Mijn voormalige verhuurder heeft mij voor het vredegerecht gedaagd wegens huurachterstand.
effe de feiten op een rijtje:
Het huurcontract dateert van 03/07/2006, is geregistreerd en is ondertekend door de vorige eigenaar van het gebouw. Aanvankelijk contract van 6 maanden dat stilzwijgend verlengd is tot 9-jarig contract.
In september 2008 koopt de huidige eigenaar (eiser ) het gebouw en heeft alle bewoners te kennen dat ze het gebouw binnen afzienbare tijd willen renoveren, begin 2010
In april 2009 krijgt iedereen zijn opzeg wegens verbouwingen aan meerdere wooneenheden: deze opzeg is mijn inziens reglementair. Op 31/10/2009 moet iedereen dus het pand verlaten.
Op 31/10/2011 zijn de verbouwingswerken nog niet beëindigd dus zou ik recht hebben op 18 maanden huishuur als schadevergoeding. Anderzijds heb ik onlangs vastgesteld dat het gebouw door de wooninspectie op 07/04/2009 onbewoonbaar is verklaard (heb het dossier opgevraagd via openbaarheid van bestuur en heb op deze manier het omstandig verslag van de inspectie gekregen die een annex is aan het Proces verbaal maar het proces verbaal kan ik alleen maar krijgen met toestemming van de Procureur des Konings).
Ik las ergens dat als een pand onbewoonbaar wordt verklaard dat het huurcontract nietig is en het huurgeld moet teruggestort worden.
wat kan ik nu pleiten:
- vermindering van huur (op de achterstallige maanden ) wegens ernstige gebreken aan het gebouw (heb ik laten vast stellen door gerechtsdeurwaarder, is in de pers gekomen en heeft de verhuurder in de pers en in zijn schrijven aan de bewoners ook toegegeven) en betaling van schadevergoeding wegens niet beëindigen van de werken binnen de 24 maand.
- of is mijn huurcontract ongeldig door dat verslag van de wooninspectie en hoef ik niks meer te betalen vanaf inspectie tot einde contract, recupereer ik een deel van het huurgeld dat ik wel betaald heb en tot wanneer dan? die 18 maanden huur als schadevergoeding kan ik dan niet meer opeisen veronderstel ik.
De reden waarom ik huurachterstand heb, is de slechte toestand van het gebouw (zeker in 2009) en dat ik van plan was mijn waarborg aan te wenden als onderhandelingsmarge, ik verwachte ook moeilijkheden om die terug te krijgen daar het gebouw 3 keer van eigenaar is veranderd terwijl ik er woonde en niemand wist of die waarborgen nu wel of niet doorgestort geweest zijn (stond wel op een geblokkeerde rekening maar was niet duidelijk wie die moest vrijgeven). De eigenaar had ook een schrijven gedaan waaruit ik dacht op te maken dat men geen tegenopzeg moest geven en gewoon kon vertrekken.
Ik ben dus vertrokken zonder tegenopzeg maar nu gaan ze er vanuit dat ik tot het einde gebleven ben. Ik heb verschillende keren laten weten dat ik bereid was tot een minnelijke schikking maar daar is nooit gevolg aan gegeven.