ondertekend huurcontract terug verbreken?

oeps
Topic Starter

ondertekend huurcontract terug verbreken?

#1 , 28 mei 2013 22:30

Ik stel hier een vraag voor een vriendin me me.

Ze heeft vorige week een huurcontract ondertekend dat binnen een maand ingaat ( op 1 juli).

Na enkele discussies over de waarborg te hebben gehad ( haar nieuwe huisbaas wil enkel de huurwaarborg cash ontvangen en niet op een geblokkeerde rekening)
terwijl zij liever een bankwaarborg wil geven( dat de bank garant staat voor de waarborg) en nog enkele strubbelingen heeft ze besloten om het appartement toch liever niet
te huren. Toen ze dat tegen haar huisbaas meldde antwoordde hij dat het te laat is want dat hij reeds het contract heeft geregistreerd dus dat ze verplicht is om te huren.

Hoe kan zij er nog onderuit of is dat niet mogelijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 28 mei 2013 22:32

Type contract? Korte termijn of 9 jaar?

Betreffende de waarborg, niet toegeven. De huisbaas heeft nog zoveel te willen, hij moet zich ook aan de wet houden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mei 2013 22:34

En nakijken of het inderdaad geregistreerd is.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=43627" onclick="window.open(this.href);return false;
ook
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=39022" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Fore

#4 , 29 mei 2013 08:24

§ 1. Indien, behoudens de zekerheden voorzien in artikel 1752 van het Burgerlijk Wetboek, de huurder om de naleving van zijn verplichtingen te waarborgen, een van de in het volgende lid bepaalde vormen van waarborgen verstrekt, mag die niet meer bedragen dan het bedrag dat gelijk is aan 2 of 3 maanden huur, afhankelijk van de vorm van de huurwaarborg.
De in het vorige lid vermelde waarborgen kunnen naar keuze van de huurder drie vormen aannemen : ofwel een geïndividualiseerde rekening op naam van de huurder bij een financiële instelling, ofwel een bankwaarborg die het de huurder mogelijk maakt de waarborg progressief samen te stellen, ofwel een bankwaarborg ten gevolge van een standaardcontract tussen een OCMW en een financiële instelling.

Let wel op:
De waarborg aan de verhuurder Cash geven, valt onder Art 1752 en is dus wettelijk.
§ 2. Wanneer de verhuurder in het bezit is van de waarborg en nalaat die te plaatsen op de manier bepaald in § 1, derde lid, is hij ertoe gehouden om aan de huurder rente te betalen aan de gemiddelde rentevoet van de financiële markt op het bedrag van de waarborg, vanaf het moment dat die overhandigd wordt.
Deze rente wordt gekapitaliseerd. Vanaf de dag dat de huurder de verhuurder in gebreke stelt om te voldoen aan de verplichting hem opgelegd door § 1, derde lid, is de verschuldigde rente echter de wettelijke interesten op het bedrag van de waarborg.
Art. 1752
De huurder die het huis niet van genoegzaam huisraad voorziet, kan eruit worden gezet, tenzij hij voldoende zekerheid stelt voor de betaling van de huur.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

eylis

#5 , 29 mei 2013 08:43

en ik denk dat als de verhuurder voorwaarden stelt die onwettig zijn (waarborg cash ontvangen) het contract in feite ook ontbonden kan worden omwille van die onwettige voorwaarden?

oeps
Topic Starter

#6 , 29 mei 2013 11:24

ze heeft er zich bij neergelegd ondertussen en de waarborg heeft ze betaald cash. Niets meer aan te veranderen zonder schade.

Turaki

#7 , 29 mei 2013 11:34

ze heeft er zich bij neergelegd ondertussen en de waarborg heeft ze betaald cash. Niets meer aan te veranderen zonder schade.
Toch in orde laten brengen. AS aan de verhuurder waarin u (uw vriendin dan) hem vraagt om u binnen de 14 dagen het bewijs te leveren dat dit op een geblokkeerde rekening is gestort, dat u dit anders op zijn kosten voor de vrederechter zal eisen, op straffe van een dwangsom.

Verhuurders die menen de regels te mogen stellen kan je best zo snel mogelijk duidelijk maken dat je je rechten kent, en niet bang bent deze te gebruiken en te laten afdwingen. Wie weet wat deze zich anders nog allemaal gaat permitteren.

