Situatie:
Ik huur het gelijkvloers appartement in een blok met 3 verdiepingen. Tot op heden hadden wij een gemeenschappelijke watermeter en werd er bij elke huurder een forfaitaire kost per maand afgehouden voor water en algemene kosten.
Een kleine maand geleden besloot de verhuurder om de algemene meter te vervangen door aparte meters per appartement. Dit houdt in dat elk vanaf heden zijn eigen rekening moet bepalen. Sounds fair.
Maar.. om dit rond te krijgen zijn er verbouwingen in het gebouw nodig en dienen er nieuwe waterleidingen getrokken te worden naar elk appartement. Aangezien ik op het gelijkvloers woon moet er dus de keuken en de badkamer gewerkt worden om alle bovenliggende appartementen in de kelder mee aan te sluiten. De eigenaar schat dat dit 3-4 werkdagen in beslag zal nemen.
Vragen
- Mag de verhuurder zomaar forfaitaire waterkosten omzetten in een eigen kost?
- Mag hij zomaar 3-4 dagen gaan verbouwen? Dit houdt in dat ik die dagen geen deftige keuken en badkamer heb, en slaapkamer aangezien die tussen beiden ligt
- Ik kan mijn appartement niet zomaar openstellen voor werkmannen, dus kan hij verwachten dat ik drie dagen thuis blijf hiervoor of iemand vind om te babysitten?
Iemand een idee rond rechten en plichten hierrond.
Tevens is dit de zoveelste stunt van die man.. het contract is een contract van korte duur (3 jaar) zonder EPC en niet geregistreerd afgesloten in Februari 2012.
Is bovenstaande een aanleiding om te kunnen opzeggen in de minne of via vrederechter zonder opzegkost?