Samenhuizen in Leuven - concrete situatie
Geplaatst: 23 aug 2013 13:14
Dag allen,
Met al die heisa rond de jacht op gemeenschapshuizen hoor ik tegenwoordig veel verschillende meningen, dus wou ik die van jullie ook horen.
Een beschrijving van mijn situatie: een huis dat ingeschreven is als gemeenschapshuis, 1 bel, 1 brievenbus, geen sloten op de kamers, sommige kamers hebben eigen sanitair maar er is ook een gemeenschappelijke douche, wc, keuken, living enzovoort.
Tot afgelopen jaar werd dit bewoond door vrienden die studeerden, maar het zou dit jaar verhuurd worden aan een combinatie van werkenden en studenten (die weliswaar reeds gewerkt hebben en nu nog iets gaan bijstuderen). Let wel, alle inwonenden kunnen zich domiciliëren.
Ik ben gaan informeren op het stadhuis en daar kreeg ik te horen dat een gezinswoning enkel mag bewoond worden op de volgende manieren
1) Er is voor de betreffende woning een vergunning voor opdeling van het huis. Zoniet dan kan dit worden aangevraagd en een procedure wordt dan gestart, met als resultaat na een paar maanden al dan geen vergunning.
2) Een van de inwonenden registreert zich als gezinshoofd en draagt de andere inwonenden ten laste. Dit heeft dan implicaties op verantwoordelijkheid (voor schulden, ongevallen, enzovoort is het gezinshoofd verantwoordelijk).
Mijn concrete vragen naar jullie toe
1) Het feit dat de woning staat geregistreerd als gemeenschapshuis speelt hier geen enkele rol? Deze registratie impliceert verder geen vergunning tot opdeling?
2) Uit de beschrijving kan worden afgeleid dat dit geen huis is dat omgevormd is tot aparte koten. Het is simpelweg een huis dat wordt gedeeld door vrienden om kosten te drukken. Ik begrijp dat deze formule wordt tegengegaan om de prijzen te doen dalen, maar als mensen bereid zijn deze prijs te betalen, wat is het probleem dan?
3) Wat betreft de optie van het gezinshoofd: is er geen omweg uit die verantwoordelijkheid? Hoe zit het met allerlei soorten verzekeringen in dit geval? Zijn er manieren (legale uiteraard) om de verantwoordelijkheid die meekomt met die registratie weer af te schuiven naar de andere bewoners?
4) Is er een verschil tussen een contract voor 1 hoofdhuurder die onderverhuurt aan de andere inwonenden, versus aparte contracten voor elke bewoner?
5) Hebben jullie enig advies? Ik zou dit huis graag verhuurd krijgen en wil het nodige doen om hiervoor te zorgen zonder dat we problemen kunnen verwachten met de wet. Ik weet maar al te goed dat jullie advies niet bindend is, en ik hou hier ook niemand verantwoordelijk. Ik ga me sowieso verder informeren, maar wou alvast jullie mening hierover horen.
Alvast erg bedankt voor enige informatie van jullie kant. Het is een moeilijke situatie voor mij en ik probeer een degelijke, legale oplossing te zoeken. Ik versta immers heel dit gedoe niet: men wil met die verstrenging zorgen dat de prijzen omlaag gaan zodat jonge gezinnen zich een woning kunnen veroorloven. Zodat mensen die financieel stabiel genoeg zijn om gehuwd te zijn en/of te beginnen aan kinderen, of al kinderen hebben, zich een woning kunnen veroorloven. Men dupeert pas afgestudeerden, in sommige gevallen mensen zonder vast contract, mensen zonder degelijke werkervaring en dus minder competitiviteit op de arbeidsmarkt, mensen die soms nog niet veel geld hebben opgespaard omwille van het gebrek aan een vast werkverleden, zodat de prijzen omlaag gaan voor de 'arme jonge gezinnen'. Kan iemand me dit uitleggen?
Met al die heisa rond de jacht op gemeenschapshuizen hoor ik tegenwoordig veel verschillende meningen, dus wou ik die van jullie ook horen.
Een beschrijving van mijn situatie: een huis dat ingeschreven is als gemeenschapshuis, 1 bel, 1 brievenbus, geen sloten op de kamers, sommige kamers hebben eigen sanitair maar er is ook een gemeenschappelijke douche, wc, keuken, living enzovoort.
Tot afgelopen jaar werd dit bewoond door vrienden die studeerden, maar het zou dit jaar verhuurd worden aan een combinatie van werkenden en studenten (die weliswaar reeds gewerkt hebben en nu nog iets gaan bijstuderen). Let wel, alle inwonenden kunnen zich domiciliëren.
Ik ben gaan informeren op het stadhuis en daar kreeg ik te horen dat een gezinswoning enkel mag bewoond worden op de volgende manieren
1) Er is voor de betreffende woning een vergunning voor opdeling van het huis. Zoniet dan kan dit worden aangevraagd en een procedure wordt dan gestart, met als resultaat na een paar maanden al dan geen vergunning.
2) Een van de inwonenden registreert zich als gezinshoofd en draagt de andere inwonenden ten laste. Dit heeft dan implicaties op verantwoordelijkheid (voor schulden, ongevallen, enzovoort is het gezinshoofd verantwoordelijk).
Mijn concrete vragen naar jullie toe
1) Het feit dat de woning staat geregistreerd als gemeenschapshuis speelt hier geen enkele rol? Deze registratie impliceert verder geen vergunning tot opdeling?
2) Uit de beschrijving kan worden afgeleid dat dit geen huis is dat omgevormd is tot aparte koten. Het is simpelweg een huis dat wordt gedeeld door vrienden om kosten te drukken. Ik begrijp dat deze formule wordt tegengegaan om de prijzen te doen dalen, maar als mensen bereid zijn deze prijs te betalen, wat is het probleem dan?
3) Wat betreft de optie van het gezinshoofd: is er geen omweg uit die verantwoordelijkheid? Hoe zit het met allerlei soorten verzekeringen in dit geval? Zijn er manieren (legale uiteraard) om de verantwoordelijkheid die meekomt met die registratie weer af te schuiven naar de andere bewoners?
4) Is er een verschil tussen een contract voor 1 hoofdhuurder die onderverhuurt aan de andere inwonenden, versus aparte contracten voor elke bewoner?
5) Hebben jullie enig advies? Ik zou dit huis graag verhuurd krijgen en wil het nodige doen om hiervoor te zorgen zonder dat we problemen kunnen verwachten met de wet. Ik weet maar al te goed dat jullie advies niet bindend is, en ik hou hier ook niemand verantwoordelijk. Ik ga me sowieso verder informeren, maar wou alvast jullie mening hierover horen.
Alvast erg bedankt voor enige informatie van jullie kant. Het is een moeilijke situatie voor mij en ik probeer een degelijke, legale oplossing te zoeken. Ik versta immers heel dit gedoe niet: men wil met die verstrenging zorgen dat de prijzen omlaag gaan zodat jonge gezinnen zich een woning kunnen veroorloven. Zodat mensen die financieel stabiel genoeg zijn om gehuwd te zijn en/of te beginnen aan kinderen, of al kinderen hebben, zich een woning kunnen veroorloven. Men dupeert pas afgestudeerden, in sommige gevallen mensen zonder vast contract, mensen zonder degelijke werkervaring en dus minder competitiviteit op de arbeidsmarkt, mensen die soms nog niet veel geld hebben opgespaard omwille van het gebrek aan een vast werkverleden, zodat de prijzen omlaag gaan voor de 'arme jonge gezinnen'. Kan iemand me dit uitleggen?