Fore

#8 , 29 mei 2013 12:05

en ik denk dat als de verhuurder voorwaarden stelt die onwettig zijn (waarborg cash ontvangen) het contract in feite ook ontbonden kan worden omwille van die onwettige voorwaarden?
Wat is er onwettig aan de waarborg cash te ontvangen? (zolang er hiervan een bewijs van is).

Dit valt gewoon onder Art 1752 bw.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

sloeberken

#9 , 29 mei 2013 12:50

Art. 10. Indien de huurder, ongeacht de in artikel 1752 van het Burgerlijk Wetboek bedoelde zekerheid, ter na-ko-ming van zijn verbintenissen een waarborg stelt die bestaat in een som geld, mag deze een bedrag gelijk aan drie maanden huur niet overtreffen.
Deze waarborg moet bij een financiële instelling op een geïndividualiseerde rekening op naam van de huurder worden geplaatst; de interest wordt gekapitaliseerd en de verhuurder verkrijgt een voorrecht op het actief van de rekening voor elke schuldvordering voortvloeiend uit de gehele of gedeeltelijke niet-nakoming door de huurder van zijn verplichtingen.
Over de waarborgrekening, zowel wat de hoofdsom als de interesten betreft, mag niet worden beschikt ten bate van de ene of de andere partij, dan op voorlegging of van een schriftelijk akkoord, opgemaakt ten vroegste na beëin-diging van de huurovereenkomst, of van een afschrift van een rechterlijke beslissing. Die beslissing is uitvoerbaar bij voorraad niettegenstaande verzet of beroep en zonder borgtocht, noch kantonnement.

BRON :

BURGERLIJK WETBOEK
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#10 , 29 mei 2013 14:27

Het enige hier van tel is art 10§2 woninghuurwet.
§ 2. Wanneer de verhuurder in het bezit is van de waarborg en nalaat die te plaatsen op de manier bepaald in § 1, derde lid, is hij ertoe gehouden om aan de huurder rente te betalen aan de gemiddelde rentevoet van de financiële markt op het bedrag van de waarborg, vanaf het moment dat die overhandigd wordt.
Deze rente wordt gekapitaliseerd. Vanaf de dag dat de huurder de verhuurder in gebreke stelt om te voldoen aan de verplichting hem opgelegd door § 1, derde lid, is de verschuldigde rente echter de wettelijke interesten op het bedrag van de waarborg.
Met andere woorden, als de waarborg niet op een geblokkeerde rekening wordt gestort en deze blijft cash in handen van de verhuurder, dan dient de huurder hem ten spoedigste aangetekend aan te manen deze waarborgsom alsnog binnen de X dagen op een geblokkeerde rekening te storten en hem te verwittigen dat hij anders vanaf heden (kennisname schrijven) ertoe gehouden wordt middels art 10§2 de wettelijke interest gekapitaliseerd op deze som te betalen.

Lijkt me in deze tijd een interessante belegging gelet op het feit dat deze wettelijke interest momenteel 2.75% bedraagt. Op een waarborgrekening wordt minder dan 1% betaald.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 mei 2013 22:27

En de interest begint te lopen bij mijn weten vanaf de ingebrekestelling.

Registratie al gedaan en de plaatsbeschrijving?
Indien geen plaatsbeschrijving bij binnenkomen.... is het voor de verhuurder heel moeilijk wat dan ook te bewijzen.
Indien wel een plaatsbeschrijving ... zie dat u er bij bent.

oeps
Topic Starter

#12 , 09 jun 2013 20:51

De vriendin van me is een Schotse lerares en ze heeft er zich bij neergelegd, ze huurde eerst 3 jaar bij mij en had dan een ruimer appartement gevonden vanaf 1 juli. Pas toen ze me belde om te vragen of ze toch nog
bij mij mocht blijven verderhuren vroeg ik haar wat er aan de hand was en toen zei ze me dit. Ze zegt dat ze niet meer terugkan want dat die nieuwe huisbaas dus moeilijk doet,ook heeft ze intussen reeds een aanbetaling gedaan dus heeft ze het maar zo gelaten. Ik vind het ook spijtig want anders had ik haar nog als huurder (er zijn er al zo weinig correcte de laatse tijd)

Terug naar “Huren”