Gasketel niet goed onderhouden

Me18
Topic Starter

Gasketel niet goed onderhouden

#1 , 08 mei 2013 11:44

Ik weet dat de kosten voor het onderhouden van de gasketel normaal gezien voor de huurder zijn maar toen wij in het appartement zijn gaan wonen (1-04-13) was de gasketel al 2,5 jaar niet meer onderhouden/gekeurd. De vorige huurder had dus de ketel nog moeten laten controleren maar de verhuurder heeft hier niet goed op toe gezien. Nu is mijn vraag, wie moet de kosten hiervoor dragen? Ik snap dat hij ze niet wil betalen, maar hij moet het goed toch zonder gebreken verhuren en ik vind een slecht onderhouden ketel wel een serieus gebrek? Langs de andere kant wil ik ze zelf ook niet betalen want dit onderhoud moest al lang plaats gevonden hebben... Kunnen we dit nog verhalen op de vorige huurder?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 08 mei 2013 11:59

Een half jaar te laat dus. Lijkt me nu niet bepaald een zwaar gebrek. Verhalen op de vorige huurder? Juridisch gezien hebben de vorige huurder en u niets met elkaar te maken. Er is tussen jullie geen enkele contractuele verbintenis.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mei 2013 12:10

Verhuurder via aangetekend schrijven hiervan op de hoogte brengen, en hem vragen dat hij het betaald en van de vorige huurder recupereerd. Waarschijnlijk heeft hij de HWB al vrijgegeven, zodat dit niet meer zal lukken.
Dan kan je nog altijd voorstellen dat jij de ketel dit maal zal laten onderhouden, en dat je dan zelf, bij einde huur, geen onderhoud meer moet uitvoeren. Laat dit wel op papier zetten bij zijn akkoord en door hem ondertekenen.

Reclame

Me18
Topic Starter

#4 , 08 mei 2013 13:09

Ik heb de verhuurder hiervan op de hoogte gebracht en zijn voorstel was dat ik de ketel laat onderhouden en daarna zelf de rekening aangetekend naar de vorige huurder stuur... Wat ik persoonlijk nogal raar vind wat ik heb inderdaad niets met de vorige huurder te maken.

Tope

#5 , 08 mei 2013 14:35

De verhuurder heeft een fout gemaakt door de vorige huurder niet te laten betalen voor het onderhoud.
Nu alles met de ex-huurder afgesloten is, zal de verhuurder deze onderhoudskosten waarschijnlijk niet meer van hem kunnen recuperen.
De verhuurder probeert jou voor zijn fout te laten opdraaien, want je zal deze kosten zeker niet kunnen terugvorderen van zijn ex- huurder!
Probeer - zoals mava105 suggereert - van de verhuurder te bekomen dat je - bij einde huur - geen onderhoud meer moet laten uitvoeren, als je het onderhoud bij intrede betaalt.

j.demoor

#6 , 10 mei 2013 08:23

“Art.8...De gebruiker van een centraal stooktoestel moet :.4° Het centraal stooktoestel periodiek een onderhoudsbeurt laten geven in overeenstemming met de bepalingen in onderstaande tabel :
Centraal stooktoestel Nominaal Onderhouds-
gevoed met vermogen V frequentie
Vaste brandstof Alle Jaarlijks
Vloeibare brandstof > of = 20 kW Jaarlijks
Gasvormige brandstof > of = 20 kW Twee-jaarlijks
De tijd tussen twee opeenvolgende onderhoudsbeurten mag niet langer zijn dan de weergegeven onderhoudsfrequentie, vermeerderd met 3 maanden.”(8 DECEMBER 2006. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het onderhoud en het nazicht van stooktoestellen voor de verwarming van gebouwen of voor de aanmaak van warm verbruikswater).

‘toen wij in het appartement zijn gaan wonen (1-04-13) was de gasketel al 2,5 jaar niet meer onderhouden/gekeurd‘

“Art.1719.De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :1° Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;2° Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is...”(Burgerlijk Wetboek).
De verhuurder diende het stooktoestel met gasvormige brandstof te leveren met een onderhoudsattest gedateerd uiterlijk op (1-04-13) - twee jaar - 3 maanden = 01-01-2011.Het is aan de verhuurder om dit gebrek te verhelpen,ook al kan hij dit niet verhalen op zijn vorige huurder.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”