huurwaarborg 3 maand

yraen
Topic Starter
Berichten: 4

huurwaarborg 3 maand

#1 , 23 aug 2013 14:55

Hallo iedereen,

Ik informeer even wat de gevolgen zijn van een huurcontract met een huurwaarborg van 3 maand. Een kennis (familie) wil een woning verhuren en heeft hier ook degelijk huurders voor gevonden. Echter heeft hij in zijn contract laten opnemen dat er 3 maand huur als waarborg betaald moet worden. De huurders hebben hier geen probleem mee, maar ik vroeg mij af wat juridisch hier de gevolgen van zijn aangezien er slechts een huurwaarborg van 2 maand wettelijk is. Ook de bank doet trouwens moeilijk en wil dit enkel als huurwaarborg buiten woninghuur registreren.

Ik heb hem er al meermaals op gewezen dat dit niet correct is en dat dit eigenlijk niet kan, maar ik vroeg mij af wat de gevolgen zijn als hij toch zijn wil doorduwt.

Kan de huurder gewoon deze extra maand terugvorderen? Valt dit contract dan nog binnen de huurwet?

Alle opmerkingen en ideeën zijn welkom !

Mvg,

Tim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe
Berichten: 697

#2 , 23 aug 2013 15:34

Afhankelijk van de situatie mag de huurwaarborg voor woninghuur niet meer 2 of 3 maanden huur bedragen.

"Artikel 10. – § 1. Indien, behoudens de zekerheden voorzien in artikel 1752 van het Burgerlijk Wetboek, de huurder om de naleving van zijn verplichtingen te waarborgen, een van de in het volgende lid bepaalde vormen van waarborgen verstrekt, mag die niet meer bedragen dan het bedrag dat gelijk is aan twee of drie maanden huur, afhankelijk van de vorm van de huurwaarborg."

De vermelde waarborgen kunnen naar keuze van de huurder drie vormen aannemen:

• ofwel een geïndividualiseerde rekening op naam van de huurder bij een financiële instelling,
• ofwel een bankwaarborg die het de huurder mogelijk maakt de waarborg progressief samen te stellen,
• ofwel een bankwaarborg ten gevolge van een standaardcontract tussen een OCMW en een financiële instelling.

Wanneer de huurder kiest voor een geïndividualiseerde rekening, mag de huurwaarborg niet meer bedragen dan een bedrag gelijk aan twee maanden huur. De opgebrachte rente wordt gekapitaliseerd ten bate van de huurder en de verhuurder verwerft een voorrecht op de activa van de rekening voor elke schuldvordering ten gevolge van het volledig of gedeeltelijk niet nakomen van de verplichtingen van de huurder.

Wanneer de huurder kiest voor een bankwaarborg, waarbij hij zich verbindt die volledig samen te stellen middels constante maandelijkse afbetalingen gedurende de duur van de huurovereenkomst, met een maximumduur van drie jaar, is deze gelijk aan een bedrag van maximaal drie maanden huur.

Fore
Berichten: 1298

#3 , 24 aug 2013 11:54

Afhankelijk van de situatie mag de huurwaarborg voor woninghuur niet meer 2 of 3 maanden huur bedragen.
Tenzij men gewoon Art 1752 volgt, dan kan de waarborg zo hoog of zo laag zijn als men wil

Art. 1752. De huurder die het huis niet van genoegzaam huisraad voorziet, kan eruit worden gezet, tenzij hij voldoende zekerheid stelt voor de betaling van de huur
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 24 aug 2013 14:59

Als huurder en verhuurder akkoord zijn met de drie maand huurwaarborg kan de verhuurder de huurder toestaan dit bedrag in twee of drie keer op de geblokkeerde rekening stort is er geen probleem.

yraen
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 27 aug 2013 14:23

Ok, bedankt!

Terug naar “Huren”