1)Wat kan je hiertegen als verhuurder doen?
Uittredende plaatsbeschrijving door middel van een expert (ik hoop dat er een intredende is?). Indien de huurder niet akkoord is (gedeelde kost), dan zal u dit moeten vorderen via de vrederechter.
2) mag de verhuurder de sleutel aanvaarden op de laatste dag van de verhuurperiode, of betekent dit dat je akkoord gaat?
U tekent een papiertje af waarop u stelt dat u de sleutel overhandigd gekregen hebt, maar dat u uw rechten nog altijd behoudt in verband met de te vorderen schadevergoeding
3)mag ik weigeren de borgsom vrij te geven (omwille van gegronde redenen) als ik de sleutel aanvaard?
De waarborg dient om verhuurschade te dekken. U houdt dus de waarborg achter (u tekent niets) en wacht op de begroting van de schade door de expert. Indien de huurder niet wil tekenen voor vrijgave ten voordele van de verhuurder, dan vordert u dit via de vrederechter.
4) wat is de verstandigste houding als verhuurder in zo’n geval?
Grondig bijhouden welke schade u leidt: zowel gemist huurgeld (doordat het pand niet verhuurbaar is zolang schade niet begroot is), als de schade die vergoed moet worden.