Hallo,
Ik huur een appartement samen met mijn man en kind. We wonen hier van begin vorig jaar.
Toen als we hier introkken was er zo goed als niets verkeerd met dit appartement, we wisten dat we geen droge kelder hadden, maar daar konden we nog mee leven.
Na een tijdje hier te wonen kwam er zo goed als overal schimmel aan de muren en dat werd erger en erger natuurlijk.
We zijn toen een paar keer bij de vader van de eigenaar geweest om daar over te klagen, hebben foto’s laten zien aan hem en hij is ook eens komen kijken, maar het interesseerde hem niet veel.
Er heeft ooit eens een foldertje in de brievenbus gezeten, voor mensen die last hebben van vocht en schimmel, wij hebben toen contact opgenomen met dat bedrijf en die hadden tegen ons gezegd dat ze dat niet doen met de huurders maar dat de eigenaar zelf moet contact opnemen met hun. Wij zijn toen met dat foldertje en al onze uitleg nog een keer tot bij de vader van de eigenaar geweest en deze heeft ons gezegd dat we het zelf moesten regelen en hij wilde niet begrijpen dat hij het moest doen. Zo zijn we nog een paar keer tot bij hem geweest, maar als je hem en zijn vrouw hoorde was het precies dat het onze schuld is dat het zo ver is gekomen want de vorige huurders hadden daar nooit last van had hij gezegd, maar die huurders wilden er niets aan doen, de mensen die boven ons wonen hebben ook last van vocht en schimmel op hun kamer maar daar hebben ze nooit iets van gaan zeggen tegen de eigenaar.
We zijn daarna naar de gemeente gegaan om een woningonderzoek op te starten.
De woning heeft 18 strafpunten gekregen en het advies verstrekt om de woning ongeschikt te verklaren.
Na dat de eigenaar deze brief heeft gekregen is hij aan onze deur komen roepen dat we slechte huurders zijn en dat we zo snel mogelijk moesten vertrekken.
Een week erna staat de vader van de eigenaar aan de deur met een werkman om het vocht probleem te komen oplossen.
Deze week heb ik in mijn zoon zijn drinkfles voor school schimmel gevonden en deze drinkbus is nog maar een 3 maand oud.
Er zijn veel meer problemen aan dit appartement dan alleen de vocht en schimmel.
Nu dat wij ermee verder zijn gegaan kan het allemaal direct gemaakt worden, het kan zelfs niet snel genoeg. Wij moeten ons nu aanpassen omdat ze die werken komen doen.
Vanaf dat wij hier wonen hebben wij nog maar 1x onze echte eigenaar gezien, voor de rest moeten wij alles regelen met de vader van de eigenaar.
Wij hebben nu een paar vragen om onze rechten toch te weten.
Als die werkmannen bouwdrogers zetten, deze moeten voor enkele weken blijven staan, hoe kan dit dan geregeld worden met de elektriciteit?
Als ze dan van die bouwdrogers plaatsen en je hebt dan bv. geen plaats meer in de keuken om eten te maken en te eten en alles, wat kan daar aan gedaan worden? Want wij weten niets van wat die werkmannen gaan doen, ze moeten in heel de woning zijn en ze gaan de keuken kasten leegmaken.
Kunnen wij een schadevergoeding eisen?
Mogen wij onze huur stoppen en deze opzij zetten tot dat de werken gedaan zijn? Zoja moet hij dan eerst alles oplossen wat er op het papier staat van de gemeente of als hij alleen de vocht oplost en hij wat van zijn 18 strafpunten kan afdoen? Want dit is uiteindelijk zijn doel om alleen het vocht een beetje op te lossen zodat hij dan aan 14 punten komt.
Hoe lang krijgt hij om de problemen op te lossen? En als die van de gemeente terug komt kijken moet dan alles opgelost zijn van wat zij hebben opgeschreven of als hij 14 punten heeft, is dat dan ook goed?
Moet ik tijdens de werken de eigenaar of de vader van de eigenaar binnen laten? Of mag ik dat verbieden?