Huurovereenkomst 9 jaar opzeggen

D-vdv
Topic Starter

Huurovereenkomst 9 jaar opzeggen

#1 , 26 jun 2013 13:36

Hallo,

Ik heb hier al wat zitten opzoeken op het forum maar nog geen concreet antwoord gevonden op mijn vragen.

Situatieschets:

Ik heb vorig jaar 15 Augustus 2012 een huurovereenkomst gesloten.
Op dit moment heb ik een huis aangekocht samen met mijn vriendin.

Ik wil dus graag overgaan tot het opzeggen van de 9 jarige overeenkomst.

Hierbij heb ik volgende vragen:

1) Zal ik, als ik vandaag de opzeg doe (schriftelijk en aangetekend), een boete van 2maand of een boete van 3maand moeten betalen? Aangezien ik mijn opzeg nu laat in gaan, maar na het aflopen van de opzeg woon ik wel al langer dan 1 jaar in het appartement.

2) Hoe kan ik weten of de overeenkomst geregistreerd werd? De huurder wordt hiervan niet op de hoogte gesteld?
Ik weet dat wanneer dit niet het geval is de huurder het recht heeft om een kostenloze opzegging te doen.

Hiernaast heb ik nog een vraag.
3) Op de overeenkomst werd initieel het verkeerde busnummer genoteerd. Ik ben dit te weten gekomen tijdens de registratie bij de dienst bevolking in het gemeentehuis.
De overeenkomst staat bus 2 , terwijl het pand bus1 is. Ik heb dit onmiddellijk gemeld bij zowel de verhuurder als het immokantoor die de verhuur regelt. Maar ik heb nooit een ander contract getekend waarop dan wel het juiste busnummer is vemeld.
Is dit iets waarop ik kan terugvallen om geen opzeg te moeten doen/boete te betalen?
Naar mijn mening heb ik nooit een contract getekend voor het pand waarin ik woon dan?

Alvast bedankt om hierop een antwoord te formuleren!

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jun 2013 14:22

1- De verbrekingsvergoeding wordt bepaald door het ogenblik waarop jij het pand verlaat. als je er dan 1 vol jaar inzit, ben je 2 maanden huur verschuldigd.
2- Neem contact op, of ga persoonlijk, naar de plaatselijke dienst van de registratie. Neem uw eigen exemplaar van de overeenkomst mee. ze kunnen u onmiddellijk zeggen of er al of niet en registratie van de overeenkomst is.
3- een verkeerd busnummer is geen reden om geen verbrekingsvergoeding te moeten betalen, evenmin om geen opzegperiode te moeten uitdoen.

Vandebos

#3 , 26 jun 2013 14:24

1) Als u opzeg nog deze maand laat kennisnemen door de verhuurder begint uw opzeg te lopen op 1 juli om te eindigen op 30 september. U bent dan 2 maand schadevergoeding verschuldigd.

2) in de sectie nuttige documenten vindt u de uitleg terug hoe u online kan kijken of het contract werd geregistreerd.

3) Neen, bij een eventueel geding zal dit gewoon als een ongelukkige schrijffout worden geïnterpreteerd aangezien de verhuurder wel degelijk het pand dat u thans bewoont aan u wenste te verhuren en u tot op heden door deze fout geen enkel probleem heeft gehad om ongestoord het genot van het pand te hebben.

Reclame

D-vdv
Topic Starter

#4 , 26 jun 2013 14:36

Ok bedankt allen voor het vlugge antwoord!

D-vdv
Topic Starter

#5 , 05 aug 2013 10:05

Beste,

Ik heb op 29-06 de aangetekende brief verzonden om de huurovereenkomst op te zeggen.
Ik heb deze opgemaakt aan de hand van een voorbeeldbrief, afgedrukt en verzonden.

Nu heeft de verhuurder dit AS niet komen ophalen waardoor de brief is niet afgehaald.
Deze ben ik terug gaan afhalen in het postkantoor, uiteraard ongeopend met daarop de sticker dat deze niet afgehaald is.

Aangezien de verhuurder via een vastgoedkantoor werkt, vragen deze om een kopij van deze brief op te sturen samen met de brief en de bewijzen.
Maar ik heb deze brief niet meer op pc staan, daar deze werd geformatteerd.

Klopt het wanneer ik deze brief open dat dan het 'bewijs' vervalt?

Wat zijn de stappen die ik dien te ondernemen?

Hiernaast had ik aan de verhuurder gevraagd of ikzelf een nieuwe huurder mag zoeken om zo de 2maanden boete te ontlopen. Echter heeft het immokantoor dit geweigerd met de boodschap dat zij zelf de nieuwe huurder zullen zoeken.
Wat kan ik hier tegen doen?

Turaki

#6 , 05 aug 2013 10:37

Brief zeker niet openen, anders kan men stellen dat u de inhoud heeft gewijzigd.
Wie staat er op het contract? Als het de verhuurder is, heeft u niets aan het immo-kantoor te bezorgen. Het is de verhuurder die alles aan hen moet bezorgen.

Voor de zekerheid, stuur nogmaals een brief (maar dan niet aangetekend) naar uw verhuurder waarin u uw opzeg herhaald, en verwijst naar het niet-ophalen van uw AS. Dat u graag met hem wil afspreken tegen het einde van de huurovereenkomst voor de uitgaande PB, opname meterstanden, en overdracht sleutels.

U kan niet gaan eisen dat u zelf voor een huurder zal zorgen, enkel mits akkoord verhuurder kan u afwijken van de voorziene schadevergoeding.

D-vdv
Topic Starter

#7 , 05 aug 2013 10:48

Bedankt Turaki voor het snelle antwoord.

Op het contract staat wel degelijk de verhuurder.
Ik zal nogmaals een brief verzenden met daarin de verwijzing naar de AS en hierbij de herhaling vand e opzeg.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 aug 2013 17:40

En stuur die brief ook aangetekend -- verwijzend naar uw eerste AS en per gewone post ..in beide brieven de AS en de gewone brief verwijst u naar de andere.

Terug naar “Huren”