Korfina opgedrongen, wat nu?

Jonas123
Topic Starter
Berichten: 2

Korfina opgedrongen, wat nu?

#1 , 26 jun 2013 19:16

Hallo iedereen,

Mijn vriendin zoeken samen een appartement. Inmiddels hebben we iets op het oog, binnenkort tekenen we normaal gezien ons huurcontract. De verhuur loopt via een immokantoor.
Graag zouden wij onze huurwaarborg gewoon op een geblokkeerde rekening zetten. Wij hebben als huurders wettelijk gezien de keuze om dit te doen. Het immokantoor wilt ons echter een Korfinaformule aansmeren. Wij hebben telefonisch al laten weten dat we daar niet mee gediend zijn en dat we als huurder recht hebben om te kiezen hoe we de waarborg regelen, maar dan krijgen we als reactie dat er nog andere geïnteresseerden zijn voor het pand. Na aandringen werd ons gezegd dat ze contact op gingen nemen met de verhuurder om te vragen of die akkoord ging met het storten van de waarborg op een geblokkeerde rekening, even later kregen we telefoon dat de verhuurder de Korfina-formule wilt :roll: .
Het immokantoor vraagt ons de waarborg van 2 maanden contant mee te nemen, alsook de huur voor de eerste maand.
Afgezien van de problemen staat het pand ons wel erg aan, de ligging is voor ons erg interessant en we vinden de huurprijs schappelijk.

Ik heb dus een aantal vragen:
Op de website van Korfina staat te lezen dat het contract loopt over 9 jaar. Het huurcontract loopt slechts drie jaar. Hoe krijgen we dan onze waarborg terug na 3 jaar?
Anderzijds staat in de brochure van Korfina dan weer dat de huurwaarborg op elk moment terug opgenomen kan worden, mits akkoord van zowel de huurder als de verhuurder?
Volgens Korfina is het mogelijk het contract binnen de 30 dagen na inwerkingtreding op te zeggen, maar wat dan daarna?

Bedankt iedereen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 26 jun 2013 20:33

U heeft als huurder effectief het recht het type van waarborg te kiezen. Het is echter nergens verboden dat de verhuurder zijn beslissing aan wie te verhuren deels laat afhangen van het type waarborg dat wordt geboden.
De waarborg bij Corfina wordt vastgelegd voor de duur van het contract.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#3 , 26 jun 2013 23:23

Ik zie eigenlijk geen probleem. Korfina is één van de meest gebruikte "banken" om geld op te blokkeren. Na afloop van het contract wordt het bedrag gewoon teruggestort, op voorwaarde dat beide partijen tekenen, maar dit is altijd zo.

Heb zelf al na afloop van een huurcontract een Korfina waarborg teruggekregen ... de enige strubbelingen daarbij waren door de verhuurder ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

Jonas123
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 27 jun 2013 11:28

De verschillende producten die op de webpagina van Korfina staan zijn voor mij toch niet duidelijk. Onderaan volgende pagina:
http://www.korfina.be/default.aspx?page ... n_waarborg

staan drie links naar PDF-bestanden:

- een 'Korfina huurwaarborgsheet'
- een 'Korfina Huurreserve FIF'
- 'Korfina Kapitalisatie FIF'

Zowel de 'Huurreserve' als de 'Kapitalisatie' zijn levensverzekeringsbons (tak 21) met een looptijd van 9 jaar. Staan deze dan los van de gewone 'Korfina huurwaarborg'? In de brochure over de huurwaarborg zelf staat immers:EXTRA: tot 12 maanden huurreserve.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 27 jun 2013 13:15

Een looptijd van negen jaar is inherent aan een tak 21 belegging aangezien deze anders geen aanspraak kan maken op een vrijstelling van de roerende voorheffing op de opbrengst.

Een dergelijk beleggingsobject kan wel vervroegd geheven worden, dat heeft wel als consequentie dat op de meerwaarde roerende voorheffing zal geheven worden.

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#6 , 27 jun 2013 19:37

IK zit in dezelfde situatie.
Makelaar wil enkel met Korfina werken anders geen contract. Maar hij ging enkele zaken regelen VOOR we de woning betrokken.
Nu zijn we 3 maand verder en de zaken (schouw op zolder open gekapt om er verluchtingsbuizen in te stekken) is nog niet dichtgemest.
We hebben we van hem een goed EPC attest waar dat bewust trekgat niet op vermeld staat.

We hadden afgesproken dat ik de borg betaal als alles in orde was. Dus nog niet betaald tot op heden.

Wat doe ik nu best, we wonen er al maanden in, maar borg nog niet betaald, wel contract getekend voor Korfina.
Maar mijn goesting om daar te gaan is over.
De intrest die Korfina geeft is veel minder dan bij andere banken, en hun waarborgen aan verhuurder, makelaar moet ook iemand betalen, de huurder dus.
Nu wil ik bij een gewone bank gaan, (als alle werken gedaan zijn)
Kan dat? ook als ik al getekend heb 3 maand geleden maar nog niet betaald heb?
Laatst gewijzigd door Rene op 11 jul 2013 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 27 jun 2013 20:29

U heeft zich bij het ondertekenen akkoord verklaard met dit type van waarborg. Daar valt moeilijk onderuit te komen. U zal de verhuurder aangetekend in gebreke dienen te stellen, hem op te dragen dit risico op koolmonoxide vergiftiging binnen de x dagen te remediëren omdat u anders verplicht zal zijn middels stedenbouw de bewoonbaarheid en veiligheid van het pand te laten controleren.
In het schrijven vermeldt u dan ook best dat u de waarborg zal volstorten zodra de nodige en beloofde werken zijn uitgevoerd.

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#8 , 11 jul 2013 20:42

Voorziene werken uitgevoerd door andere aannemer aangezien de eerste niet kwam opdagen.

Ondertussen borg betaald bij Korfina en pas nu bemerk ik dat er maar 0,5% intresten gegeven worden en daarbij nog dossierkosten.
Een slechte belegging dus voor de huurder. Eigenaar komt er veel beter van af en makelaar heeft ook zijn %-tje.

Maar ja ben blij dat ik nu bij een goede huisbaas zit.

Phina
Berichten: 1

#9 , 25 nov 2015 00:19

Volgens mij is er toch een reukje aan.
De huurwet vermeldt dat de huurwaarborg dient geplaatst te worden bij een financiële instelling. Korfina is een verzekeringsinstelling. Je betaalt een flinke intekenpremie en die ben je sowieso kwijt. De makelaar verdient er nog het meeste aan.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 25 nov 2015 09:18

Volgens mij is er toch een reukje aan.
De huurwet vermeldt dat de huurwaarborg dient geplaatst te worden bij een financiële instelling. Korfina is een verzekeringsinstelling. Je betaalt een flinke intekenpremie en die ben je sowieso kwijt. De makelaar verdient er nog het meeste aan.
Deze premie is ten laste van de verhuurder hoor...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 25 nov 2015 09:55

Korfina nu Korfine is een kapitalisatiebon als huurwaarborg, dit word nog steeds aanvaard door de rechtbank. Moet op naam staan van de huurder. Korfine garandeert u een vaste intrestvoet van bij de onderschrijving en dit voor de gehele looptijd.

Sinds begin dit jaar bedraagt de gewaarborgde rentevoet 0,15 procent. Daarop is 25 procent roerende voorheffing verschuldigd, zodat het reële rendement 0,11 procent bedraagt. Een winstdeelname is er niet. Tijdens het eerste jaar van de investering verdient de huurder dus niet eens de instapkosten terug.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”