nieuwe huurders gaan uiteen

koen999
Topic Starter

nieuwe huurders gaan uiteen

#1 , 27 mar 2013 14:37

ik verhuurde een appartement aan een koppel .
de huur gaat in op 1 april
maar 2 paar sleutels werden reeds overhandigd aan de man omdat ze eerst nog wat wilden schilderen.

nu krijg ik telefoon van de vrouw dat hij haar alleen gebruikt heeft om het huurcontract vast te krijgen, dat ze uiteen gaan en dat ze geen sleutels van hem krijgt.
De man alleen kan volgens mij nooit alleen de huur betalen.
de huurwaarborg werd reeds voldaan.

Hoe ga ik beste te werk om hem er zo snel mogelijk uit te krijgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mar 2013 17:07

Wie heeft huurcontract getekend?
Beiden of alleen de man?

koen999
Topic Starter

#3 , 27 mar 2013 17:13

beiden hebben getekend, de vrouw heeft inmiddels wat aan de telefoon gezegd werd per email bevestigd.
ook de huurwaarborg staat op naam van vrouw en man

Reclame

Franciscus

#4 , 27 mar 2013 22:45

Zolang de huur betaald wordt kan u weinig zeggen.
Het huurcontract staat op de twee namen dus u kan de huur nog steeds bij beiden vorderen.

Ik denk niet dat er op dit ogenblik een element is waarbij u als verhuurder het huurcontract kan laten stoppen.

Vandebos

#5 , 27 mar 2013 23:39

Wat wenst de vrouw? Een extra set sleutels of uit het contract geschrapt worden?

Op het eerste heeft ze recht tegen betaling, voor het andere zal ze naar de vrederechter dienen te stappen als u het contract niet enkel voor haar wenst te verbreken omdat de partner de huur niet allen kan dragen. (indien de huur meer dan 35% van zijn nettoloon bedraagt zal de vrederechter u meestal volgen)

freelance

#6 , 28 mar 2013 00:45

Geen enkel element ( of wettelijk argument ) te vinden die u zou toelaten het huurcontract te verbreken .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Vandebos

#7 , 28 mar 2013 07:25

Wanneer de vrouw, een medecontractant, wenst het contract te verbreken is er een reden.

koen999
Topic Starter

#8 , 28 mar 2013 08:33

ok de man heeft een ocmw uitkering, de vrouw werkt
de uitkering van ocmw is maar 800 euro volgens de vrouw en de huur is 600 euro plus 150 provisie EGW
zij wenst het contract te verbreken

Vandebos

#9 , 28 mar 2013 11:02

Het beste wat de dame dan kan doen is u schriftelijk om een verbreking vragen met daarin de redenen. Waarop u haar dan schriftelijk antwoord dat u deze verbreking niet kan toestaan en een verbreking van het gehele contract eist. Dat antwoord bezorgt u tevens aangetekend aan de bewoner van het pand.

U kan samen met de dame in kwestie dan de bewoner voor het vredegerecht dagen wegens het verkrijgen van het huurcontract onder valse voorwendsels en het benadelen van de andere partijen. Middels argumenten van beperkte financiële mogelijkheden, verhinderen van toegang tot de woning van een van de medehuurders kan u dan de verbreking van het contract eisen. U kan, om de vrederechter zijn werk makkelijker te maken, bv in uw eisen en argumenten opnemen dat u bij een verbreking van het contract er geen bezwaar tegen heeft de gebruikelijke schadevergoeding te laten vallen. (niet deze voor schade aan het pand.)

koen999
Topic Starter

#10 , 28 mar 2013 12:22

ok ik wacht nog even af, heb bericht gekregen van haar dat hij er ook niet wenst te wonen.
nu nog de sleutels zien terug te krijgen

Franciscus

#11 , 28 mar 2013 12:44

Dat van die valse voorwendsels..hoe gaat men dat zonder wettelijk bewijs... bewijzen?
Nu heeft verhuurder nog een huurcontract met twee personen.
Hij hoeft niet te verbreken want dan kan hij mogelijk nog opdraaien voor de kosten/vergoedingen.
Laat de vrouw maar naar de rechtbank stappen.

Daar kan hij daarna mee instappen.

Of kunnen de partijen alsnog onderling overeenkomen.

Terug naar “Huren”