ik heb vandaag op de site een account aangemaakt omdat ik eens info wilde over mijn situatie. las soms eens mee, en heb gezocht naar een overeenkomende topic maar heb er geen gevonden. 't is een best lang bericht dus neem er gerust een kop koffie bij

ik heb het gevoel dat ik flink belazerd wordt door mijn huisbaas. ten eerste:
ik krijg gister een brief van mijn huisbaas met de boodschap dat de huur verhoogd wordt vanwege de index. ik zal eens het belangrijkste deel v/d brief citeren :
"gezien nog geen indexaanpassing gebeurde, zal de huurprijs voor de woning gelegen (...) vanaf 01-04-2013 opgetrokken worden naar 680 euro. Gelieve dan ook dit bedrag te storten vanaf 01-04-2013 op het gewone rekeningnummer."
dit is de eerste keer dat er een indexaanpassing op de huurprijs plaatsvindt sinds ik hier woon.. maar normaal gezien mag de huurprijs toch enkel geïndexeerd worden vanaf de verjaardagsdatum van het contract? bij mij zou dit dan pas oktober 2013 moeten zijn, aangezien het contract op 1/10/2010 inging. ben ik ergens mis misschien? of is hij ons gewoon voor de gek aan het houden? de huisbaas heeft ook (bijna) geen werken verricht aan het huis sinds ik hier woon, dus daaraan zou die huurverhoging niet kunnen liggen. moet ik hem hierop aanspreken en weigeren met de huurverhoging akkoord te gaan?
ten tweede heeft het huis grote gebreken:
1) verwarming op één v/d slaapkamers doet het sinds november 2012 niet, zou nog gerepareerd worden maar nooit meer iets van gekomen (ondanks het herhaaldelijk gevraagd te hebben). dus dochter heeft het deze hele winter moeten doen met een kleine elektrische verwarming. verwarmingen hebben het trouwens vaker gewoon allemaal niet gedaan, we hebben periodes van 2/3 maanden gehad waarop de verwarmingen het niet deden.
2) woning is verschrikkelijk slecht geïsoleerd, waardoor ik belachelijk hoge gasrekeningen heb (ik spreek over bijna 200 euro per maand voor maar 5 radiatoren waarvan eentje het dus sinds november 2012 het niet meer doet!)
3)erg vochtige en beschimmelde muren (op de gang, langs de trap, in de woonkamer, badkamer, keuken...)
ook heeft zich in 2011 een brand voorgedaan in de opbergruimte (waar de boiler en geiser (aardgas) zich bevinden) vanwege een kortsluiting van de boiler. hiervoor heb ik nooit een vergoeding gehad omdat ik nog geen brandverzekering had (ondanks dat we een groot risico hebben gelopen en er ook spullen van ons zijn verbrand). wel hebben we natuurlijk inmiddels al een nieuwe boiler...
ten derde hebben we bij het sluiten van het contract de waarborg niet op de bank laten zetten. ik was toen nog niet goed op de hoogte vd belgische wet, aangezien ik van nederland afkomstig ben. nu bouw ik dus geen intrest op de huurwaarborg. natuurlijk ook deels mijn eigen fout, maar dit is van zijn kant wel een strafbaar feit, nee...?
moet ik maar eens de stoute schoenen aantrekken en hem voor de rechter slepen, of maak ik een grote kans om de rechtszaak te verliezen? ik heb het gevoel dat hij mij probeert te belazeren, aangezien ik 'maar' een alleenstaande moeder ben die zogezegd onderaan de 'maatschappelijke ladder' staat...

Hoop dat er iemand is die mij een beetje kan helpen, al is het maar iets kleins
dankjewel!