Huurder vertrekt naar het buitenland

marx
Topic Starter

Huurder vertrekt naar het buitenland

#1 , 11 jul 2013 14:23

Graag had ik raadgevingen ivm met volgende situatie :
De woning is verhuurd sinds begin dit jaar met een standaardcontract hoofdverblijfplaats 3-6-9.
De huurder meldt nu dat hij het contract opzegt en op 1 augustus vertrekt om samen met iemand te gaan wonen in Frankrijk.
Zij wil enkel nog de waarborg (2 maanden) betalen (in plaats van de 3 maanden opzeg en 3 maanden verbrekingsvergoeding).

Vragen :
- Als zij inderdaad vertrekt, kan ik hem voor het vredegerecht dagen als haar verblijfplaats ergens in Frankrijk is?
- Vanaf wanneer kan ik haar voor het vredegerecht dagen? Hij heeft immers steeds zijn huur correct betaald.
- Bij een uitspraak door het vredegerecht kan een Belgische deurwaarder in Frankrijk tot actie overgaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
HSLimburg
Contacteer: Website

#2 , 11 jul 2013 14:30

Op je onderste vragen kan ik niet meteen antwoorden.
Een belangrijk element in dit verhaal is het feit of de huurovereenkomst geregistreerd is of niet?

Indien het geregistreerd is, staat u in uw recht om de 3 maanden opzeg en 3 maanden schadevergoeding te eisen.
Indien de huurovereenkomst niet geregistreerd is, kan u niets eisen van de huurder.
Tiziano Romeo
Adviesgever Huurderssyndicaat

onze website is gemakkelijk te vinden via google.
Je vindt ons ook op facebook

RedAttack

#3 , 11 jul 2013 14:38

Ik zou indien de woning in goeie staat wordt verlaten de rompslomp besparen en gewoon de waarborg aanvaarden en de woning ondertussen reeds te huur aanbieden.

Reclame

Tope

#4 , 11 jul 2013 16:30

Een goede raad van RedAttack!
Met wat geluk geraakt de woning al in augustus verhuurd, terwijl een procedure bij het vredegerecht nog meerdere maanden kan aanslepen.
Wellicht moet je op een bepaald moment nog een advocaat inschakelen om je rechten te vrijwaren.
Die 2 maanden waarborg kan dienen om het (eventuele) verlies in huurinkomsten te compenseren.
Helaas is het tegenwoordig zo dat huurders zodanig beschermd worden dat ze denken dat ze zich alles kunnen permitteren.
Verhuurders - daarentegen - blijven bij huurgeschillen vaak in de kou staan en moeten noodgedwongen eieren voor hun geld kiezen.
Laatst gewijzigd door Tope op 11 jul 2013 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos

#5 , 11 jul 2013 16:34

Bij effectieve verhuis naar het buitenland is het inderdaad aangewezen je verliezen te slikken en verder te gaan.

Terug naar “Huren”