Borgstelling

Buzzybeeke
Topic Starter

Borgstelling

#1 , 24 jun 2013 10:39

Ik krijg nieuwe jonge huurders. De ouders willen zich borgstellen voor de betaling van de huur. Iemand die een standaarddocumentje heeft, of mij kan vermelden wat ik er zeker moet inzetten om mij in te dekken?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
happyman

#2 , 24 jun 2013 11:45

Hellow,
Ben al jarenlang verhuurder en heb al een en ander meegemaakt... Het belangrijkste van al is een goede en open verhouding tussen partijen te hebben.
En om problemen te vermijden: ALLE belangrijke zaken schriftelijk afspreken om verkeerde interpretaties, vergissingen, vergetelheden enz te vermijden.
De waarborg kan wettelijk nog steeds schommelen tussen 0 en drie maanden. De meeste mensen denken dat 2 maanden verplicht is, maar daar zijn nogal wat uitzonderingen op. En als je pech hebt met een huurder is zelfs 3 maanden waarborg een lachertje.
Ik heb dank zij een uitgebreide huurovereenkomst 24Blz! + verplichte bijlagen, zo goed als nooit problemen. Maar natuurlijk moet je ook niet onnozel gaan doen. Als je het gezond verstand en bovenal een goede verstandhouding laat primeren en duidelijke schriftelijke afspraken hebt, gaat het meestal zeer vlot.
En als beide partijen akkoord gaan om nadien iets te veranderen aan de overeenkomst is een bijkomend stukje papier als bijlage zo gemaakt. Maar ik zet het wel steeds even op papier voor de belangrijkere dingen...
Heb zelf nog gedoceerd voor de studenten makelaars, waarbij ik "De Plaatsbeschrijving" zeer belangrijk, maar ook zeer aangenaam om te geven vond, omdat ik de studenten meenam naar te verkopen of verhuren panden en ze zelf vaststellingen liet doen en als taak een plaatsbeschrijving liet opmaken.
Ik persoonlijk ga steeds voor een waarborg van 3 maand huur (binnen de wettelijke voorschriften).
Ik raad je wel aan om steeds maar met 2 partijen te werken: huurder en verhuurder. Al het andere maakt de zaken maar ingewikkeld.
Als er namelijk schade is, moet anders ook die 3de partij mee tekenen en dat is niet altijd zo evident omdat ze zich dan ook zullen willen beginnen bemoeien met de schade en de prijsraming daarvan...
Het beste zou zijn dat de ouders met hun kinderen een documentje opmaken waarbij zij de waarborgsom aan hen in leen geven, en dat uw kandidaat-huurders dan de waarborgsom op een geblokkeerde huurwaarborgrekening plaatsen (wettelijk verplicht!).
Je gaat daarvoor gewoon naar de bank, en zij hebben daar de nodige documenten voor klaar liggen (ook indien een 3de partij als waarborgsteller optreedt), is op een wip gebeurd.
Als je je wilt indekken voor de huurschade dient dat te gebeuren via de huurovereenkomst bij de waarborgbepaling en de plaatsbeschrijving.
Bij mij neemt de beschrijving van de waarborgbepaling een volledige Blz in beslag en de plaatsbeschrijving zelf 9 à 10 Blz, een opsomming van mogelijke schaderamingen inbegrepen. Dat alles is echter een basis! Bij het einde van de huur hou ik ook altijd rekening met de historiek van mijn huurder: goede verstandhouding gehad, App correct onderhouden, steeds op tijd betaald, soepel om mij zelf kleine herstellingen te laten uitvoeren, mij snel op de hoogte gebracht van (verergende) gebreken enz. Bij een goede huurder kan ik wel een en ander door de vingers zien, bij een "nurk van een huurder" ben ik ook geneigd om wat minder soepel te zijn...
Succes!
Happyman

Vandebos

#3 , 24 jun 2013 13:38

U neemt in het huurcontract een bijkomend punt op vlak na deze die het onderwerp van het contract en de huurprijs beschrijven.

Dit kan heel eenvoudig zijn in de zin van:
Borgstelling.

Mr. Adam Adams, geboren op 01/01/-4042, rijksregisternummer -40420101 148-23, thans wonende te Appelboomlaan 1, 0001 Eden, stelt zich gedurende de gehele huurperiode hoofdelijk borg voor de contractuele verplichtingen en bepalingen in dit huurcontract voor de huurder mocht deze ze niet nakomen.
Alternatief kan je deze clausule tevens toevoegen aan de byzondere voorwaarden op het einde van het contract.

Borgsteller dient het contract mee te ondertekenen en te paraferen. zijn ondertekening op het huurcontract dient de handgeschreven tekst gelezen en goedgekeurd en de vermelding borgsteller te bevatten.

Hopelijk helpt dit je verder?

Reclame

Buzzybeeke
Topic Starter

#4 , 25 jun 2013 11:54

Bedankt! Dat helpt me inderdaad een pak verder! ik heb een document opgemaakt, en zal de ouders ook de huurovereenkomst laten tekenen. (daar had ik zelf niet aan gedacht!

Happyman, jij ook bedankt! Een goede huurovereenkomst is idd belangrijk. De borgstelling van de ouders beschouw ik ook als een extra "verzekering" voor mezelf. Ik wil ze een kans geven, maar niet ten koste van mezelf. Daarnaast is er ook nog 3mnd waarborg (via Korfina)

Je heb me wel benieuwd gemaakt naar uw voorwaarden van uw overeenkomst!

happyman

#5 , 26 jun 2013 08:59

1. Ik adviseer om op het overeenkomstje met de ouders ook te vermelden dat het beschikkingsrecht over de waarborg, wat betreft eventuele huurschade, door de ouders aan de huurders wordt overgedragen. Anders ga je geheid ook van hen bemoeienissen krijgen in geval van huurschade, en op deze wijze zijn het huurders en verhuurders die beslissen, zoals (normaal) voorzien in de huurovereenkomst. De huurders moeten het dan maar onderling regelen met hun ouders in voorkomend geval.

Terug naar “Huren”