretatie was ook dat ik me in het gehuurde moest domiciliëren (en dus oficieel niet meer thuis zou wonen).
Echter bij nader inzien, maar vermits het over een "secundaire" verblijfplaats gaat (zie contract type) is dit volgens mij
niet mogelijk en moest deze interpretatie dus bijgevolg fout zijn (tenzij er contradicties in het contract staan of ik me gewoon vergis).

@Sirkii
faire élection de domicile = zijn woonplaats kiezen. Dit is niet hetzelfde als "se domicilier" : zijn domicilie vestigen.
Je moet er wonen (als student) maar je domicilie mag nog thuis zijn en je mag tijdens de huur zelfs op een andere plaats in België uw woonplaats kiezen. Je huurt het dus als een 2e verblijf (of studentenstudio in uw geval)
Deze interpretatie lijkt me de meest logische.

btw:
Hoe best U probleem posten:
Een advies is maar zoveel waard als de feiten waarop het is gebaseerd en werkende kristallen bollen zijn tijdelijk niet beschikbaar....
Blijkbaar heeft Sirkii er toch nog één op de kop weten te tikken want ik ben idd student (OP is geupdate).

Terug naar “Huren”