Dispuut over schoonmaak van huurappartement

sama
Topic Starter

Dispuut over schoonmaak van huurappartement

#1 , 02 jun 2013 20:01

Beste,

De vorige huurder van mijn huurappartement (de zoon van de eigenaar) heeft bij zijn vertrek het appartement helemaal niet schoongemaakt. Bij het in ontvangst nemen van de sleutel op aanvang van het huurcontract en enkele dagen voor mijn verhuis, stelde ik dit al vast en contacteerde het immokantoor (de dochter van de eigenaar). Die beloofde mij toen om de poetsvrouw van de eigenaar nog langs te sturen voor de dag van mijn verhuis. Wegens een misverstand i.v.m. de sleutel bevond die poetsvrouw zich echter voor een gesloten deur en de vooravond van mijn verhuis was het appartement nog steeds door en door vuil (centimeters stof achter en onder zetels en kasten, voedingsresten in de bovenste keukenkastjes en de ijskast, vuile ruiten, sigarettenpeukjes onder de matras op de grond, .... Ik heb de avond voor mijn verhuis opnieuw de dochter van de eigenaar gecontacteerd, die heeft in allerijl nog zijn poetsvrouw langsgestuurd, die echter maar 2u kon blijven. Voor het overige heb ik 6u! lang zelf gepoetst. Ik heb verslag van dit alles gedaan aan de dochter van de eigenaar op mail met mijn ongenoegen. Het antwoord was simpelweg dat "de eigenaar er geen enkel probleem mee had dat zijn poetsvrouw dit zou doen". Nu ik binnenkort vertrek, ontvang ik van het immokantoor een mail met de te regelen formaliteiten. 1 van de punten is dat het appartement grondig gepoetst moet zijn, met in detail wat er gedaan moet worden. Ik heb me niet kunnen inhouden om daarop in herinnering te brengen dat dit absoluut niet in orde was bij mijn intrek en de opmerking dat ik het een commerciële geste zou vinden als de poetsvrouw dan bij mijn vertrek toch nog zou komen ter compensatie van wat niet gebeurd was bij aanvang van het contract.
Ik ga er natuurlijk vanuit dat ze dit gaan weigeren. Mijn vraag is nu: hoe sterk sta ik juridisch in mijn schoenen als ik ook niet tot in de puntjes schoonmaak (rekening houdend met het feit dat de gebeurtenissen van bij intrek op mail staan en hun toegeving om een poetsvrouw te sturen als bevestiging dat er een probleem was). Is dit een reden van de verhuurder om (een gedeelte van) de huurwaarborg (Korfina) niet vrij te geven?

Alvast bedankt voor uw advies.

Met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 02 jun 2013 20:12

U moet het appartement achterlaten zoals u het gevonden heeft, niet slechter, maar ook niet beter. Verhuurder kan proberen om een deel van de waarborg hiervoor in te houden, maar aangezien er duidelijk bewijs is van de toestand van het appartement toen u erin trok, heeft u een goede kans voor het vredegerecht (mocht het zover komen).

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jun 2013 10:48

Wat staat er in de PB? Heb je eventueel foto's van de gevonden vuile toestand? Dat zou uw argumentatie nl een heleboel versterken.

Reclame

Terug naar “Huren”